۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
بورس بازارهای موازی را کنار می‌زند؟

با توجه به عقب‌ماندگی که بورس نسبت به سایر بازارهای موازی دارد، می‌تواند مجدد این بازارها را کنار بزند و با سرعت بیشتری به رشد برسد.

به گزارش صدای بورس، مدیر توسعه بازار شرکت کارگزاری آتی ساز بازار ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: طی روزهای آینده بازار سرمایه به شرایط تعادلی برمی‌گردد و تا یک یا دو هفته آینده می‌تواند به رشد برسد، هر چند این رشد مانند قبل نخواهد بود، اما می‌تواند ادامه‌دار باشد.

کاویان عبداللهی افزود: با توجه به رخدادهای اخیر بازار، شاهد افت سنگینی در شاخص‌ کل بودیم که از این منظر تجربه سنگینی بود، اما بعد از رشدهای اخیر و حتی شکستن سقف قبلی شاخص، انتظار اصلاح وجود داشت، هر چند سرعت بالای اصلاح شاید برای برخی دوستان عجیب به نظر بیاید، اما باید به این موضوع اشاره کرد که این اصلاح سنگین و سریعی که رخ داد می‌تواند منجر به این شود که اصلاح فرسایشی نشود و در زمانی که اصلاح رخ می‌دهد سرمایه‌گذاران خسته نشوند.

وی با تأکید بر اینکه این اصلاح برای بازار خطرناک نیست، اظهار داشت: تجربه مشابه این موضوع در سال ۹۸ هم رخ داد و در حال حاضر نمی‌توان وضعیت بد و سختی را برای بازار سرمایه متصور بود.

مدیر توسعه بازار شرکت کارگزاری آتی ساز بازار در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به صنایع پیشتاز در سال جدید گفت: صنعت پتروشیمی به ویژه متانول و اوره می‌توانند شرایط خوبی داشته باشند. در حوزه مس هم می‌توان رشد خوبی تجربه کرد، که البته متأثر از اتفاقات رخ داده در بازارهای جهانی برای محصولات پایه‌ای شرکت‌ها خواهد بود.

وی در مورد وضعیت سایر بازارهای موازی تصریح کرد: در میان بازارهای موازی ارز مورد توجه قرار می‌گیرد و دلار تا پایان سال یک روند صعودی را تجربه می‌کند که می‌تواند با توجه به شرایط فروش نفت و کسری بودجه‌ای که ممکن است اتفاق بیفتد نوساناتی داشته باشد، اما در بین بازارهای موازی شرایط رشد دلار همچنان مهیاست.

عبداللهی در ادامه، تصمیمات یکباره و غیر قابل‌پیش‌بینی دولت و تغییرات قیمت‌های جهانی را بزرگترین ریسک موجود در بازار برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها برشمرد و افزود: این تصمیمات ناگهانی می‌تواند روی بازار تأثیرات منفی بگذارد.

مدیر توسعه بازار شرکت کارگزاری آتی ساز بازار در مورد ابزارهای مشتقه که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است نیز گفت: در این روزها شاهد افزایش ارزش معاملات در بازار اختیار معامله هستیم که این ابزارها به نوعی به صورت اهرمی و با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ابزارهای مشتقه ابزار پوشش ریسک هستند و با استفاده از آن می‌توان کنترل ریسک را در دست گرفت و سودها را تثبیت کرد، یادآور شد: با توسعه این بخش از بازار می‌توان ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش و آینده بهتری را برای بازار ایجاد کرد، اما اگر به اشتباه مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند ضررهای سنگینی را وارد کند، بنابراین لازمه استفاده از آن تخصص و دانش کافی در این زمینه است.

کد خبر 471675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =