بورس ایران در حال نزدیک شدن به استاندارهای جهانی تقسیم سود است

اینوستوپدیا، بزرگترین دانشنامه سرمایه گذاری و وبسایت آموزش امور مالی در جهان نوشت: در ایران شرکت‌هایی وجود دارند که تا یک ماه پس از برگزاری مجمع سود را واریز می‌کنند؛ اما تا پیش از اصلاح اساسنامه جدید ناشران پذیرفته شده نزد سازمان بورس، شرکت‌ها می‌توانستند تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی سود را پرداخت کنند؛ هشت ماهی که اخیرا به چهار ماه تقلیل یافته و این یعنی بازار سرمایه ایران در این زمینه در حال نزدیک شدن به معدل‌های جهانی است.

به گزارش صدای بورس، به‌گفته اینوستوپدیا بعضی از شرکت‌ها در دنیا، فردای تاریخ برگزاری مجمع، پرداخت سود را انجام می‌دهند اما معمولا این روند تا سقف یک ماه به طول می‌انجامد. در ایران هم شرکت‌هایی وجود دارند که تا یک ماه پس از برگزاری مجمع سود را واریز می‌کنند؛ اما تا پیش از اصلاح اساسنامه جدید ناشران پذیرفته شده نزد سازمان بورس، شرکت‌ها می‌توانستند تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی سود را پرداخت کنند؛ هشت ماهی که اخیرا به چهار ماه تقلیل یافته و این یعنی بازار سرمایه ایران در این زمینه در حال نزدیک شدن به معدل‌های جهانی است.

چندی پیش مسئله کاهش مهلت پرداخت سود تقسیمی مجامع در فضای بازار سرمایه خبرساز شد. نهاد ناظر بازار سرمایه ایران شرکت‌ها را موظف کردند که مدت زمان واریز سود را کاهش دهند و تنها تا چهار ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع باشد. مسئله‌ای که به‌گفته کارشناسان بورسی منجر به پویاتر شدن بازار سرمایه و از همه مهم‌تر نزدیک‌تر شدن استاندارهای بورس ایران به بازارهای مالی دنیا شده است.

طبق اطلاعاتی که اینوستوپدیا روی آن کار کرده است، اگر شرکتی سودده باشد و تصمیم بگیرد به سهامداران سود پرداخت کند، میزان مبلغ و تاریخ پرداخت آن مبلغ به سهامداران اعلام می‌شود. این تاریخ اعلامی در واقع همان چیزی است که در ایران مجمع عمومی نام گرفته است. مجمع عمومی در بیشتر کشورها مثل ایالت متحده هر فصل (سه ماه یک بار) برگزار می‌شود؛ اما استاندارد مشخص و متقنی در این خصوص وجود ندارد. به‌عنوان مثال مجامع عمومی در انگلستان هر شش ماه یک بار و در قطر (شبیه به ایران) سالانه است. در واقع مهم پرداخت سود است که از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال گزارش‌های یک نماد نفتی در بازار سرمایه قطر به شرح زیر است:

35630

گزارش‌های نماد LSEG که سرمایه‌گذار بورس لندن است و خودش هم نماد قابل معامله دارد، نیز به این صورت است:

35631

تاریخ پرداخت هم در کشورها و شرکت‌های مختلف متفاوت است.

به‌گفته اینوستوپدیا در این سازوکار چند نوع تاریخ وجود دارد: تاریخ اعلام سود، تاریخ ثبت سود، تاریخی که محاسبه سود از آن روز به بعد به دوره بعدی منتقل می‌شود و تاریخ پرداخت. سود هم به طرق مختلفی اعم از نقدی و اعتباری و البته در قالب سهام امکان پرداخت دارد. اما آنچه مهم است، فاصله میان تاریخ مجمع و تاریخ پرداخت است. برخی از شرکت‌ها در دنیا، فردای تاریخ برگزاری مجمع، پرداخت سود را انجام می‌دهند اما معمولا این روند تا سقف یک ماه به طول می‌انجامد.

در ایران هم شرکت‌هایی وجود دارند که تا یک ماه پس از برگزاری مجمع سود را واریز می‌کنند؛ اما تا پیش از اصلاح اساسنامه جدید ناشران پذیرفته شده نزد سازمان بورس، شرکت‌ها می‌توانستند تا هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی سود را پرداخت کنند. هشت ماهی که اخیرا به چهار ماه تقلیل یافته و این یعنی بازار سرمایه ایران در این زمینه در حال نزدیک شدن به معدل‌های جهانی است.

منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه

کد خبر 472410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =