نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی ها تغییر کرد

بانک مرکزی به وزارت نفت نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی ها را معرفی کرد.

به گزارش صدای بورس، بر اساس ابلاغ بانک مرکزی نرخ خوراک پترو شیمی ها ۲۸۵۰۰ شد.

بر اساس این گزارش؛ در یک ابلاغیه مهم، امروز بانک مرکزی به وزارت نفت نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی ها را ۲۸۵۰۰ معرفی کرد.

با کاهش نرخ هاب های بین المللی با احتساب دلار ۲۸۵۰۰، نرخ خوراک پتروشیمی ها تقریبا به ۴۳۰۰ تومان رسید.

بدیهی است همه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.

گفتنی است؛ اگر قیمت پایه محصولات پتروشیمی با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین شود و در مقابل، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هم با دلار ۲۸٥٠٠ تومانی تعیین شود، به نفع پتروشیمی‌ها خواهد بود و در نهایت منجر به رشد سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد.

همچنین استمرار این سیاست و در کنار استفاده از سیاست‌های تکمیل کننده می‌تواند اهداف دولت برای کنترل تورم را در سال ۱۴۰۲ به تحقق نزدیک‌تر کند.

بر اساس شنیده ها گفته می شود؛ با توجه به اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر اساس قیمت رقابتی تعیین می شود از طرفی حدود ۹۵ درصد بهای تمام شده محصولات این شرکت هزینه خوراک و نفت و میعانات گازی است و نرخ خوراک هم با قیمت نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان محاسبه می شود بنابراین به نظر می رسد تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی با نرخ نیمایی ۲۸۵۰۰ برای سهامداران نگران کننده نباشد.

از این رو در نیمه اول فروردین نرخ خوراک پتروشیمی ها بر اساس دلار ۳۵.۰۰۷ تومانی تعیین شده در حالی که اسفندماه بر اساس دلار ۲۸۳۷۰ تومان تعیین شده بود. قبلاً نیز مخبر طی نامه ای اعلام کرده بود که نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکتهای پالایش نفت و پتروشیمی از ابتدای ۱۴۰۲ معادل میانگین نرخ تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی خواهد بود. بنابراین، استنباط بازار این است که نرخ ها به نرخ مرکز مبادلات تغییر خواهد کرد.

 نرخ تسعیر خوراک پتروشیمی ها تغییر کرد

کد خبر 469694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =