احترام به مکانیسم بازار

مسلم است برنامه‌ای که تدوین می‌شود برای بلندمدت بوده و در راستای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد کشور است.

یکی از مشکلات در این مورد نبود ثبات اقتصادی در نقاط مختلف اقتصاد کشور است، برای مثال در بازار سرمایه مواردی دیده می‌شود که نمی‌توان به سرمایه‌گذاران این نگرش را داد که با اطمینان خاطر و پیش‌بینی‌پذیری بیشتر بتوانند در فعالیت‌های اقتصادی در بازار سرمایه‌گذاری کنند.
بحث تولید یکی از محوری‌ترین اقداماتی است که حتما باید با راهکارهای دقیق و بر اساس الگوهای موفق جهانی درمورد آن اقدام شود. در نتیجه نمی‌توان برای مثال بحث کنترل تورم را که امسال هم مطرح شده، مغایر با سیاست‌های تولید کشور قرار دهیم. اگر بتوانیم تولید را ارتقا دهیم و در کنار آن به اشتغال‌زایی و صادرات محصولات بپردازیم، در واقع مهمترین خدمت را به اقتصاد کشور کرده‌ایم. همچنین باید بهره‌وری را افزایش داد و ساختارهایی را تدوین کرد تا در آینده نزدیک اقتصاد کشور در ریل درستی قرار بگیرد. در هر صورت برنامه هفتم توسعه باید بتواند این مسیر را هموار کند.
در رابطه با بورس هم پیش‌بینی‌پذیری و به ویژه رقابت‌پذیری سالم و همچنین اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری باید صورت بگیرد. در حقیقت باید بازگردیم به مکانیسم بازار، احترام بگذاریم به مکانیسم بازار همانطور که در سراسر اقتصادهای دنیا به ویژه اقتصادهای موفق این خصلت دیده می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوانیم برنامه خوبی داشته باشیم، هم پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی را باید افزایش دهیم و هم از قیمت‌گذاری دستوری اجتناب کنیم.

  • عظیم ثابت - رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز
  • شماره ۴۹۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 471383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =