۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
ریسک‌های سیستماتیک برای کریپتوها 

چندین سال است که حوزه دارایی‌های رمزنگاری شده در دنیا به عنوان سرمایه‌گذاری جایگزین (Alternative investment) یا بازار موازی خود را در کنار بازارهای سرمایه، فلزات گرانبها، املاک و... به ثبات رسانده است.

بنابراین توانسته است خود را به منصه ظهور رسانده و موسسات حسابرسی بین‌المللی و بسیاری از بازارهای سرمایه سایر کشورها به اشکال مختلف وارد این حوزه شدند.
با توجه به رفتارهای گذشته که کریپتوکارنسی‌ها یا دارایی‌های رمزنگاری شده در سال‌های گذشته داشتند، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ سال مثبتی نسبت به قیمت‌های فعلی برای رمزارزها باشد و بتواند بازدهی خوب دلاری به ارمغان بیاورد. البته به همان اندازه هم به نظر می‌رسد بازار سرمایه احتمالا با رشد خوبی مواجه شود، چرا که شاخص هم‌وزن سهم‌های شرکت‌های مختلف هنوز زیر قیمت است. بنابراین برای هر دو این بازارها از لحاظ قیمتی رشد مناسبی پیش‌بینی می‌شود ولی به نظر نمی‌رسد که بازار رمزارزها به راحتی بتواند اوج قیمتی قبلی خود را ثبت کند. یعنی اوج قیمتی که در سال ۲۰۲۱ توانست به آن دست پیدا کند را به نظر نمی‌رسد به این راحتی بتواند به آن برسد.
از جمله ریسک‌هایی که در سال آینده پیش‌بینی می‌شود، ریسک‌های سیستماتیک برای این حوزه است. از جمله نگهداری امن دارایی‌های رمزنگاری شده، شناسایی و بلاکچین کردن بخشی از انواع دارایی‌های رمزنگاری شده، سقوط قیمتی و از بین رفتن برخی پروژه‌های این حوزه که همه آنها در بازار وجود دارند. اما برخی ریسک‌های خاص دیگری هم می‌تواند افزایش قیمت رمزارزها را به صورت جدی تهدید کند مانند ریسک‌هایی که دارایی‌های با ارزش ثابتی مانند تتر، usd و غیره را تهدید می‌کند. از طرفی هم ارائه و حراج دارایی‌های رمزنگاری شده ناشی از هک صرافی Mt.Gox در اوایل سال ۲۰۱۴ که دارایی‌های آن بازگشته و ممکن است به صاحبان آن بازگشته یا به حراج گذاشته شود، ممکن است به افزایش عرضه ناگهانی در سال جاری منجر شود که می‌تواند بر رشد احتمالی قیمت‌ها هم موثر باشد.

  • عباس آشتیانی - مدیرعامل انجمن بلاکچین
  • شماره ۴۸۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 470117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =