بالاترین رکورد ارزش معاملات بورس در ۳۲‌ماه گذشته به ثبت رسید

روز به روز بر تعداد سرمایه‌گذاران بورس اضافه می‌شود. رکورد ارزش روزانه معاملات خرد بازار سهام در ۳۲‌ماه گذشته در مبادلات دیروز شکست. روز شنبه جمعا ۲۳هزار میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد شد.

به گزارش صدای بورس, طبق داده‌های موجود در حال حاضر تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند به ۶۵۰هزار نفر رسیده است. به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بازار سهام در مبادلات دیروز با ۰.۸۲درصد رشد برای نخستین بار به ۲میلیون و ۵۳۵هزارو۲۳۵واحد رسید. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۸درصد افزایش یافته، در این مدت بیش از ۲۶۰۰هزار میلیارد تومان به ارزش شرکت‌های بورس اضافه شده است. درصورت تداوم این روند پیش‌بینی می‌شود ظرف روزهای آینده ارزش کل بازار سهام از مرز ۱۲۰۰۰هزار میلیارد تومان، معادل ۲۲۰میلیارد دلار، نیز عبور کند.

رکورد ارزش معاملات شکست

دیروز بعد از ۳۲‌ماه رکورد ارزش روزانه مبادلات خرد در بازار سهام شکسته شد و سهامداران در مجموع ۲۳هزار میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد کردند. پیش از این در شهریورماه سال۱۳۹۹ همین میزان سهام در بورس مورد دادوستد قرار گرفته بود.

در حال حاضر رکورد بالاترین میزان معاملات انجام شده در بازار سهام مربوط به مردادماه سال۱۳۹۹ است که سهامداران در یک روز نزدیک به ۳۶هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده بودند. طبق داده‌های موجود ارزش روزانه مبادلات بازار سهام از پاییز پارسال تاکنون هر روز در حال افزایش است و برآورد می‌شود درصورت تداوم این روند رکوردهای قبلی شکسته شود. این افزایش ارزش روزانه مبادلات به‌دلیل آن است که سهامداران دوباره در حال بازگشت به بورس هستند و همین موضوع جریان ورود پول به بورس را هم بیشتر کرده است.

آخرین آمارها بیانگر افزایش شتاب ورود مردم و نقدینگی آنها به بازار سهام است. گویا افزایش تورم و جذابیت‌های بورس در مقایسه با سایر بازارها تمایل صاحبان نقدینگی را برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش داده است.

بازگشت دوباره سهامداران

روند صعودی بورس در پایان دهه۹۰ از اردیبهشت‌ماه۱۳۹۷ آغاز و تا مرداد۱۳۹۹ ادامه داشت. تا قبل از سال۱۳۹۷ تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند کمتر از ۵۰هزار نفر بود اما با آغاز رشد بورس از سال۱۳۹۷ روزبه‌روز بر تعداد سهامداران بورس اضافه شد به‌طوری که در پایان سال۱۳۹۷ این تعداد به ۱۰۰هزار نفر و در پایان سال۱۳۹۸ به ۷۰۰هزار نفر رسید.

اما اوج ورود سهامداران جدید به بورس در سال۱۳۹۹ اتفاق افتاد به‌طوری که در این سال با افزایش مشارکت عمومی، تعداد معامله‌گران روزانه بورس با جهش ۲.۵برابری مواجه شد و در مرداد سال۱۳۹۹ به یک‌میلیون‌و۸۲۲هزار نفر رسید. این بالاترین میزان مشارکت عمومی کل تاریخ بازار سرمایه است که طی آن ۲.۲درصد از کل جمعیت ایران به‌صورت روزانه در بورس مشغول به دادوستد بودند.

اما از اواخر مردادماه به‌دلیل آغاز روند نزولی شاخص بورس سرمایه‌گذاران دسته‌دسته از بورس کوچ کردند و هر روز از تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند کاسته شد. کار به جایی رسید که تعداد معامله گران روزانه بورس تا پایان سال۱۳۹۹ به ۲۰۰هزار نفر و در تابستان سال گذشته به کمتر از ۸۵هزار نفر رسید و این اتفاق در دوره‌ای افتاد که شاخص‌های بورس پس از یک دوره فرسایشی با نزول سنگینی مواجه شده بودند.

با پایان تابستان و از پاییز پارسال اما ورق برگشت و به‌دنبال رشد شاخص‌های بورس بار دیگر تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافت و بار دیگر سهامدارانی که از بورس کوچ کرده بودند به بورس بازگشتند.

آمارها نشان می‌دهد از آبان‌ماه سال قبل تاکنون تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند ۶۶۰درصد معادل ۵۶۰هزار نفر افزایش یافته و درحال حاضر روزانه ۶۵۰هزار نفر در بورس معامله می‌کنند. این روند بازگشت سهامداران به بورس، به تزریق هزاران میلیارد تومان نقدینگی تازه به بازار سهام نیز منجر شده است.

آنطور که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس خبر داده تحت‌تأثیر ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس، روزانه یک هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام می‌شود. محاسبات همشهری نیز نشان می‌دهد فقط از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۶هزار میلیارد تومان پول تازه سهامداران خرد وارد بازار سرمایه شده است.

این احتمال وجود دارد که درصورت افزایش مشارکت عمومی رکوردهای سال۱۳۹۹ از نظر تعداد سهامداران و ورود نقدینگی شکسته شود و بار دیگر بیش از چند میلیون نفر به‌صورت روزانه در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

در سال۱۳۹۹ سهامداران ۱۲۰هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام کرده بودند اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به افزایش میزان نقدینگی و رشد حجم پول نسبت به شبه پول میزان ورود پول به بازار سهام در سال‌جاری بیش از ارقام ثبت شده در گذشته باشد.

منبع: روزنامه همشهری

کد خبر 471324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =