خطر در کمین  بورس / پیش بینی بازار فردا

رشد بیشتر شاخص با توجه به سیاست ارزی که دولت پیش گرفته ممکن است برای بازار سرمایه ایجاد مخاطره کند؛ دولت باید تصمیم گیری کند.

به گزارش صدای بورس، حسین درودیان، پژوهشگر اقتصادی درباره رشد شاخص بازار گفت: بورس در دو سال گذشته عقب ماندگی شدیدی داشته یعنی بعد از رکوردشکنی‌هایی که در سال ۹۹ تجربه کرد با توجه به نرخ تورم و ارز دچار سقوط شدیدی شد، رفتار فعلی بازار در حال ترمیم جراحت‌های آن دوران است. بازار سرمایه به وضعیت متعادلی رسیده اما تا وقتی که سیاست ارزی دولت مشخص نشود، رشد بیش از این حد شاخص را ریسک تلقی می‌کنیم. گرچه پیداست که این بهبود قیمتی که در سهام پیدا شده به دلیل بازگشت اعتماد طبقه‌ای خاص از جامعه به بورس است.

وی ادامه داد: رشد بیش از حد شاخص ممکن است با یک تصمیم غلط ارزی از طرف دولت باعث ریزش زیادی در بازارسرمایه شود ولی اگر سیاست ارزی دولت بر پایه قیمت گذاری پایین تر در بازار نباشد می‌توان احتمال رشد بیش از عدد این روزها را برای بازار پیش‌بینی کرد.

درودیان در مورد اینکه کدام صنایع می‌توانند امکان رشد بیشتری داشته باشند، افزود: به طور قطع صنایعی مثل سیمان و دارو که افزایش نرخ داشتند در مقابل کامودیتی محورها و صنایع صادراتی که رابطه مستقیمی با بحث سیاست ارزی دارند و رشد مناسبی نداشتند، پتانسیل بهتری برای سرمایه‌گذاری دارند.

این پژوهشگر اقتصادی در مورد بازارهای موازی هم گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز چند ماه اخیر، انتظار داریم ثبات فعلی در قیمت‌ها وجود داشته و با توجه به پیش‌بینی‌های جهانی که در مورد رکود داشتیم که چندان دور از ذهن نیست، می‌توانیم افزایشی در قیمت طلا داشته باشیم؛ در مورد قیمت مسکن هم روند رشد قیمتی نسبتاً پیوسته و با ثبات حدود ۴۰ درصد در سال خواهد بود، همچنین با توجه به جهشی که در نرخ ارز داشتیم انتظار رشد تدریجی در بازار مسکن می‌رود.

درودیان در جمع بندی صحبت‌های خود و درباره پیش بینی بازار فردا عنوان کرد: با در نظر گرفتن ورود پول به بازار سرمایه، اگر اتفاق ناخوشایندی در سطح سیاست گذاری کلان شکل نگیرد، محتمل است که شاخص صعود بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحدی را تجربه کند؛ هر چند به لحاظ رفتار تکنیکال در این مواقع شاخص باید اصلاح شود اما به دلیل ورود پول به بازار این اصلاح با وقفه انجام می‌شود.

کد خبر 470264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =