رقابت تنگاتنگ سکه‌ در بورس و بازار 

در حالی که قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار تهران در لحظه تنظیم این گزارش ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت هر سکه طرح امامی در همین لحظه ۳۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ثبت شده، قیمت هر سکه بورسی سامان ۳۰ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و هر سکه آینده ۲۸ میلیون و ۲۴۶ هزار تومان معامله شد.

بنابراین خرید سکه بورسی به‌رغم نوسانات در دوره‌های مختلف اما همچنان سودآور است. این در حالی است که در خلال هفته‌های اخیر و با اوج گرفتن تقاضا در بورس برای سکه و همچنین افت و خیزهای معاملات در بازار غیربورسی، قیمت سکه در بورس در برخی مواقع از قیمت‌های بازاری پیشی گرفته است. با این حال این روند پایدار نبوده و حرکت نقدینگی در دو بازار به برقراری نسبی یک تعادل به نفع خریداران از بورس منتهی شده است.
به گزارش هفته‌نامه «اطلاعات بورس»، آن چه در روزهای اخیر روند کلی بازارها را تعیین می‌کند، حرکت نقدینگی در دو بازار است. بررسی‌ها نشان می‌دهند در کنار فشارهای فروش در بازار نقدی سکه، بورس با استقبال مناسبی روبه‌رو است به طوری که قیمت هر سکه طرح قدیم در فاصله دهم تا هجدهم اردیبهشت ماه از ۳۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان تا ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته و این روند باعث شده قیمت سکه بهار آزادی نیز از قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.
در این بین افزایش فشارهای فروش در بازارهای جهانی باعث شده تا پیش‌بینی‌ها از قیمت این فلز در بازارهای بین‌المللی کاهشی باشد. هرچند این موضوع در هفته‌های اخیر اثر جدی روی بازارهای داخلی نداشته اما تا حدی توانسته جلوی رشد شدید را در بازارهای سکه و طلا بگیرد. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، قیمت سکه زمانی افت دامنه‌دار و جدی خود را آغاز خواهد کرد که قیمت دلار در بازار آزاد روند کاهشی به خود بگیرد زیرا آن چه بیش از هر چیز بازارهای طلا و سکه را هدایت می‌کند، قیمت ارز در بازار آزاد است. طی یک هفته منتهی به ۱۸ اردیبهشت قیمت هر دلار آمریکا با کاهش ۲۵۰۰ تومانی به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که این افت قیمت باعث همسویی بازار سکه هم در بازار آزاد و هم بورس شده و به این ترتیب باید گفت در صورتی که قیمت دلار بتواند از مرز روانی ۵۰ هزار تومانی عبور کند، می‌توان انتظار داشت قیمت سکه نیز به محدوده پایداری برسد در غیر این صورت با شرایط کنونی در بازار سکه نمی‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود و ممکن است با کوچکترین خبر یا سیگنال روند افزایشی قیمت‌ها آغاز شود.
در این بین با آغاز فصل جابجایی‌ها در بخش مسکن که معمولا از خرداد ماه فایل‌های اجاره بروز می‌شود و میزان تقاضا برای مسکن اجاره‌ای به صورت اتوماتیک با رشد روبه‌رو می‌شود، تبدیل دارایی‌های راکد توسط بخشی از جامعه نیز اتفاق می‌افتد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان اجاره‌ها با رشدی معادل ۴۵ تا ۷۰ درصد در مقایسه با سال قبل روبه‌رو شده که این موضوع به معنای ورود بخش زیادی از نقدینگی از بازارهای مختلف به بخش مسکن است. این عامل نیز تا حدی می‌تواند از رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا جلوگیری کند که البته پایدار نیست چراکه بخشی از این وجوه مجددا به چرخه واسطه‌گری بازمی‌گردد و به عبارتی با یک تاخیر به تعادل نسبی در بازار سکه و طلا دامن می‌زند.
یکی از فعالان بازار سکه در تحلیل رابطه فصل اجاره و تحولات بازار سکه می‌گوید: متاسفانه بازار سکه و طلا به عنوان بازارهایی در کشور شناخته می‌شوند که صاحبان سرمایه برای حفظ ارزش پول به آن متوسل می‌شوند. این امر باعث شده تا قیمت‌های غیرواقعی در این بازار و حباب قیمتی در آن شکل بگیرد و حتی صاحبان املاک نیز پس از اجاره ملک خود به مستاجر، مبالغ ودیعه را در بازار سکه تبدیل می‌کنند و این باعث می‌شود جریان نقدینگی با یک وقفه کوتاه در این بازار از سر گرفته شود و در نتیجه دوره کاهشی قیمت سکه در این فصل کوتاه باشد.
به عقیده فعالان این بازار با توجه به این که بحران‌های سال قبل در کشور تا حدی آرام شده و زمزمه اظهارنظرها در ارتباط با ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای و نصب مجدد دوربین‌ها در مراکز هسته‌ای دوباره به گوش می‌رسد، بعید نیست قیمت ارز بتواند به زیر ۵۰ هزار تومان برگردد. ازسرگیری روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه از یک سو و برخی پیام‌ها که دو طرف مذاکرات هسته‌ای در ارتباط با توافق هسته‌ای برای هم ارسال می‌کنند «هرچند ضد و نقیض» حکایت از گفت‌وگوهای پشت پرده‌ای دارد که باید منتظر نهایی شدن آنها باشیم که در این صورت امیدواری‌ها به ورود ارز و کاهش تنش‌ها افزایش خواهد یافت.
به عقیده فعالان بازار سکه، در صورتی که قیمت ارز روند کاهشی خود را آغاز کند ورود به بازار سکه با ریسک روبه‌رو می‌شود و به عبارتی با توجه به حباب ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت سکه ورود به این بازار بدون افزایش قیمت ارز می‌تواند خطرناک باشد. این در حالی است که قیمت ارز ممکن است کاهشی باشد و همه این موضوعات در کنار تحولات بازار سکه بورسی که پا به پای بازار غیربورسی از خود واکنش نشان می‌دهد، قابل ارزیابی است.
در این بین در مورد سکه‌های بورسی برخی شائبه‌ها در هفته قبل مطرح شد که نشان می‌دهد قیمت سکه‌های بانک مرکزی که در بورس واگذار می‌شود در بازار آزاد نسبت به قیمت‌های روز همان مدل سکه پایین‌تر است که این اختلاف به بیش از یک میلیون تومان نیز می‌رسد. البته این اختلاف قیمت در مورد سکه‌هایی مانند ربع سکه که باعث بروز برخی ابهامات شده نه ناشی از شکل معاملات بلکه ناشی از تفاوت در قالب ضرب سکه بوده که با سکه‌های ربع در بازار متفاوت است و همین تفاوت باعث شده تا طلافروشان نسبت به خرید این نوع سکه در بازار قیمت‌های پایین‌تری را ارائه کنند که البته به گفته رئیس اتحادیه طلا این ابهام در حال حاضر برطرف شده است.
نادر بذرافشان در توضیح این مطلب می‌گوید: قالب ضربی ربع سکه‌های بورسی با سکه‌های چند سال قبل متفاوت است و شماری از همکاران ما به دلیل تفاوت و شبهه‌ناک بودن این سکه‌ها از تعویض یا خرید آنها خودداری می‌کردند. مذاکرات متعددی در رابطه با این موضوع صورت گرفته که امکان جابه‌جایی و تغییر قالب ایجاد شده تا مشکل معامله این ربع سکه‌ها برطرف شود. اکنون شبهه این سکه‌های بورسی تا حدودی رفع شده است. بنابراین همکاران ما با توجه به وجود ابهامات و عدم شباهت حدودی ربع سکه‌های بورسی با ربع سکه‌های دیگر، این سکه‌ها را با قیمت پایین‌تری خریداری می‌کردند. در واقع قیمت این ربع سکه به دلیل تفاوت قالب با دیگر سکه‌ها در بازار کمتر بوده و این مسئله هنوز درخصوص بعضی از ربع سکه‌ها وجود دارد.

  • حمزه بهادیوند چگینی - روزنـامه‌نـگار
  • شماره ۴۹۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 471613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =