پایانی همراه با نوسانات بسیار

شاخص بورس اولین روز کاری هفته را نزولی آغاز کرد. کاهش ۲.۸ درصدی یافت که هر چند در مقابل رکوردهای هفته قبل چیزی نیست، اما باز هم رقم قابل توجهی است. بدین ترتیب شاخص به حدود ۲.۲ میلیون واحد رسید.

در این روز شاخص هم وزن کاهش ۴ درصدی یافت و به ۷۳۴ هزار واحد رسید. فولاد و فملی بیشترین اثر منفی بر شاخص را داشتند. بدین ترتیب بازار شروع نا امید کننده‌ای داشت. حجم معاملات نزولی و خروج پول حقیقی ادامه یافت و به نظر می‌رسید که حمایت جدی پیش رو ۲.۱ میلیون واحد است.

اما یکشنبه بازار برگشت و رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه کرد و به ۲.۲۸ میلیون واحد رسید و شاخص هم وزن با رشد حدود ۲ درصدی به حدود ۷۵۰ هزار واحد رسید. برخلاف روز شنبه، «فولاد» و «فملی» منجی شاخص بوده و بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. معاملات رشد خوبی کرد و به ۱۷ همت رسید. «خزامیا» بیشترین ریزش معاملات را از آن خود کرد و پس از یک هفته خروج شدید پول، حالا ۱.۵ همت پول حقیقی وارد بازار شد. اما این تلاش‌ها تا اواسط بازار اثر داشت و بار دیگر در نیمه دوم بازار عرضه تشدید و نمادهای کوچک به صف فروش رفتند.

تاثیرات تغییر سقف اعتبار کارگزاری‌ها
از دلایل برگشت بازار افزایش سقف اعتبار از ۵۰ به ۶۰ درصد و افزایش مهلت فروش سهام صندوق‌های با درآمد ثابت به ۵ ماه، از فشار فروش کاست. همچنین اخباری از تزریق منابع جدید به صندوق تثبیت حکایت دارد. البته صندوق تثبیت و صندوق توسعه در دوره رشد بازار، رقم قابل توجهی را نقد کرده بودند. روز دوشنبه و در آستانه تعطیلی میان هفته به دلیل شهادت امام جعفر صادق (ع) بازار کم حجم‌تر از روز قبل شد و هیجانات کاهش یافته بود. حجم معاملات ۱۵ همت و رشد شاخص کل ۰.۷ درصد رسید و شاخص به سختی از ۲.۳ میلیون واحد گذر کرد. دو نماد «وامید» و «میدکو» که هلدینگ‌های سنگ آهنی، مهمترین نقطه اشتراک شان است، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. با این حال پول از بازار خارج شد و حقیقی‌ها خالص فروشنده ۴۰۰ میلیارد تومان بودند.

عاقبت، اقبال به بازار برگشت
در آخرین روز هفته بازار مورد توجه ریالی‌های بازار قرار گرفت و سبز شد. از دلایل این اقبال می‌توان به امیدوار شدن از سرگیری مذاکرات برجامی اشاره کرد. بسیاری از سهم‌ها به نقاط برگشتی جذابی برای خرید رسیده‌اند و این عامل سبب تقاضا و ورود پول حقیقی نیز شده است.
در میان اخبار، موضوع سفر سلطان عمان به ایران خبر مهمی بود که سبب روند نزولی قیمت ارز تقویت توافق برجام شد. این موضوع سبب تداوم روند فرسایشی قیمت ارز شده است. دلار هفته را نزولی پشت سر گذاشت و به کانال ۵۰ رسید. بخشی از حباب سکه تخلیه شد و به حدود ۳۰.۳ رسید.
گرم طلا نیز نرولی بود. البته اونس به زیر ۲ هزار دلار کاهش یافته و در محدوده ۱۹۹۰ دلار بر اونس معامله می شود. نفت اندکی بهبود قیمت داشت و نفت برنت بالای ۷۵ دلار ایستاد. مس در محدوده ۸۳۰۰ دلار کم نوسان بوده و روی به ۲۵۵۰ دلار کاهش یافت.

خروج پول از بازار با «خودرو»
در عین حال ثبت نام خودرو با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان همچنان نقدینگی‌ها را به خود جذب می کند و یکی از دلایل اصلی خروج پول در یک هفته اخیر است. در این هفته به طور همزمان نرخ جدید چغندر و شکر اعلام شد که چندان جذاب نبود و احتمالا پوشش دهنده رشد بهای تمام شده شرکت های قندی نخواهد بود. گزارشات ۱۲ ماهه پالایشی‌ها بازار را سوپرایز کرد، اما نتوانست حتی برای یک روز این نمادها را صف خرید کند. «شتران» اولین گزارش را داد و دو برابر سال قبل سود ساخت که عمدتا عملیاتی است. «شبندر» نیز ۱.۵ برابر سال قبل سود محقق کرد. در این گروه شایعاتی در خصوص افزایش نرخ ارز به نیما ۲ نیر شنیده می‌شود. در گروه سیمانی، بورس کالا محدودیت‌هایی برای خرید سیمان وضع کرده تا از جهش قیمت سیمان در فصل تقاضا جلوگیری کند.

  • ندا کریمی- کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۹۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 472014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =