ارائه مشاوره خرید و فروش سهام تنها با مجوز سازمان بورس

فعالیت حرفه‌ای فاقد مجوز در بازار سرمایه، مطابق بند ۱ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار جرم‌انگاری شده است و مرتکبان این جرم، به مجازات قانونی محکوم می‌شوند.

به گزارش صدای بورس, محمدجعفر علیخانی کارشناس ارشد حقوقی بازار سرمایه در خصوص کانال‌های غیرمجاز بورس، اظهار کرد: بورس بازاری جذاب در جهت سرمایه‌گذاری است لیکن باید توجه داشت، با توجه به ابعاد تحلیلی و تخصصی فعالیت در آن مستلزم کسب دانش حرفه‌ای و تخصصی است.

علیخانی افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته در بازارهای مالی، همچنان هستند سودجویانی که به طرق و با انگیزه های مختلف از ناآگاهی افراد مشتاق به فعالیت در این بازارها سواستفاده می کنند و با اخذ مبالغی به عنوان حق عضویت در فضاهای مجازی اقدام به ارائه اطلاعات خلاف واقع می‌پردازند که در اغلب اوقات موجب زیان سهامدار می‌شود.

این کارشناس ارشد حقوقی بازار سرمایه تصریح کرد: براساس قوانین بازارسرمایه، توصیه و ترغیب اشخاص به معامله سهام مصداق فعالیت حرفه‌ای مشاوره سرمایه‌گذاری است که مطابق ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار، اجرای چنین مسئله‌ای می‌بایست با اخذ مجوز از سازمان بورس صورت پذیرد.

علیخانی گفت: هرگونه فعالیت در حوزه مذکور بدون اخذ مجوز از سازمان بورس، فاقد نظارت‌های معمول سازمان بورس بوده و بدیهی است در چنین شرایطی، اعتمادکنندگان به افراد فاقد مجوز، در صورت زیان پاسخ مناسبی را دریافت نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: فعالیت حرفه‌ای فاقد مجوز در بازار سرمایه، مطابق بند ۱ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار جرم‌انگاری شده است و مرتکبان این جرم، به مجازات قانونی محکوم می‌شوند.

این کارشناس ارشد حقوقی بازار سرمایه بیان کرد: صرفا نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس که مجوز مشاوره سرمایه‌گذاری را دارند، می‌توانند بصورت قانونی، حرفه‌ای و تحت نظارت سازمان بورس به فعالیت بپردازند، همچنین ارائه مشاوره نیز در قالب قراردادها و فرم‌های مصوب سازمان بورس صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا),علیخانی در پایان گفت: سهامداران به منظور جلوگیری از زیان و عدم تکرار اتفاقات سال ٩٩، نباید به اشخاص فاقد مجوز اعتماد کنند. در همین راستا صندوق‌های سرمایه گذاری متنوعی که در بازار وجود دارد، بهترین مسیر برای اشخاص تازه وارد است

کد خبر 470683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =