رشد لاک‌پشتی شاخص 

شروع هفته بازار ضعیف و ناامیدکننده‌ای داشتیم. فشار عرضه‌ها در بازار به خصوص در بزرگترها مشهود بود. ارزش معاملات خرد با افت به محدوده ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

تقاضا برای نمادهایی که گزارش بهتر از انتظار منتشر کرده‌اند نیز قابل توجه نبود. مصوبه کاهش مصرف برق صنایع ابلاغ شد که باعث کاهش تولید در برخی صنایع می‌شود درنتیجه کمیابی و افزایش نرخ را سبب می شود. از این رو صنعت سیمان با ورود پول همراه شد.

در نهایت ۸۵۰ میلیارد تومان خرج پول حقیقی‌ها ثبت شد و شاخص کل با کاهش حدود یک درصدی در سطح ۲ میلیون و ۲۹۷ هزار واحد قرار گرفت. در دومین روز هفته بازار با فشارعرضه‌ها شروع شد اما به تدریج شرایط بهبود یافت و بازار متعادل و رو به مثبت شد. در بازار روز یکشنبه بانک ملت به دلیل شرایط بنیادی مناسب و اخبار مثبت با افزایش تقاضا همراه شد. خبر افزایش سرمایه در بانک‌ها می‌تواند باعث تحولات مهمی در این صنعت شود. گروه خدمات پرداخت با توجه به تغییر دستورالعمل کارمزد خدمات پرداخت توسط بانک مرکزی شاهد رشد قیمت‌ها در این گروه بودیم. در نهایت بیشترین ارزش معاملات خرد را دو نماد «وبملت» و «پی پاد» به خود اختصاص دادند و ارزش معاملات همچنان کاهشی بود و به رقم ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید. شاخص کل با افزایش جزیی به سطح ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار واحد رسید.

شروع خرداد با ورود نقدینگی
در اولین روز خرداد بازار شرایط بهتری داشت و تقاضا در گروه‌های خودرویی و بانکی بیشتر بود. اخبار مثبت برجامی و انتشار گزارش مثبت همچون انتشار گزارش ۱۲ماهه «وبملت» و شناسایی سود ۱۲۱۵ ریالی موجب صف خرید در این نماد شد. بانکی‌ها، خودروسازان، فلزات اساسی بیشترین ورود نقدینگی حقیقی‌ها را رقم زدند. عرضه‌های سنگین در بانک ملت توسط حقوقی‌ها نتوانست بر فشار تقاضا غلبه کند. در نهایت شاهد ورود پول حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بازار بودیم و شاخص با افزایش اندک در سطح ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار واحد قرار گرفت.
در روز سه شنبه بازار نوسانی و پرعرضه‌ای را شاهد بودیم. عرضه‌ها در بانک ملت بازار را با نوسان منفی روبرو کرد. فشار فروش در خودروسازان سبب شد که بازار با اصلاح همراه شود و عرضه‌ها شدت بگیرند البته صف فروش خاصی در نمادها شکل نگرفت. بزرگترها بازار متعادل منفی بودند و کوچکترها بیشتر مورد توجه بازار قرار داشتند. سیمان، مواد دارویی و کانه‌های فلزی با ورود پول همراه بودند. ارزش معاملات هم در سطح قابل قبولی قرار گرفت و حدود ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. شاخص کل با افزایش حدود ۰.۵۳ درصدی در سطح ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار واحد قرار گرفت.

تاثیر یک نامه بر بازار
در آخرین روز هفته بازار با هیجان مثبت خبر روز گذشته نامه رئیس مجلس به دولت در خصوص حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی اغاز شد و گروه پالایشی و برخی پتروشیمی‌ها با تقاضا همراه شدند. تغییر نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به نرخ حدود ۳۸ هزار تومان سبب افزایش سود در گروه پالایشی می‌شود. در گروه پتروشیمی شرایط متفاوت‌تر است و در صنایعی که نرخ خوراک آنها از ۲۸۵۰۰ تومان تغییر کرده با عرضه همراه بودند. خودروسازان و بانک‌ها بیشترین خروج پول را داشتند و در مقابل شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها بیشترین ورود را ثبت کردند. حدود ۱۶۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها ثبت شد و شاخص کل با رشد ۱۵ هزار واحدی در کانال ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد قرار گرفت.
رشد آرام یا به عبارت بهتر لاک پشتی شاخص مهمترین ویژگی روزهای کاری این هفته بود. به جز اولین روز کاری، ادامه هفته با رشد شاخص همراه بود و شاخص پس از عبور از ۲.۳ میلیون واحد به آستانه ۲.۳۵ میلیون واحد رسیده است. کالاها در بازار جهانی قرمز بودند. مس و روی کاهش قابل توجهی داشتند و مس به کمتر از ۸ هزار دلار و روی به کمتر از ۲۴۰۰ دلار کاهش یافت. رکود فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در چین از جمله دلایل اصلی آن است. اما نفت با ثبات است و نسبت به ابتدای سال کاهش خاصی نداشته است. قیمت طلا نیز در محدوده ۲ هزار دلار معامله می شود. قطار عرضه‌های اولیه به راه افتاده است و پس از «زفجر» حالا نوبت «عالیس» است و شرکت سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان در حال انجام معارفه است. در این میان «پی پاد» همچنان با صف خریدهای سنگین همراه است و به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنان بازار آپشن نیز داغ بود و آپشن خودرو سررسید شد و با فشار فروش بر نماد خودرو، عمده اختیارهای خرید بی‌ارزش شدند. این موضوع با اعتراضاتی از سوی افراد در خصوص کاهش تصنعی قیمت سهام در آستانه سررسید آپشن همراه بود. این موضوع پیش تر در برخی نمادهای دیگر رخ داده و شاهد رشد یا کاهش غیرمنتظره قیمت سهام در آستانه سررسید آپشن بوده‌ایم. بازار بین گروه‌های ریالی در حال چرخش است. بانکی‌ها لیدر مقطعی بازار شدند. «وبملت» سود بیش از ۱۲۰ تومانی کدال کرد اما صف خرید آن فقط یک روز دوام داشت و در روز بعدی منفی شد! در آستانه نمایشگاه بورس شاهد رونمایی از سایت جدید اطلاع رسانی بورس بوده‌ایم که به دلیل باگ‌های زیاد با انتقاد فراوان مواجه شد. در رویدادی بی‌سابقه، ‌ مجلس مصوبه دولت در قیمت‌گذاری ارز ۲۸.۵ هزار تومانی را خلاف قانون اعلام کرد. خبری که می تواند اثر مثبتی بر گروه پالایشی و برخی پتروشیمی‌ها داشته باشد و در کنار آن زیان برخی پتروشیمی را به همراه داشته باشد.
دلار نیما ۲ با فشار خرید مواجه است و برخی اخبار حاکی از درخواست ۶ تا ۹ هزار تومانی برای تخصیص از سوی دلالان است، ‌ رقمی که از جیب سهامداران به رانت خواران رفته است. زملارد پس از مجمع و اخباری مبنی و تجدید ارزیابی در مجمع، ‌ مثبت بازگشایی شد و سپس با صف خرید سنگین همراه شد. در گزارش‌های ماهانه، ‌ فملی شاهد کاهش جزیی قیمت کاتد بود. البته کاتد صادراتی شرکت با رشد قیمت همراه بوده است. نرخ فروش صادراتی بیش از ۲۷ درصد بیش از فروش داخلی است. در گروه لاستیکی، ‌ کویر تایر شاهد افزایش نرخ حدود ۱۰ درصدی نسبت به ماه قبل بود که خبر خوبی برای این صنعت است. نرخ‌های فروش جم پیلن شاهد رشد ۱۰ درصدی بوده و «کگاز» شاهد رشد نرخ ۱۰ درصدی است. سیمانی‌ها از جمله سهرمز، سفانو و اردستان همگی با کاهش جزیی همراه بودند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شمارهخ ۴۹۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =