۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
نشانه‌ای از مهار تورم نیست

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران معتقد است پیش‌شرط مهار تورم لغو تحریم‌ها، تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف و تنش‌زدایی در منطقه است.

به گزارش صدای بورس,نیمه‌های اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که دولت تصمیمش مبنی بر جراحی بزرگ اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون توجه به هشدارهای اقتصادانان آزاد و با تجربه اجرایی کرد؛ تصمیمی که از تبعات آن به تورم بالا هشدار داده بودند.

یک سال از آن روز می‌گذرد و تورم در اقتصاد ایران همچنان بالاست و برخلاف دولت که نوید کنترل غول اقتصاد را می‌دهد، مردم جامعه همچنان با تبعات تورم بالا و افزایش لجام گسیخته نرخ کالاهای اساسی و مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مرتضی افقه، کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به ضرورت مهار تورم در کشور گفت: در شرایط فعلی هیچ نشانه‌ای دال بر این مساله مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: دولت نه تنها نمی‌تواند تورم را مهار کند بلکه قادر به جلوگیری از افزایش نرخ تورم نیز نیست و اکنون نیز با کسری بودجه مواجه است که این وضعیت خود عامل ایجاد تورم در کشور است.

تاثیر بی‌ثباتی بر رهاشدگی‌ بازارهای گوناگون

افقه با اشاره به این‌که شاهد نوعی رهاشدگی در بازارهای گوناگون هستیم، گفت: واقعیت این است که دولت تجربه چندانی ندارد.در این دولت شاهد حضور افرادی هستیم که اصلا تجربه اجرایی نداشته و هیچ شناختی از ساختارهای ادارای، اجرایی، بروکراسی، ناکارآمدی‌های مدیریتی ندارند.

وی در توضیح این مطلب افزود: تیمی که در دولت سیزدهم زمام امور را به دست گرفتند متاسفانه ضعیف‌ترین تیمی است که پس از انقلاب در دولتی حضور داشته است و در نتیجه ضعیف‌ترین و ناهماهنگ‌ترین تیم اقتصادی در بغرنج‌تربن شرایط اقتصادی کشور در حال کار است.

وی با اشاره به تغییرات تیم اقتصادی کابینت گفت:هر چند برخی افراد این تیم ضعیف به ۲ سال نکشیده، تغییر کرده اما این تغییرات کارا نبوده است. افراد با تجربه می‌دانند تغییر در سطح وزیر، رییس بانک مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه چقدر می‌تواند فرصت‌های موجود و سرمایه‌ها را از بین ببرد.

تحلیلگر مسایل اقتصادی با اشاره به رهاشدگی بازارها گفت: کاش رییس‌جمهوری دست به یک جراحی بزرگ در تیم اقتصادی خود می‌زد و به جای تغییرات مداوم و متوالی یک باره تیم اقتصادی را سامان می‌داد.تورم امروز نتیجه تصمیمات عجیب همین افراد است که دولت را تشویق به حذف ارز ترجیحی با بدترین شکل مدیریتی کردند .قول بزرگ دادند و از انجام وعده سر باز زدند .در نهایت این اتفاقات رخ داده است.

نشانه‌های بارز شکاف بین دولت و مجلس

وی در پاسخ به این سوال که سه قوه یک‌دست شده بود و مجلس نیز حمایت تمام قد از دولت داشت اما در روزهای اخیر شاهد انتقادات صریح و شدید برخی از نمایندگان مجلس از عملکرد اقتصادی دولت و اثرات آن هستیم؛ آیا بین دولت و مجلس واقعا شکاف ایجاد شده است؟‌ تاثیر آن بر اقتصاد چیست؟؛ توضیح داد: نه تنها شکاف بین مجلس و دولت ایجاد شده بلکه بین گروه‌های درون گروه‌های درون جریان اصولگرا نیز این مساله رخ داده است؛ البته به نظر بنده مجلس هم اکنون نباید ژست مخالفت بگیرد و اگر قرار است وزیری را استیضاح کند باید نمایندگان مجلس را نیز استیضاح کرد زیرا هنوز ۲ سال از رای اعتماد آنها به وزرا نگذشته است.حالا به جای آنکه توضیح دهند چرا دقت لازم در فرایند رای اعتماد را نداستند؛ در کمتر از شش ماه دو بار طرح استیضاح برای یک وزیر می برند. اتفاقا اینجا نمایندگان هم مقصر هستند.

اثرات شکاف بین مجلس و دولت بر اقتصاد

استاد اقتصاد دانشگاه دانشگاه چمران اهواز گفت:همسویی اولیه‌ای که باعث خوشحالی شده بود، ظاهرا از بین رفته و متاسفانه در حال علنی کردن آن هستند و علنی شدن اختلافات داخلی در کنار مشکلات خارجی حل نشده، موجب پریشان احوالی تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است.

به گزارش خبرآنلاین,افقه خاطرنشان کرد: بی‌ثباتی فکری، تشتت فکری و درگیری‌های علنی شده، در بازار نمود و بروز یافته که نماد آن بی‌ثباتی شدید و روبه بالای قیمت‌هاست.

کد خبر 470516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =