شروع توفانی بازار

سال ۱۴۰۲ در حالی شروع شد که شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحدی بود و در پایان ماه در محدوده ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحدی کار خود را به پایان برد. روند بازار سرمایه به صورت صعودی بود و شاخص با رشد قابل توجهی همراه شد.

شاخص کل از ابتدای سال از کمتر از ۲ میلیون واحد به بیش از ۲.۲ میلیون واحد افزایش یافت. رشدی که با ورود پول حقیقی همراه بود. در نیمه اول فروردین ماه، نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز لیدر بازار بودند.

عرضه‌های اولیه
بازار شاهد عرضه اولیه پی‌پاد از زیرمجموعه‌های بانک پاسارگاد بود. این بانک با وجود زیرمجموعه‌های فراوان در سال‌های اخیر عرضه اولیه خاصی نداشته است. وکغدیر عرضه اولیه‌ای که در اواخر سال گذشته آمده بود، شاهد رشد مناسب و عبور از ۲۵۰۰ تومان بوده است. نیروگاه‌ها شاهد ابلاغ افزایش نرخ حدود ۳۰‌درصدی بودند که سبب توجه بازار به این گروه شد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در این مدت مورد توجه بودند.

تعیین قیمت خودرو
شورای رقابت قیمت‌هایی برای خودروسازان تعیین کرد که با واکنش شدیدا منفی معاون اول رئیس جمهور روبه‌رو شد که با وجود حضور نمایندگان دولت در شورای رقابت، نگاه غیرکارشناسی و غیراقتصادی در تصمیمات اقتصادی این شورا را نشان می‌دهد. خودروسازان افزایش حدود ۳۰ درصدی گرفتند. افزایشی که نخواهد نتوانست زیان این شرکت‌ها را جبران کند، چرا که این افزایش بر اساس بهای تمام شده ۶ ماهه ۱۴۰۱ بوده است. در بازار جهانی، مس کم نوسان بود و در محدوده ۸۸۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار داد و ستد شد. روی کاهشی و به ۲۸۰۰ دلار رسید و سرب در محدوده ۲۱۰۰ دلار باقی ماند. نفت پس از توافق اوپک پلاس شاهد توقف روند نزولی بود و با رشد مناسبی به بالای ۸۵ دلار افزایش یافت. طلا در این مدت خیره‌کننده بود و مرز روانی ۲ هزار دلار بر اونس را شکست و به نظر می‌رسد به دنبال رکوردشکنی قیمت در روزهای بحران بانکی و تورم در جهان است.

تنش‌های سیاسی
در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ با نزدیک شدن به مرز روانی ۲ میلیون واحد شاخص کل، فشار عرضه‌ها در بزرگترها از ابتدای وقت بر بازار غالب شد. تنش سیاسی در سوریه باعث فشار فروش بر بازار شد که به تدریج با افزایش قیمت دلار آزاد هیجان مثبت وارد بازار شد و در نهایت بازار متعادلی را شاهد بودیم. ارزش معاملات خرد حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ثبت شد. نرخ تبدیل برق نیروگاه‌ها از ۸۰۳ ریال به ۱۰۶۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش پیدا کرد.
در دومین روز هفته ابتدایی سال با افزایش حجم معاملات هسته فرابورس با قطعی همراه شد. بازارپرنوسان و عدم اطمینان در سرمایه‌گذاران دیده می‌شد. با خبر تغییر مبنای محاسباتی نرخ ارز در صنعت پالایش شاهد توجه بازار به این گروه بودیم. ارزش معاملات در حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. شاخص کل پس از حدود ۲ سال مجددا به بالای ۲ میلیون واحد رسید و برخی از سهامداران با ترس از ریزش تمایل به فروش داشتند. در نهایت پالایشگاه‌ها، خودروسازان و شیمیایی‌ها بیشترین ورود پول را داشتند.
در سومین روز کاری سال با شوک منفی روز قبل شروع شد اما به تدریج تقاضا در بازار تقویت شد. نمادهای کوچکتر معاملات بهتری نسبت به شاخص‌سازها داشتند. ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان رسید. شایعاتی از افزایش قیمت بنزین داخلی باعث واکنش مثبتی در گروه پالایشی شد. در نهایت شاخص کل با افزایش ۰.۵۲ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۲۹ هزار واحد رسید.
در چهارمین روز کاری سال شاخص کل با رشد ۰.۷۵ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۴۴ هزار واحد رسید. بانک‌ها، خودروسازان و کوچکترها معاملات بهتری نسبت به شاخص‌سازها داشتند. در آخرین روز هفته نخست سال بازار مثبت و پرحجم بود. اغلب نمادها با تقاضا همراه بودند در گروه خودرویی با انتشار خبرهایی از افزایش نرخ از سوی شورای رقابت مورد توجه قرار گرفتند.

تعیین ارز ۲۸،۵۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها
در اولین روز کاری هفته دوم سال شاخص‌سازها بعد از رشد اخیر متعادل شده و خودرویی‌ها و کوچکترها با رشد قیمت همراه شدند. خبر تغییر مبنای محاسبه ارز پتروپالایشی‌ها از مبادله‌ای به ۲۸۵۰۰ تومان باعث شد جو منفی بر پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها حاکم شود و پرعرضه معامله شوند. در میانه بازار موج تقاضا باعث شد که بازار مثبت شود. خودرویی‌ها و ارتباطات بیشترین ورود پول را داشتند. ارزش معاملات خرد در حدود ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت که رقم بسیار خوبی به نسبت روزهای گذشته بود.
در دومین روزکاری هفته شاخص کل به سقف سال ۹۹ رسید و همین امر سبب شد که عرضه‌ها شدت بگیرد. ارزش معاملات خرد حدود ۱۴۴۰۰ میلیارد تومان بود. با صدور ابلاغیه، خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۲۸۵۰۰ رقم می‌خورد و ارز صادراتی آنها با بازار دوم نیما یعنی ۳۶۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. شرکت‌هایی که در بورس‌کالا عرضه می‌کنند، می‌توانند با نرخ بالاتر از پایه بفروشند.
در آخرین روز هفته دوم بازار متعادل شروع و با افزایش تقاضا همراه شد اما به طور کلی کوچکترها شرایط بهتری داشتند. سهام ریالی از جمله خودروسازان و بانک‌ها علاوه بر کوچکترها مورد توجه بازار قرار گرفتند. سهام‌های جامانده نسبت به سقف ۹۹ بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
در اولین روز هفته سوم، بازار به‌رغم انتشار اخبار منفی در خصوص مخالفت دولت با افزایش نرخ خودروسازان اما همچنان صعودی بود و قدرت خریداران در بازار زیاد بود. سهام در قیمت‌های بالا دست به دست شد. ارزش معاملات در محدوده ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بود که رکورد دوساله خود را شکست. شاخص کل با افزایش حدود ۳.۰۴ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار واحد رسید و حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد.
در دومین روز هفته بازار پرعرضه بخصوص در بزرگترها را شاهد بودیم. ارزش معاملات خرد حدود ۱۶۲۰۰ میلیارد تومان بود که به نسبت روز قبل عدد بسیار خوبی بود. در نهایت شاخص با رشد اندک در سطح ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار واحد قرار گرفت.
در نهایت شاخص کل با اینکه در روزهایی پایانی ماه چند روزی منفی تمام شد اما در پایان فروردین ماه با رشد حدود ۳۲۶ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد رسید. با تمام این اوصاف در ماهی که گذشــت، شــاخص کل ۱۶ درصد رشد کرد، ارزش و حجم معاملات هر کدام به ترتیب رشد ۵۱ و ۲۱ درصدی را به ثبت رساندند.
شاخص کل در مقایسه با پایان اسفندماه سال گذشته رشدی ۱۸ درصدی را تجربه کرده است و از محدوده یک میلیون و ۹۶۰ هزار به محدوده ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد رسیده است. در ادامه نسبت به فروردین ماه سال گذشته رشدی ۵۷ درصدی را به خود دیده است و از عدد یک میلیون و ۴۷۵ هزار به عدد ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد رسیده است.

شروع توفانی بازار

در بازارهای موازی، یورو بیشترین رشد قیمتی را با افزایشی ۲۳ درصدی تجربه کرده است به طوری که از ۴۵ هزار و ۶۰۲ تومان در ابتدای فروردین ماه به قیمت ۵۶ هزار و ۵۲۰ تومان در پایان ماه رسید. بعد از یورو، دلار بیشــترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرده و در ماه گذشته ۲۱ درصد افزایش قیمت داشته اســت. بازار سکه در رتبه سوم قرار دارد و ۵ درصد رشد قیمتی داشته است و در کانال ۳۱ میلیون تومان قرار دارد. اما در این بین تنها طلا بود که روندی منفی و کاهشی داشته و افتی ۳ درصدی در قیمت را تجربه کرده است و در محدوده ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان قرار دارد.

شروع توفانی بازار

در معاملات فروردین ماه سال جاری نماد ثشاهد با بیش از ۱۳۳ درصد رشد قیمتی بیشترین میزان بازدهی را در تابلوی معاملات بورس تهران به خود اختصاص داد. بعد از این نماد در این تابلو، نماد معاملاتی پتایر بود که با بیش از ۱۲۱ درصد و سپس نماد شسینا با ۹۸ درصد و نمادهای کسرا و برکت به ترتیب با ۸۳ و ۷۸ درصد افزایش قیمت بیشــترین میزان بازدهی را از آن خود کردند.

شروع توفانی بازار

در مقابل نمادهای معاملاتی شخارک با ۱،۷۴ درصد، پدرخش با ۱،۴۳ درصد، سپاس و فولاژ به ترتیب با ۰۷/۰ و ۰۶/۰ درصد و در نهایت ارمغان با ۰۳/۰ درصد بیشترین افت قیمتی را در تابلوی معاملات بورس تهران تجربه کردند.

شروع توفانی بازار

در تابلـوی معاملاتـی فرابـورس نیـز نماد شملی بـا ۱۲۰ درصـد، وگستر با ۱۲۰ درصـد، دتولید بـا ۷۸ درصد، بزاگرس و غشهداب به ترتیب بـا ۷۰ و ۶۹ درصـد نمادهایـی هسـتند کـه در مـاه گذشـته بیشـترین سـودآوری را بـرای سـهامداران خـود بـه ارمغـان آورده‌انـد.

شروع توفانی بازار

امـا از طـرف دیگـر نمادهـای فماک با ریزشـی بیـش از ۸.۱۷ درصد، کگهر با ۱۷/۰ درصد و ثروت بـا صفر درصـد تغییر و در نهایت نماد رشد با ۰۴/۰ و سپس گنجینه با ۰۹/۰ درصد بیشـترین میـزان کاهش قیمـت را به نـام خـود به ثبـت رسـانده‌اند.

شروع توفانی بازار

در بازار پایه، نمـاد معاملاتـی تپکو بـا بازدهـی بیـش از ۸۰ درصدی بیشـترین میـزان افزایـش قیمت را در فروردین ماه ۱۴۰۲ به سـهامداران خود هدیـه داد و پرچمـدار بازدهـی در این ماه شـد. بعد از این نماد، نمادهای خکاوه، وگردش و وشپترو و در آخر خعمرا هر کـدام به ترتیـب بـا ۵۵ درصد، ۴۸ درصـد، ۴۵ درصد و ۴۵ درصد بیشـترین رشـد قیمتی را داشـته‌اند.

شروع توفانی بازار

اما بخت با نمادهایی همچون ثنظام، شسم، خبنیان، گپارس و سنوین همراه نبـود و ایـن نمادهـا بیـن ۱۸ تا ۴ درصـد افت قیمتی داشـته‌اند.

شروع توفانی بازار

  • مرضیه حیدری - خبرنگار
  • شماره ۴۸۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 470909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =