هزینه یارانه انرژی در ایران: سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت:هم‌اکنون سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی به مردم و صنعت اعطا می‌کنیم و کشوری هستیم که بیشترین یارانه انرژی را پرداخت می‌کند.

به گزارش صدای بورس,هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در ۲۷امین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: وضعیت شدت مصرف انرژی در کشور اصلا مطلوب نیست و سالانه این شاخص در کشور ما در حال افزایش است و در این صورت ما به بحران ناترازی انرژی دچار می‌شویم.

وی افزود: هم‌اکنون سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی به مردم و صنعت اعطا می‌کنیم و کشوری هستیم که بیشترین یارانه انرژی را پرداخت می‌کند.

فلاحتیان گفت: در چین با جمعیت حدود ۱.۵ میلیارد نفر، یارانه انرژی حدود ۳۰ میلیارد دلار است و این کشور با اختلاف از ایران در رتبه دوم قرار دارد و مابقی کشورها نیز کمتر از ۳۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت ادامه داد: دلیل اجرایی نشدن پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت این است که این موضوع متولی مشخص و واحدی ندارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیون بخاری با راندمان کمتر از ۵۰ درصد وجود دارد. وزارت نفت قصد دارد در فاز اول بیش از ۴ میلیون بخاری را تعویض کند و برای هر بخاری نیز ۳۵۰ تا ۳۹۶ دلار پرداخت می‌کند.

فلاحتیان تاکید کرد: در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ظرفیت مناسبی برای تامین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی در نظر گرفته شده است. تاکنون ۳۶ میلیارد دلار پروژه تعریف شده اما سرمایه‌گذاران پولی برای تامین مالی پروژه‌ها ندارند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت افزود: در برنامه هفتم توسعه، صندوقی با عنوان صندوق بهینه‌سازی مصرف سوخت ایجاد خواهد شد تا تامین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی را انجام دهد. در سال جاری نیز طبق قانون بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب حساب بهینه‌سازی به این پروژه‌ها تخصیص می‌یابد.

به گزارش فارس,وی تصریح کرد: در هفته گذشته برای اولین بار جلسه شورای عالی انرژی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و اعلام شد که در این جلسات به صورت ماهانه پیگیری پروژه‌های بهینه‌سازی را انجام خواهد شد. برای کنترل مصرف هم باید تجهیزات استاندارد شود و هم فکری به حال یارانه انرژی کرد.

کد خبر 472122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =