تورم به آستانه ۵۰ درصد رسیده است؟

ایران سال گذشته دومین سال دارای بالاترین نرخ تورم طی بیست و هفت سال اخیر را تجربه کرد.

به گزارش صدای بورس, بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی نرخ تورم ایران در سال گذشته برابر با ۴۶.۵ درصد بود که ۰.۳ درصد بالاتر از نرخ تورم سال قبل است. ایران در سال ۱۳۹۹ نیز نرخ تورمی بالا در محدوده ۴۷.۱ درصد را تجربه کرده است.

در حالی در دومین سال فعالیت دولت، نرخ تورم رکورد سال‌های یپشین را شکسته و همچنان در محدوده بالاتر از چهل درصد است که رییسی، رییس دولت سیزدهم وعده کاهش نرخ تورم را داده بود. نکته مهم اینجاست که در آمارهای اعلامی از سوی مقامات دولت سیزهم کاهش بیست درصدی نرخ تورم نیز بارها مورد اشاره قرار گرفته است.

تورم یکی از مهمترین بحران‌های اقتصادی ایران در سال‌های اخیر تلقی می‌شود. ایران یکی از دیرپاترین تورم‌ها در جهان را تجربه می‌کند.

هر چند نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۶.۵ درصد برآورد شده است اما اتاق بازرگانی در گزارشی مبسوط تاکید کرده است که بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران و با احتساب نرخ تورم ماهانه ۶ درصد برای اسفندماه ۱۴۰۱، نرخ تورم برای کل سال ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور و بر اساس سال پایه ۱۳۹۵، حدود پنجاه درصد برآورد می‌شود که از رقم بانک مرکزی بیشتر و نسبت به تورم سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران نیز ۱۰ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بالاترین نرخ تورم ثبت شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی برابر با ۴۹.۴ درصد بوده است. این نرخ تورم البته در سال ۱۳۷۵ با تغییر سیاست‌های مالی و پولی دولت وقت به ریاست هاشمی رفسنجانی، به ۲۳.۲ درصد کاهش یافت .

تورم

عجیب‌ترین دوره تورمی ایران

هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول ۴۴ سال اخیر تنها در چهار سال نرخ تورم تک رقمی بوده است اما دوره تورمی کنونی یکی از عجیب‌ترین دوره‌های تورمی در چهار دهه خیر بوده است.

در این دوره زمانی دو دولت بر سر کار بوده‌اند. نرخ تورم ایران از سال ۱۳۹۸ دستخوش افزایش شده است و نرخ بالاتر از چهل درصد را تجربه کرده است. متوسط ساده نرخ تورم طی چهل و پنج سال مورد بررسی یعنی سال ۱۳۵۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۱.۱ درصد است و بیشترین تواتر مربوط به نرخ تورم در بازره ۱۰ تا بیست درصد طی بیست سال اخیر رخ داده است.

به عبارت دیگر طی چهار سال متوالی منتهی به ۱۴۰۱ یعنی از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال گذشته نرخ تورم بالاتر از چهل درصد بوده و این بالاترین مدت ماندگاری نرخ تورم در این محدوده است.

تورم

جزییاتی از تورم اسفند

اتاق بازرگانی در گزارش خود اعلام کرده است در دوازدهمین ماه سال ۱۴۰۱ ، نرخ تغییرات ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری به ۶.۶ درصد رسید که نسبت به رقم مشابه ماه قبل و همچنین اسفندماه د سال قبل به مراتب بالار بوده است.

تورم نقطه به نقطه اسفند ۱۴۰۱ نسبت به اسفند سال قبل نیز ۶۳.۹ درصد است که بعد از ارقام مشابه ماه‌های بهمن الی اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰؛ بالاترین افزایش شاخص کل در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را داراست .

به گزارش خبرآنلاین,تورم کل نیز بر اساس آمار بانک مرکزی و برای مناطق شهری ۴۶.۵ درصد اعلام شد است.

کد خبر 469427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =