۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
اتفاقات ۹۹ تکرار نمی‌شود

مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در ابلاغیه‌ای با موضوع مصوبه کمیته پایش ریسک بازار، آخرین تغییرات در خصوص کاهش ضرایب تعدیل سهام‌ در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار را اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس، در پی ابلاغ دستورالعمل جدید خرید اعتباری یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر قدرت اصلاح دستورالعمل‌ها را در شرایط کنونی بازار دارد. زمانی که بازار نزولی باشد سقف‌ها را افزایش می‌دهد تا سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند هستند ریسک بیشتری بپذیرند، بتوانند با توجه به پرتفوی خود اعتبار بیشتری بگیرند.

احسان عسگریان افزود: سازمان بورس زمانی که بازار مثبت باشد دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول اینکه هر کارگزاری مبلغ خاصی را برای خرید اعتباری دارد و با لحاظ کردن این سقف و کاهش ضرایب می‌تواند به سرمایه‌گذاران بیشتری اعتبار بدهد.

موضوع دوم، پرتفوهایی که اعتبار بالایی دارند، با این دستورالعمل مجبور به کاهش اعتبار هستند در نتیجه ریسک کاهش می‌یابد و در صورت پایین آمدن قیمت سهام، سرمایه‌گذار کمتر متضرر خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما در دهه اخیر شاهد بودیم که در سال‌هایی که روند ضرایب بازار مثبت بود، این سقف اعتبار را پله پله کاهش دادند و زمانی که روند ضرایب منفی بود، شاهد افزایش سقف اعتبارات بودیم. این اختلاف تاثیر چندانی در اعتبار کلی بازار ایجاد نمی‌کند و فقط میزان اعتبار هر مشتری را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که در این دوره که سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری سرمایه‌گذاری می‌کنند، بعید است کسی با اعتبار کامل سرمایه‌گذاری کند.

این کارشناس ادامه داد: بازار کنونی ما مثل سال ۹۹ نیست چرا که ارزش دلاری بازار نسبت به سال ۹۹ پایین‌تر است و نسبت P/E بسیار پایین‌تر ثبت شده و نسبت P/S بازار کاملا مناسب است. در سال ۹۹ اکثر افراد از طریق سهام عدالت وارد بورس شدند و هیچ آگاهی نسبت به بازار سرمایه نداشتند. در صورتی که در این دوره فعالان بازار سرمایه با احتیاط اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

عسگریان در ادامه تصریح کرد: اتفاقات سال ۹۹ تجربه بورسی خوبی برای تمام مردم بود و باعث شد که سرمایه‌ها به سمت صندوق‌های سهامی و صندوق طلا برود. در کل شرایط کنونی با سال ۹۹ کاملا متفاوت است. می‌توان گفت پیامی که لایحه اصلاح دستورالعمل خرید برای فعالان دارد، این است که خود سازمان نگرانی نسبت به سرمایه‌های مردم دارد.

وی در پایان تاکید کرد: این رشد صعودی کاملا واقعی است، سهم‌ها در حال گردش در بازار هستند، روند رشد کماکان مثبت خواهد بود و با سال ۹۹ کاملا متفاوت است.

کد خبر 470427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =