تولید انبوه اتوبوس برقی و صادرات به کشورهای منطقه

در بازدید خبرنگاران از کارخانه ایران‌خودرو دیزل، رئیس هیئت مدیره این شرکت بیان کرد: امسال رکورد ۶۴ ساله تولید را شکستیم. رشد تولید از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابری داشته و نسبت به سال ٩٩ میزان رشد تولید به ١٠ برابر رسیده است. همچنین سود عملیاتی در سال گذشته به ٨ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که این عدد در سال ١۴٠٠ معادل ٢ هزار و ٢٩٩ میلیارد تومان بود و ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته نیز ١۴ هزار میلیارد بود که این رقم در آبان‌ماه سال ٩٩ حدوداً منفی ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش صدای بورس، سید احمد میررفیع درباره ارزش بازار این شرکت گفت: در حالی که ارزش بازار در سال ٩٩ حدود ٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان بوده این عدد امروز به ۴٩ هزار میلیارد تومان رسیده است. عده‌ای شاید مدعی باشند در این رشد، تورم دخیل باشد از این رو ارزش دلاری هم اعلام می‌شود و ارزش دلاری این شرکت در سال ١٣٨٠ حدود ٨١ میلیون دلار بوده که امروز با نرخ دلار آزاد این عدد به ٩٧٨ میلیون دلار رسیده است.

وی درباره تصمیمات جدید برای توقف تولید کامیون‌های نارنجی گفت: برنامه برای تغییر تولید خودروی نارنجی داریم که به شرایط تولید انبوه رسیده‌ایم. باید توجه داشت هر چند این کامیون شکل ظاهریش حفظ شده اما در باطن تغییرات زیادی داشته و در طول این سال‌ها استانداردهایی در زمینه‌های مختلف به آن اضافه شده ‌است. مهر ماه سال آینده از ۴ محصول جدید رونمایی خواهیم کرد و با شرکت‌های بزرگ مذاکرات خوبی داشتیم.

رئیس هیئت مدیره ایران‌خودرو دیزل افزود: در بخش اتوبوس درون شهری به تولید قابل توجه رسیده‌ایم و از برقی‌سازی هم غافل نبودیم زیرا آینده از آن خودروهای برقی است به همین دلیل اتوبوس برقی به تولید رسید و تاییدیه‌ها و مجوزها را دریافت کرد که در حال حاضر توان تولید، روزانه هزار دستگاه است.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های برقی در کشور هنوز به تولید انبوه نرسیده اما آمادگی تولید انبوه را داریم. همچنین این اتوبوس تقاضای صادراتی بسیار زیادی دارد و کشورهای منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه متقاضی این محصول هستند اما چون در داخل کشور به تولید انبوه نرسیده است، نمی‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد. البته مذاکرات خوبی با چند کشور برای صادرات انجام شده ‌است.

رئیس هیات مدیره ایران‌خودرو دیزل گفت: با توجه به شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیتی برای همکاری با ایران نداشته باشد، وارد مذاکره شده و قرارداد می‌بندیم و در این باره هیچ محدودیتی نداریم. نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی با انعقاد قرارداد با شرکت نداشته باشد، ارسال می‌شود تا بتوانیم قطعات را تامین کنیم.

میررفیع ادامه داد: مخالف واردات کامیون و خودروها نیستیم بلکه مخالف واردات خودرو دست دوم بودیم و هستیم و از واردات ناوگان نو استقبال می‌کنیم. در حالی که شرایط تولید داخل وجود دارد اما خودروهای دست دوم وارد شد درحالی که این خودروها عمر خود را کرده‌اند و از همه مهمتر امکان ارائه خدمات پس از فروش ندارند به طوری که حتی اگر شیشه این کامیون‌ها بشکند، خریدار نمی‌تواند آن را تعویض کند. معتقدیم اگر ارز واردات این خودروها را به تولید داخل اختصاص می‌دادند، تولید داخلی افزایش پیدا می‌کرد و اشتغال هم بیشتر می‌شد. همچنین بعد از ١٢ سال به تقسیم سود رسیدیم.


بیشتر بخوانید: رشد ۹۰ درصدی تولید بزرگ ترین تجاری ساز کشور


ارزش بازار ایران‌خودرو دیزل بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان است

معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شرکت ایران‌خودرودیزل در این نشست گفت: ایران‌خودرو دیزل در حال حاضر ظرفیت تولید ۴۱ هزار خودرو را دارد و مزیت شرکت ایران‌خودرو دیزل، زنجیره ارزش آن است که از تحقیق و توسعه تا خدمات پس از فروش در قالب خود شرکت و شرکت‌های تابعه است.

امین شکری‌پور افزود: متاسفامه در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰ هزار تعدیل نیرو داشتیم. همچنین زیان صاحبان سهام ۱۰ برابر سرمایه آنها و سرمایه خود شرکت ۵۰۰ میلیارد تومان بود، ۲۰ درصد هم تعهدات معوق داشتیم. ایران‌خودرو دیزل ورشکسته‌ترین شرکت در سال ۹۹ بود.

وی افزود: در دهه ۸۰ تولید حدود ۱۰ هزار دستگاه بوده است و بیشتر محصولات به صورت سی‌بی‌یو تحویل داده می‌شد یعنی وارداتی ولی از سال ۹۰ تولید شرکت بالا رفته است و رشد تولید هر سال ادامه پیدا کرده و امسال ۲ برابر سال قبل و ۱۰ برابر سال ۹۹ تولید داشته‌ایم. همچنین بیشترین تعداد تولید ماهانه در آذر ماه بود. سود عملیاتی امسال ۳.۵ برابر شده و بدهی از ۱۸ هزار میلیارد به ۳ هزار میلیارد رسیده، همچنین حقوق مالکانه ۱۶ برابر افزایش داشته و به ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

شکری‌پور ادامه داد: ارزش بازار در آبان ۹۹ حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده و در خرداد به بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان می‌دهد افزایش ۴۱.۵ برابری داشته است. همچنین در سال ۸۰ ارزش دلاری ۸۱ میلیون دلار بوده در حال حاضر به ۹۷۸ میلیون دلار با دلار آزاد رسیده است و به زودی به شرکت میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد. سرمایه شرکت از ۴۹۹ میلیارد به ۸۶۳۶ میلیارد از محل آورده نقدی رسیده است. لازم به ذکر است، همیشه ایران‌خودرو دیزل از بازده بورس عقب بوده است تا سال ۹۹ که به بالاتر از بورس رسید و در حال حاضر این اختلاف بسیار بیشتر شده است.

مالیات تا سال ۹۹ بسیار ناچیز بوده است. در سال ۹۹ حدود ۰.۱۷ درصد بوده است در حال حاضر به مراتب بیشتر شده طوری که اگر ۶۰ شرکت مثل ایران‌خودرو دیزل باشند، کسری بودجه دولت تامین می‌شود.

شکری‌پور ادامه داد: نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۶۴۰۰ نفر رسیده است و سرانه تولید نسبت به سال ۹۸ حدوداً ۶ برابر شده و ۵۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین تاخیر در تحویل از ۲۰۴ روز در سال ۹۶ به ۲۵ روز و تعهدات معوق از ۶۴ به ۴ درصد رسیده است. از سوی دیگر رتبه خدمات پس از فروش به ۲ رسیده که عدد بسیار خوبی است. سبد محصولات در ۲ سال گذشته متنوع‌تر شده و ۱۳ محصول جدید تولید شده است. در کل دهه ۹۰ حدود ۱۰ محصول جدید داشتیم در دهه ۸۰ کمتر از ۱۰محصول. همچنین ایران‌خودرو دیزل سه برابر بهمن دیزل و ۹ برابر سایپا دیزل تولید داشته است.

بعد از ۱۲ سال سود انباشته داشتیم

مدیر مالی شرکت نیز گفت: از سال گذشته یک درصد مالیات نقل و انتقال به شرکت‌ها ابلاغ و اجرایی شده است. به عنوان بدنه شرکت سعی بر این بوده است تا سود بالا ایجاد شود و بعد از ۱۲ سال سود انباشته داشتیم و سود تقسیم خواهیم کرد. سال گذشته افزایش سرمایه را ثبت کردیم.

چنانه افزود: ایران‌خودرو هر محصولی که تولید کند و قابلیت فروش داشته باشد را می‌فروشد و نسب به سال گذشته در فروردین روند رو به رشدی داشته است. همه ساله میزان فروش فروردین کمتر از ماه‌های دیگر دارد. همچنین خرید از طریق بورس کلا انجام می‌شود. وی ادامه داد: از هر اقدام حمایتی وزارت صمت استقبال می‌کنیم و سعی داریم ارز مورد نیاز شرکت را تامین کنیم و تاکنون هم موفق بوده‌ایم و تولید بیش از سال قبل داشته‌ایم.

تشکیل گروه‌های جدید مالی تحقیق و توسعه و کیفیت

نایب رئیس هیئت مدیره و معاونت مهندسی در رابطه با تولید خودروهای wh نارنجی ۱۹۲۴ گفت: این کامیون در ظاهر تغییر نداشته اما ترمزها و سیستم تعلیق و... به‌روز شده و استاندارد هستند. دلیل عدم تغییر ظاهر آن هم استقبال و علاقه مشتریان به این مدل است.

بالو ادامه داد: برنامه نوین برای تولید کامیون‌های جدید را در مهر ماه سال بعد داریم و با شرکت‌های بزرگی وارد مذاکره شدیم که موفق بوده است و محصولات جدید با استانداردهای جدید تولید خواهد شد.

وی در رابطه با اتوبوس و دانتراک گفت: محصولات جدیدی در دست داریم. با برنامه‌ریزی یکساله، تولید اتوبوس درون شهری و برون شهری را داریم که در زمینه درون شهری تولید خوبی داشتیم و برقی‌سازی کردیم که هفته قبل مجوز استاندارد گرفت. همچنین ون برقی در دستور کار قرار داد. ظرفیت تولید این اتوبوس ۱۰۰۰ دستگاه در سال است که با تقاضای بیشتر می‌توانیم به ۲۰۰۰ دستگاه هم برسانیم و با کاهش تولید دیزل می‌توانیم تولیدات اتوبوس برقی را بیشتر کنیم.

نایب رئیس هیئت مدیره افزود: از سال گذشته گروه‌های جدید مالی تحقیق و توسعه و کیفیت تشکیل شد. برای ادامه تولید باید قرارداد بسته شود تا با پشتوانه قوی خودروهای جدید عرضه شوند.

کد خبر 472672

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =