۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
نقدی بر یک مجمع ورزشی 

مجمع عمومی شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس در حالی به‌تازگی برگزار شده که انتقادها و ایرادهای زیادی به آن وارد است.

یکی از مهمترین انتقادهای وارده این است که چرا مجمعی که در بورس پذیرفته و عمومی شده است باید پشت درهای بسته برگزار شود که این موضوع به نوبه خود هم حقوق سهامداران را زیر سئوال برده و هم خصوصی‌سازی را با اما واگرهای زیادی روبه‌رو کرده است. نکته مهم دیگری که در این باره مطرح می‌شود، این است که هنوز هیچ مصوبه‌ای از این مجمع در سیستم کدال منتشر نشده است که بازهم جای سئوال دارد.

مشروح اطلاعیه این مجمع و ایرادهای وارده را می‌خوانید:

مجامع دو باشگاه
بر اساس اگهی منتشر شده به شرح زیر که توسط هیات مدیره دو باشگاه منتشر شده است، مقرر شده مجامع دو شرکت برگزار شود.
آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برای استقلال سال مالی منتهی به ۳۱/۰۴/۱۴۰۱ و برای پرسپولیس سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۴۰۱
الف - زمان و محل برگزاری مجمع عمومی:
از تمامی سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت می‌شود در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه مورخ ۵/۰۲/۱۴۰۲ در استان تهران شهر تهران به آدرس بزرگراه آیت اله هاشمی رفسنجانی- خیابان سئول- وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود حضور بهم رسانند.
ب - دستور جلسه:

  • استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۳۱/۰۴/۱۴۰۱ استقلال و ۳۱/۰۳/۱۴۰۱ پرسپولیس
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامة کثیرالنتشار
  • انتخاب اعضای هیات مدیره
  • سایر موارد

ج -نحوه دریافت برگ حضور در جلسه:
یک رب قبل از شروع در محل جلسه به صورت فیزیکی تحویل اعضا خواهد شد.

ایرادات وارده به مجامع
۱- معمولا مجامع عمومی عادی سالانه شرکت‌ها باید ۴ ماه بعد از سال مالی شرکت‌ها به دلیل فرصت سازمان امور مالیاتی که شرکت‌ها باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند، برگزار شود.
همانطوری‌که در آگهی منتشر شده منعکس است، مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده است این بدین معنی است که مجمع عمومی عادی سالانه در وقت قانونی تشکیل نشده است بنابراین مجبور شده‌اند بطور فوق‌العاده آن را تشکیل دهند.
بنابراین اگر به موقع تشکیل شده بود بسیاری از این مفاسد اتفاق نمی‌افتاد. ضمن اینکه ریاست مجمع بر اساس بند ۱ ماده ۱۸ قانون سیاست‌ها به عهده وزارت اقتصاد بوده است. بنابراین برگزار نشدن آن جای سوال خواهد بود؟
۲- در شرکت‌هایی که حدود ۳۰۰ هزار سهامدار وجود دارد و محل برگزاری در یک محل چند نفری و آنهم دور یک میز ۴ ضلعی و راه ندادن سهامداران خرد به مجمع است؛ اولا، نشان از بی‌احترامی به سهامداران و قبول نداشتن آنها به عنوان سهامدار و فرمالیته بودن «بورسی بودن» شرکت است.
بر اساس قانون سیاست‌ها مجمع شرکت‌های مشمول واگذاری مرکب از وزارت اقتصاد و وزازت ورزش و سازمان برنامه و بودجه خواهد بود و نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه چه کسانی بودند.
ثانیا، مگر نماینده بورس اوراق بهادار نباید در جلسه حضور یابد؟ این نماینده چه نقشی در برگزاری این مجمع داشته است؟
ثالثا، در مجمع معلوم نیست حسابرس و بازرس قانونی شرکت، آیا گزارش خود را خوانده یا نه و اگر خوانده چه تصمیمی در خصوص آن همه بندهای گزارش گرفته‌اند و نظر حسابرس و بازرس در خصوص راه ندادن سهامداران خرد چیست؟
۳- کدامیک از دستور جلسات در مجامع مطرح شده و چرا گزارش هیات مدیره در کدال نیست. همچنین برگزاری مجمعی که در بورس پذیرفته شده و پشت درهای بسته برگزار می‌شود، نشان از خصوصی‌سازی است؟
۴- دو هفته از برگزاری باصطلاح مجمع عمومی باشگاه‌ها گذشته است هنوز خبری از مصوبات مجمع در سیستم کدال بورس موجود نیست.
۵- البته وقتی در اطلاعیه نحوه دریافت برگ حضور در جلسه را یک رب (بجای یک ربع ساعت) قبل از جلسه بنویسند انتظاری بیشتر نیست. بقول معروف از کوزه همان طراوت که در اوست.

  • اسماعیل غلامی - معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی
  • شماره ۴۹۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 471621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =