غذا و نوشیدنی که در صورت ابتلا به پیش دیابت یا دیابت باید محدود شود

بیشتر غذاها می توانند بخشی از رژیم غذایی شما در هنگام ابتلا به دیابت باشند، اما محدود کردن انواع خاصی ممکن است به حمایت از سطح قند خون سالم و کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن کمک کند.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند سطح گلوکز و انسولین خون شما را افزایش دهند و التهاب را افزایش دهند. این اثرات می تواند خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت را افزایش دهد.

پیش دیابت و دیابت می توانند خطر سایر بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی و نابینایی را افزایش دهند.

اگر چه زمانی که با پیش دیابت یا دیابت زندگی می کنید می توانید بیشتر غذاها را بخورید، محدود کردن برخی غذاها و نوشیدنی ها ممکن است به مدیریت وضعیت شما و کاهش خطر عوارض کمک کند.

غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید می توانند به حفظ سطح گلوکز خون شما در محدوده هدف توصیه شده توسط تیم مراقبت های بهداشتی کمک کنند.

۱.غذاهای حاوی قند افزوده

شکر، عسل و شربت ذرت نمونه هایی از قندهای افزوده هستند. آنها به بهبود طعم، بافت و ماندگاری محصولات پخته شده مانند کیک، کلوچه و پای کمک می کنند.

نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه معمولی و نوشیدنی های با طعم میوه نیز منابع قابل توجهی از قندهای افزوده هستند.

مصرف قندهای افزوده شده در مقادیر زیاد با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است. برای کسانی که مبتلا به پیش دیابت یا دیابت هستند، محدود کردن قندهای اضافه شده می تواند به حفظ سطح گلوکز خون در محدوده هدف کمک کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مصرف شکر اضافه شده را به بیش از ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چای‌خوری در روز برای زنان و ۳۶ گرم یا ۹ قاشق چای‌خوری در روز برای مردان محدود کند.

این مقدار شامل قندهای طبیعی موجود در شیر ساده، میوه ها و برخی سبزیجات نمی شود.

۲. نوشیدنی هایی با شکر اضافه شده

نوشیدنی های قندی - مانند کولا، سایر نوشابه ها، میوه پانچ، لیموناد (و سایر نوشیدنی های مخلوط) - برای افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت ایده آل نیستند.

این نوشیدنی ها کالری خالی دارند و هیچ ماده مغذی ندارند. به عنوان مثال، یک قوطی ۳۵۴ میلی لیتر کولا ۲۳.۱ گرم شکر است.

علاوه بر این، این نوشیدنی‌های شیرین شده با قند به اندازه خوردن غذاهای جامد با همان تعداد کالری سیری را ایجاد نمی‌کنند.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که چربی احشایی رسوب‌شده در وسط بخش ممکن است منجر به تغییرات متابولیکی مانند مقاومت به انسولین، افزایش سطح کلسترول LDL و منبع مطمئن تری‌گلیسرید و خطر بیشتر بیماری کبد چرب شود.

محدود کردن مصرف قند افزوده ممکن است به کاهش سطح گلوکز، سطح چربی خون و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

نوشیدنی های انرژی زا چطور؟

برخی از نوشیدنی های انرژی زا به اندازه نوشابه های معمولی حاوی قند اضافه هستند.

برخی از آنها بدون قند هستند، اما همه آنها به طور معمول حاوی کافئین و سایر محرک ها مانند تورین، جینسنگ، گوارانا، ال کارنیتین و ال تارتارات هستند.

کافئین و سایر محرک ها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند و ممکن است با بسیاری از داروها تداخل داشته باشند. بهتر است قبل از استفاده منظم از این نوشیدنی ها با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

اگرچه نوشیدنی‌های ورزشی برای تامین مایعات، کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌ها برای ورزشکاران و افرادی که درگیر تمرینات شدید هستند، می‌توانند منبع اضافی قندهای افزوده برای دیگران باشند.اما نوشیدنی های ورزشی با قند کمتر در دسترس هستند.

۳. نوشیدنی های قهوه طعم دار

قهوه با چندین فواید سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. با این حال، نوشیدنی های قهوه طعم دار باید به عنوان دسر مایع به جای نوشیدنی های سالم در نظر گرفته شوند.

مانند سایر نوشیدنی های شیرین، قهوه های طعم دار کالری خالی دارند و هیچ ماده مغذی ندارند. نوشیدن این نوشیدنی ها بدون تغییر رژیم غذایی برای محاسبه کالری می تواند منجر به افزایش وزن شود.

برای کمک به حفظ سطح گلوکز خود در محدوده هدف و جلوگیری از افزایش وزن، می توانید قهوه یا اسپرسو ساده را انتخاب کنید یا طعم قند کمتری بخواهید.

۴. غذاهای دارای اسیدهای چرب ترانس

در حالی که چربی های ترانس به طور طبیعی در مقادیر کمی در گوشت، کره و شیر وجود دارد، چربی های ترانس مصنوعی ناسالم هستند.

چربی های ترانس معمولاً برای بهبود بافت و طعم و افزایش ماندگاری در محصولات پخته شده تجاری مانند کراکر و کلوچه و همچنین غذاهای سرخ شده، تنقلات بسته بندی شده و غذاهای منجمد استفاده می شود.

اگرچه چربی‌های ترانس مستقیماً سطح گلوکز خون را افزایش نمی‌دهند، اما با افزایش التهاب، مقاومت به انسولین و چربی شکم و همچنین کاهش سطح کلسترول HDL )خوب) و اختلال در عملکرد شریانی مرتبط هستند.

چربی های ترانس مصنوعی در اکثر کشورها غیرقانونی شده است. در سال ۲۰۱۸، سازمان غذا و دارو، استفاده از روغن نیمه هیدروژنه - منبع اصلی چربی ترانس مصنوعی در عرضه مواد غذایی - را در بیشتر غذاهای فرآوری شده ممنوع کرد.

چرا مصرف کربوهیدرات برای افراد دیابتی اهمیت دارد؟

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها درشت مغذی هایی هستند که انرژی بدن شما را تامین می کنند و از آن در انجام وظایف ضروری حمایت می کنند. کربوهیدرات ها، به ویژه، منبع سوخت اولیه بدن شما هستند.

کربوهیدرات ها به اشکال مختلف از جمله نشاسته، قند و فیبر وجود دارند. تمام کربوهیدرات ها به جز فیبر به گلوکز تجزیه می شوند.

با کمک انسولین، هورمونی که توسط لوزالمعده تولید می‌شود، گلوکز از جریان خون به سلول‌های بدن شما منتقل می‌شود و به عنوان انرژی استفاده می‌شود.

با این حال، هنگامی که دیابت نوع ۲ دارید، که ۹۰ تا ۹۵٪ موارد دیابت را تشکیل می دهد، بدن شما نمی تواند گلوکز را به طور موثر از جریان خون شما حذف کند. این منجر به افزایش سطح گلوکز خون می شود.

سطح بالای گلوکز خون باعث می شود پانکراس شما انسولین بیشتری بسازد. با گذشت زمان، پانکراس شما ممکن است فرسوده شود و انسولین کمی تولید کند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، توصیه می شود به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید - به ویژه انواع و تعداد کربوهیدرات هایی که در رژیم غذایی خود قرار می دهید - تا به مدیریت سطح گلوکز خون کمک کنید.

انجام این کار همچنین از افزایش و کاهش شدید سطح گلوکز خون جلوگیری می کند و خطر عوارض طولانی مدت را کاهش می دهد.

کد خبر 470575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =