۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
علت زیان ده شدن فزرین چه بود؟

علت زیان ده شدن شرکت فزرین در یک گزارش شفافیت از زبان مدیرعامل شرکت تشریح شد.

به گزارش صدای بورس، فروش ارز در شرکت زرین معدن آسیا در اواخر سال ۱۴۰۱ و وفق مقررات بانک مرکزی و در راستای رفع تعهدات ارزی بوده است.

بر اساس ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی و شفاف سازی شرکت زرین معدن آسیا که با نماد فزرین در بورس فعالیت دارد؛

شهرام کدخدایی مدیرعامل شرکت، علت زیان ده شدن شرکت فزرین در فصل پاییز را به این نحو توضیح داد؛

وی گفت: همانطور که مستحضر هستید صورت سود و زیان یکی از صورتهای مالی اساسی و مهم شرکت است که نتیجه عملکرد را در یک دوره زمانی مشخصی نشان می دهد. با بیانی ساده تر صورت سود و زیان خلاص ای از هزینه و درآمدهای شرکت است که در یک دوره محقق شده است.از آنجاییکه فروش بصورت خطی نمی باشد.و با توجه به موارد فوق الذکر، هموراه برای بدست آوردن سود و زیان یک دروه مالی از ابتدای سال تا منتهی به تاریخ مشخصی مد نظر قرار می گیرد.و مقایسه یک دوره از سال بدون در نظر گرفتن مقطع زمانی از ابتدای سال اطلاعات کاملی در اختیار استفاده کنندگان قرار نمی دهد.

وی درباره این پرسش که آخرین نرخ فروش ارز حاصل از صادرات در چه تاریخی و با چه نرخی بوده است توضیح داد؛ فروش ارز در اواخر سال ۱۴۰۱ و وفق مقررات بانک مرکزی و در راستای رفع تعهدات ارزی بوده است.

کدخدایی در ادامه گفت: شرکت توسعه معدن سرب و روی مهدی آباد جهت فرآوری خاک های کم عیار طراحی و از سال ۱۳۹۳ فعالیت آن آغاز شده است. معدن متعلق به دولت بوده و شرکت مذکور از طریق سهمیه و پروانه بهره برداری خود اقدام به تامین خاک از معدن مربوطه می کند طبق سرمایه گذاری های انجام شده علیرغم اینکه برای دوره تجهیز و بهره برداری ۴ سال زمان مقرر شده بود ولی با برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته این مهم به ۲ سال کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت فزرین درباره عیار خاک خریداری شده گفت: عیار خاک خریداری شده توسط شرکت در سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ بسیار متغییر و متنوع بوده است بطوریکه از عیار ۵ درصد تا عیار ۴۰ درصد تغییر داشته است.

وی درباره بازارهای صادراتی شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان توضیح داد؛ به علت مشکلات قانونی بین المللی ناشی از تحریم های ظالمانه برای مشتریان خارجی شرکت از افشای نام مشتریان خارجی خود داری می شود.

و صورت ریز نام مشتریان و بازار های هدف در اختیار حسابرس قانونی شرکت قرار می گیرد.

شهرام کداخدایی در پاسخ به این سوال که، در کنفرانس کیمیا عنوان شدکه تولید شمش روی با استفاده از روش تشویه مقرون به صرفه نیست با توجه به اتمام ذخیره خاک اکسیدی معدن انگوران در ۳ سال آینده و مقرون به صرفه نبودن تولید شمش از خاک سولفیدی، به نظر می رسد شاهد افت شدید تولید شمش در سال های آتی خواهیم بود. برنامه شرکت برای جلوگیری از کاهش تولید چیست؟ توضیح داد؛ در صورتیکه صادرات معدنی مواد سرب و روی انجام نشود و مواد مذکور بهشکل اکسیدی و سولفیدی تامین شود امکان تبدیل هریک از آن ها به شمش مقدور است.

لازم بذکر است در خصوص سرب سولفیدی یکی از شرکت های گروه بنام ذوبگران رنگین فلز توانایی تبدیل آن به شمش استاندارد را دارا بوده و همچنینی دانش و امکانات تبدیل و فرآوری خاک روی سولفوره نیز در گروه صنعتی و معدنی زرین مانند شرکت سرب و روی ایرانیان و ... وجود دارد.

شرکت زرین معدن آسیا نیز با تغییر خط و تکنولوژی در صورت نیازامکان تغییر رفتار و ماهیت خاک و تولید کنسانتره از خاک سولفوره را در اختیار خواهد داشت.

وی درباره هزینه احداث یک واحد تشویه (سولفور زدایی) با توجه به ظرفیت تولید کنسانتره روی سولفیدی و کاهش عیار معادن اکسیدی کشور چقدر است ؟گفت: در حال حاضر به علت گرانی تاسیس و هزینه بالای ایجاد واحد تشویه (سولفوره زدایی) و برای رسیدن به نقطه سر به سر تولید حدود حداقل ۱۰۰ هزار تن کنسانتره روی سولفوره مورد نیاز است.که با ظرفیت های ماده معدنی و تولید کنسانتره در سطح کشور دست نیافتنی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در  این باره به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 472066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =