سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت داروسازی اسوه با نماد «داسوه» روز چهارشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت سال جاری با حضور ۸۵درصد از سهامداران برگزار و مبلغ سود نقدی تعیین شد.

به گزارش صدای بورس، از جمله مصوبات این مجمع انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار بود. همچنین مبلغ سود ۴۰۸۵ریال بود که بر اساس تصویب مجمع ۷۰درصد سود تقسیم و مبلغ سود خالص به ازای هر سهم ۳۴۰۰ ریال است. سود سالانه ٣٦٢میلیارد تومان و موسسه حسابرسی اصلی نیز توسعه مهر آیندگان است.

سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»

خلاصه برنامه‌های استراتژیک

چشم‌انـــداز:
ما اسوه را در کیفیت، تولید داروهای جدید و بهره وری و فروش سرآمد خواهیم کرد.

رسالت (ماموریت):
تولید داروهای با کیفیت و نوآورانه، همسو با منافع و نیازهای ذینفعان در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه و اثربخشی درمان


ارزش‌های حاکم بر شرکت‌
تعهد به اخلاق حرفه‌ای و رعایت حقوق ذینفعان
خلاقیت و نوآوری در محصولات و فرآیندها
تعهد به کیفیت
مشارکت جویی و رعایت کرامت انسانی همکاران
صداقت در گفتار و کردار


استراتژی‌های سازمان
سرمایه گذاری جهت تولید محصولات و مواد اولیهBiotech
نوآوری و تولید داروهای جدید
داشتن برنامه بازاریابی مدون داینامیک برای محصولات استراتژیک شرکت بر اساس آنالیز سبد کالایی
ارتقای سطح GMP به منظور دریافت مجوز تولید داروهای جدید ، افزایش امکان صادرات ، استفاده ازظرفیت مازاد
جهت تولید محصولات سایر شرکت ها و تولید تحت لیسانس داروهای برند جهت مهار بازار از طریق کنترل واردات


اهداف کیفی شرکت
افزایش سطح برونگرائی، مشتری مداری، رشد منسجم، افزایش سازگاری بخش‌های درونی شرکت با یکدیگر، بهینه‌سازی ترکیب منابع
اهداف کمی شرکت
انتظار می‌رود با اجرای برنامه استراتژیک تدوین شده ، شرکت در طی سال‌های ۱۴۰۱-۱۳۹۸ به رشد متوسط سالانه برابر ۲۰درصد برسد و ضمن رعایت حقوق همه ذینفعان سازمان به اهداف مورد انتظار نیز نائل شود . این رشد را رشدی با ثبات می‌توان دانست چرا که اجرای آن می‌تواند چرخه دیگری از برنامه‌ریزی راهبردی برای رشد و توسعه سازمان را هموارتر گرداند.


راهبردهای کلیدی
برنامه، با تاثیرپذیری از اهداف کیفی تعیین شده و بر منطق رشد و توسعه درون‌زا استوار است که در آن سه راهبرد اصلی شرکت برای رشد عبارتند از:
رشد از طریق بسط بازار*
رشد از طریق تعمیق بازار*
رشد از طریق منابع داخلی*

گزارش سالانه هیأت مدیره به مجمع عمومی عادی سال ۱۴۰۱

بررسی عملکرد شرکت طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به دلیل:

۱-نوسازی خطوط تولید

۲-ایجاد خطوط جدید تولید

تقویت بخش تحقیق و توسعه سبد محصولات شرکت بطور کامننننل متحول شده و این شرکت قادر گردیده است نرخ مناسب رشد و بازدهی را در میان صنایع مشابه تجربه کند. مشروح این گزارش در بندهای گزارش عملکرد و مالی آورده شده است. همچنین اهداف شرکت شامل فروش مقداری و ریالی، جذب منابع مالی مورد نیاز، تحقق EPS پیش‌بینی شده در بودجه، افزایش کیفیت محصول و کارایی پرسنل، کاهش ضایعات و اجرای طرح و توسعه، افزایش فضاهای تولید از دستاوردهای مهم در سال مورد نظر است.

بیان برنامه‌ها و چشم‌انداز و وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

اسوه بودن در بین شرکت‌های داروسازی چشم‌انداز مورد توافق مدیران و کارکنان این شرکت بوده است، به گونه‌ای که نام اسوه نشانه‌ای از بصیرت، دانایی، ذکاوت و هوش سرشار ایرانی در تامین نیازهای دارویی جامعه و الگوئی از تعهد، تخصص و هماهنگی در پاسداری از منافع همه ذینفعان سازمان است.

ادامه برنامه استراتژیک شرکت مهمترین برنامه سنوات آتی است. بر اساس برنامه استرتژیک تدوین شده متوسط رشد۲۰درصدی سالانه هدف شرکت است و امید می‌رود با تحقق متوسط رشد پیش‌بینی شده در برنامه استراتژیک، به اهداف پیش‌بینی شده نائل گردد.

ریسک‌های عمده شرکت

مهمترین ریسک‌های عمده شرکت به این شرح است:

ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنعت دارو، از جهت شدت ارزبری این صنعت در بخش تامین مواد اولیه نسبت به صنایع دیگر و همچنین استراتژیک بودن کالای تولیدی و ارتباط مستقیم با حوزه سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخش قابل ملاحظه‌ای از تجهیزات و مواد اولیه موثر مورد نیاز شرکت از طریق واردات تأمین می‌شود، بنابراین با توجه به عدم اطمینان در خصوص ثبات نرخ ارز، تغییرات نرخ ارز در آینده می‌تواند بر سود شرکت تاثیرگذار باشد.

ریسک تورم

نظر به افزایش نرخ تورم ناشی از عوامل بین‌المللی طی ماه‌های اخیر و نبود ثبات در سطح هزینه‌ها اعم از عملیاتی و غیرعملیاتی و عدم اطمینان از نرخ تورم برآورد شده، هر گونه افزایش احتمالی در نرخ تورم برآورد شده می‌تواند باعث افزایش سطح هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های عملیاتی شرکت و نهایتا ً افزایش هزینه‌های تولید و بالطبع کاهش حاشیه سود محصولات و نیز سود خالص شرکت گردد.

ریسک عوامل بین‌الملل

تحولات بین‌المللی بر وضعیت اقتصادی کشور و کلیه کسب و کارهای کشور سایه انداخته است و صنعت دارو و شرکت داروسازی اسوه نیز از این امر مستثنا نیست. در این راستا با توجه به وضع تحریم‌های جدید و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، مشکلات سوئیفت بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی دیداری و همچنین تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات، به شدت افزایش یافته است که این امر ممکن است موجب بالا رفتن ریسک عدم تامین به موقع مواد اولیه جهت تولید و همچنین بالا رفتن هزینه‌های مالی ناشی از به‌کارگیری سایر روش‌های پرداخت به تأمین‌کنندگان خارجی مواد اولیه و ماشین آلات شود. همچنین نبود ثبات در روابط بین‌المللی کشور و احتمال وضع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از سوی سایر کشورها باعث ایجاد شرایط عدم اطمینان در مراودات تجاری با سایر کشورها نهایتا ً تغییر احتمالی در پیش‌بینی‌ها و برآوردهای آتی می‌گردد.

گزارش سالانه هیأت مدیره به مجمع عمومی عادی سال۱۴۰۱

ریسک تغییرات قوانین و مقررات حاکم بر محیط تجاری شرکت

با توجه به اینکه قوانین حاکم بر محیط تجاری شرکت از عوامل تاثیرگذار بر عملیات شرکت و نتایج ریالی آن است، بنابراین هرگونه تغییر برآوردهای آن می‌تواند باعث تغییر در شرایط تجاری شده و نهایتا منجر به عدم تحقق بخشی از پیش‌بینی‌ها شود. بنابراین تغییر قوانین مذکور همواره یکی از دغدغه‌های مدیران شرکت است.

ریسک نقدینگی و افزایش دوره وصول مطالبات

ایجاد محدودیت برای استفاده از تسهیلات بانکی می تواند شرکت را با مشکل نقدینگی مواجه سازد. این موضوع بخش عمده‌ای از خریدهای خارجی شرکت برای تهیه مواد اولیه و سایر مواد مورد نیاز برای تولید را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌سازد و با توجه به اینکه فروش شرکت از طریق شرکت‌های توزیع‌کننده معتبر به مراکز درمانی و داروخانه‌ها انجام می‌پذیرد، پس امکان سوخت شدن مطالبات شرکت بسیار کم است با این حال تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، همواره یکی از دغدغه‌های شرکت بوده و همچنین از سویی کاهش چشمگیر مهلت پرداخت خریدهای مواد اولیه و ماشین آلات شرکت، موجب عدم تامین به موقع سرمایه در گردش مورد نیاز و نیز عدم ایفای به موقع تعهدات شرکت و یا افزایش سطح تسهیلات و بالطبع هزینه‌های مالی شرکت می‌گردد.

ریسک کیفیت محصولات

معیار کیفیت، تنها رضایتمندی پزشک و بیمار نیست بلکه آزمایشاتی است که به صورت علمی بر روی دارو انجام می‌شود. همچنین تبلیغات و بازاریابی نقش قابل ملاحظه‌ای در معرفی و ارائه دارو دارند مضافا اینکه نبود نگاه مثبت به تولیدات داخلی موجب می‌شود تا پزشکان به تجویز داروهای خارجی تمایل بیشتری نشان دهند. عوامل مزبور به عنوان عواملی هستند که معرفی کیفیت داروی داخلی را با چالش روبه‌رو کرده است. برای مقابله با این چالش تولید محصولات تحت لیسانس و اصلاحGMP واحدهای تولیدی راهکارهایی هستند که در دستور کار شرکت قرار گرفته است که با تحقق آن شرکت می‌تواند محصولات خود را با کیفیت مناسب تولید و به بازار عرضه نماید.

ریسک عدم تخصیص افزایش قیمت از سوی سازمان غذا و دارو

با توجه به سیاست دولت مبنی بر کاهش هزینه‌های درمانی مردم، طی سال‌های بسیاری از درخواست‌های افزایش قمیت محصولات شرکت به رغم متناسب بودن با نرخ تغییر هزینه های تولید دارو از سوی سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار نگرفته، در نتیجه شرکت با ریسک کاهش حاشیه سودروبرو می باشد . همچنین پیرو تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی اولویت‌های ارزی وزارت بهداشت و درمان، خرید مواد اولیه و جانبی مربوط به کالاهای OTC و مکمل‌های شرکت از نرخ دولتی به نرخ نیمایی منتقل شده است که این موضوع منجر به افزایش قمیت خرید این مواد و افزایش بهای تمام شده شرکت خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو در خصوص افزایش قیمت این گروه از محصولات تصمیمات لازم را گرفته و ابلاغ نماید.

ریسک تجاری

حضور تولیدکنندگان بالفعل و بالقوه در خصوص تولیدات در کشور نیز از جمله ریسک‌های تجاری است و به همین دلیل شرکت همواره برنامه طرح و توسعه و تولید فرآورده‌های جدید دارویی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین شرایط بعضا غیرمنصفانه و رقابتی در صنعت داروی کشور مانند اعطای جوایز جنسی به منظور افزایش فروش محصولات از جمله ریسک‌های تجاری موجود در صنعت دارو است.

ریسک حفظ سلامت پرسنل در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا

شیوع بیماری کرونا و اقدامات انجام شده جهت پیشگیری از گسترش زنجیره انتقال موجب بروز مشکلات عدیده اقتصادی در سراسر جهان شده است. موضوع مورد اشاره تاثیر با اهمیتی بر فعالیت‌های شرکت نداشته بنابراین شرکت با برنامه‌ریزی صورت گرفته اقدامات مناسبی را در آگاه‌سازی پرسنل و پیشگیری از شیوع این بیماری و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی مربوطه به عمل آورده است.

سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»

سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»سود ۳۴۰ تومانی «داسوه»

گزارش سالانه هیأت مدیره به مجمع عمومی عادی سال۱۴۰۱

۱-نوسازی و راه‌اندازی بخش آمپولسازی و تولید بیش از۱۰۰.۰۰۰عدد آمپول روزانه.

۲-همزمانی تولید در بخش PFS و آمپولسازی که باعث افزایش ظرفیت خطوط و تولید عددی بالاتر شده است.

۳-کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری، پیرو نوسازی خط آمپول.

۴-انجام تست‌های اولیه تولید قراردادی در سایت ویال برای بیش از۱۰شرکت.

۵-به‌روز کردن کلیه مستندات تولید متعاقب تغییر سایت آمپول سازی.

اقدامات صورت پذیرفته در سال ۱۴۰۱

۱-بهبود روند فروش و ایجاد سبد مناسب داروسازی اسوه به جهت تحقق بودجه سال

۲-انتخاب محصولات بر اساس حاشیه سود بالا و شرایط حداقلی فروش

۳-پیگیری و بررسی شرایط بازار و رقبا به جهت همسان سازی تسهیلات کالایی و بازپرداخت فاکتورهای فروش

۴-هماهنگی با واحد بازاریابی به جهت جلوگیری از رسوب محصولات کند فروش در انبار شرکت‌های پخش و افزایش سهم بازار داروهای تخصصی و خاص

۵-ایجاد هماهنگی بین شرکت‌های پخش و پیگیری روزانه آنها و بهبود روند فروش محصولات به داروخانه‌ها (به نحوی که میزان فروش به داروخانه از مبلغ ۴.۶۵۴میلیارد ریال به ۶.۷۸۴میلیارد ریال رسید (افزاایش ۴۶ درصد فروش به داروخانه)

۶-رصد روزانه داروهای تولیدی شرکت و وضعیت آنها در سطح مراکز استان‌ها و داروخانه‌ها از طریق نمایندگان علمی

۷-به‌روزرسانی سیستم CRM در راستای اطلاع‌رسانی به بیماران در خصوص موجود شدن محصولات درمانی خاص.

۸-ایجاد واحد حمایت از بیمار برای بیماران خاص و پیگیری درمان از مرحله تشخیص تا مراحل مختلف درمان در راستای انجام وظایف اجتماعی شرکت.

۹-افزایش پایش بیماران خاص MS (پایش تلفنی۵۸۴ بیمار و پایش حضوری و بالینی۲۲ بیمار)

۱۰-برگزاری برنامه‌های علمی با پزشکان (ادوایزری بورد و وبینار)

خلاصه تصمیمات مجمع

۴۰۸۵ مبلغ سود هر سهم

۷۰ درصد سود به مبلغ ۳۴۰۰ ریال تقسیم شد

۸۵ درصد سهامداران حضور داشتند

حسابرس اصلی گروه توسعه مهر آیندگان

پاداش هیات مدیره ۴۰۰ میلیون تومان

عدد سود خالص۳۶۲ میلیارد تومان

سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۱۲/۲۹

کد خبر 472003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =