۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
 بدون مذاکرات کار ما سخت است!

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‌ها برنداشته نشود، نمی توانیم پیش‌بینی مثبتی از کاهش جدی تورم داشته باشیم.

به گزارش صدای بورس,حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‌ها برنداشته نشود، نمی توانیم پیش‌بینی مثبتی از کاهش جدی تورم داشته باشیم.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ارزیابی از سرایط اقتصادی کشور با توجه به شرایط سخت سال گذشته گفت: شرایط اقتصادی که داریم متاسفانه تحت تاثیر تحریم‌های فزاینده امریکاست و فشارها از سوی امریکا خصوصاً از جهت ارز بالاست که همین فشارها موجب رشد قیمت ارز شد. وی افزود: البته بیش از همه عواملی که درباره رشد قیمت ارز موثر واقع شد عوامل روانی بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه توضیح داد: به عبارت دیگر، متوقف شدن مذاکرات هسته ای و انتظاراتی مبنی بر آغاز مجدد گفتگوها که مبتنی بر خروجی مشخص مذاکرات شود، وجود داشت ولی این اتفاقات پیش نیامد که همین موضوع در افزایش قیمت ارز اثرگذار بود. همچنین اغتشاشاتی که پاییز در کشور ما ظهور کرد، نقش بسزایی در افرایش قیمت ارز در بازار داشت. همچنین تحریم‌های جدید اروپا در ایجاد این فضای روانی نیز نقش مهمی را در برداشت.

مصباحی مقدم در عین حال تصریح کرد: عواملی که از خارج به داخل ایران تحمیل می‌شود از نظر روانی تاثیر بسزایی در بازار ارز گذاشت. اما آنچه موجب کاهش قیمت ارز از حدود ۶۰ هزار تومان به نزدیک ۴۰ هزار تومان شده است، مدیریت بانک مرکزی با ایجاد بازار مبادلات ارز و طلاست. این بازار ارز و طلا که ایجاد شد شرکت‌های دولتی مکلف شدند ارز حاصل از صادرات خود را به این بازار واریز کنند که یک قیمت تقریباً تعادلی است. قیمتی که در اثر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و موجب شد تا قیمت کاهشی شود.

عضو تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نکته دیگر در کاهش قیمت ارز، توافق بین ریاض و تهران بود که از نظر روانی تاثیر مثبت بر بازار ارز گذاشت. همینطور دیدار گروسی، دبیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ایران داشت و اینکه شورای حکام در اجلاس اخیر خود قطعنامه‌ای علیه ایران نداشتند و اثر مثبتی بر روی فضای روانی جامعه ما گذاشت. همین موارد باعث شد تا التهاب بازار ارز فروکش کند.

او تصریح کرد: به نظر من، باید دولت را در ایجاد بازار مبادله‌ای ارز و طلا تحسین کرد. اگر این سیاست استمرار یابد که نشانه‌هایی از استمرار این سیاست وجود دارد ان‌شاالله سال جدید را با ثبات نسبی همراه خواهیم بود. وی افزود: با توجه به توافقات اخیری که با چین صورت گرفته و توافقات اخیری که با بلاروس انجام گرفته و همینطور توافق بین ایران و روسیه درباره روبل و ترانزیت کالای روسی از ایران به سمت هند و دریای عمان، موجب شده درامدهای ارزی افزایش یابد و همین نکته فشارهای امریکا را بر روی بازار ارز ما کم کرده است.

مصباحی مقدم ابراز امیدواری کرد مبادلات در بازار خارج از سیستم رسمی به شدت کاهش یابد و دلالی‌هایی که رشد کرده بود، متوقف شود یا کاهش یابد و ما شاهد ثبات باشیم.وی توضیح داد: آن چه که در اقتصاد مهم است، ثبات بازار و قیمت‌ها و از جمله ثبات قیمت ارز است. اگر شاهد ثبات باشیم سرمایه‌گذار ما تشویق می‌شود که سرمایه‌گذاری کند و صادرکننده ما تشویق می‌شود که صادرات خود را بر اساس ثبات قیمت‌ها و قابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها انجام دهد. همچنین واردکننده ترجیح می‌دهد در چنین شرایطی واردات مواد اولیه را برای تولیدات خود انجام دهد.

مصباحی مقدم درباره راهکار دولت برای کاهش تورم در سال جدید نیز تصریح کرد: سال گذشته دولت برای کاهش تورم تدبیری اندیشید که باعث شد جلوی رشد پایه پولی را تا حدی بگیرد. یعنی دولت استقراض خود از بانک مرکزی را تقریباً متوقف کرد و از این جهت ما شاهد بودیم ماهانه دو درصد پله پله نرخ تورم کاهش می‌یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر بانک مرکزی بتواند نظارت بر بانک‌ها را تقویت کند و جلوی اضافه برداشت‌های بانک‌ها را از بانک مرکزی بگیرد و مدیریت کند می‌توانیم شاهد روند کاهشی تورم در سال جدید هم باشیم. پیش بینی می‌کنم در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد تورم حدود ۳۰ درصد باشیم.

مصباحی مقدم در خصوص قیمت ارز در سال جدید نیز خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز به صورت طبیعی بر اساس نرخ تورم رشد خواهد داشت ولی افزایش‌های آرام و متناسب.

به گزارش اقتصادآنلاین,وی در پایان بیان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‌ها برنداشته نشود نمی توانیم پیش‌بینی مثبتی از کاهش جدی تورم داشته باشیم. اما کاهش تورم به شکلی که بیان کردم می‌تواند استمرار یابد. ضمن اینکه مذاکرات بین ایران و امریکا با واسطه در مورد مبادله زندانیان انجام می‌شود و همین مذاکرات اگر به نتیجه برسد حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزهای ما آزاد می‌شود و می‌توان از ارزها استفاده کرد. البته محدودیت در استفاده از ارزها خواهیم داشت.

کد خبر 469609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =