علیه تصمیم مزدی شورایعالی کار شکایت تنظیم شده است

حسن صادقی گفت: تقاضای ما در دولت آقای رئیسی این است که قدرت خرید فروردین ماه را به کارگران بازگردانند. ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم بلکه به دنبال افزایش قدرت خرید خویش به عنوان جامعه کارگری و بازنشستگی هستیم.

به گزارش صدای بورس,مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران هفتم فروردین ماه در دفتر تهران این تشکل با حضور جمعی از اعضا و بازنشستگان و کارگران برگزار شد.

در این مراسم حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر) با تبریک ایام اخیر گفت: جامعه کارگری امسال واقعا با تصمیم دولت در زمینه افزایش حقوق کارگران متضرر شد. تصمیم دولت باز هم مانع رنگین شدن سفره کارگران شده و این درحالی است که باید شورایعالی کار قدرت خرید جامعه کارگری را مبتنی بر ابتدای سال ۱۴۰۱ حفظ کند. در سال ۱۴۰۱ قدرت خرید کارگران در ابتدای بهار ۲۸۳ دلار بود اما در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ این قدرت خرید به ۱۲۲ دلار کاهش یافت.

وی افزود: تقاضای ما در دولت آقای رئیسی این است که قدرت خرید فروردین ماه را به کارگران بازگردانند. ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم بلکه به دنبال افزایش قدرت خرید خویش به عنوان جامعه کارگری و بازنشستگی هستیم. در این راه قطعا از حقوق طبقه کارگر عدول نخواهیم کرد. ما اعتراض‌مان را در چهارچوب قوانین بالادستی و در راس آن قانون اساسی بیان خواهیم کرد و آن را از طریق قوه قضاییه و سایر قوا و سایر راه‌های مجاز پیگیری می‌کنیم.

صادقی تصریح کرد: حق امری گرفتنی است و اکتساب می‌شود. ما به دنبال حق ضایع شده جامعه کارگری هستیم و امیدواریم که خلاء قدرت جامعه کارگری با فقدان یا کمبود نماینده کارگری در سال آینده با حضور نمایندگان دلسوز جامعه کارگری در مجلس راه پیگیری را هموارتر کنیم. ما با همین مسیر تلاش می‌کنیم تا با یاری الهی حقوق جامعه کارگری را کسب کرده و حق را به حق دار برسانیم.

در ادامه این مراسم محمدصادق محسنی کبیر (مدیر اجرایی سازمان دارالقرآن خانه کارگر) با تبریک ایام عید نوروز و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان گفت: در پایان سال گذشته خبری کام همه خانواده جامعه کارگری و بازنشستگان کشور را تلخ کرد و آن تصمیم شورایعالی کار مبنی بر افزایش حداقل دستمزد کارگران به اندازه ۲۷ درصد بود. این دولت که با شعار خدمت به ضعیف‌ترین اقشار شروع به کار کرد امروز تصمیمی گرفته است که به زیان کارگران و سایر اقشار زحمتکش جامعه تمام شد. در این میان امیدواریم که عده‌ای در دولت در تجدیدنظر از این تصمیم قدم بردارند.

وی افزود: تقریبا از یک ماه پیش کمیته مزد شورای عالی کار با سه ضلع شرکای اجتماعی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت شروع به کار کرده و برای تعیین سبد حداقل معیشت کارگری به بحث و مذاکره پرداختند. مطابق با ماده ۴۱ قانون کار ایران، شورایعالی کار موظف است تا باتوجه به تورم اعلامی بانک مرکزی دستمزد هرساله باید افزایش یابد. در تبصره دوم این قانون که مورد عنایت هیچ کدام از سه ضلع در عمل قرار نمی‌گیرد، آمده است که حداقل دستمزد باید تامین کننده حداقل‌های معیشتی یک خانوار کارگری باشد که در اینجا منظور سبد حداقل معیشت خانوار ۳.۳ نفری است.

محسنی کبیر ادامه داد: معیارهای مختلفی برای تعیین سبد حداقل معیشت کارگری و رقم آن وجود دارد. بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران که متولی تدوین گزارشات مربوطه برای شورای عالی کار است، هزینه‌یابی‌هایی انجام می‌شود. برای مثال در سال پایه ۱۳۹۵ فقط در بخش کالاهای خوراکی تا سال ۱۴۰۲ (یعنی تا امروز) طی کمتر از هفت سال ۹۰۹ درصد افزایش یافته است. بر مبنای همان سال پایه و محاسبات هزینه سبد معیشت کارگری برای بهمن ۱۴۰۱ خورشیدی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان بود.

وی با اشاره به فشار دولت به شورایعالی کار گفت: دولت دستمزدی را مستقیم برای جامعه کارگری تعیین کرد که بازنشستگان متاثر از افزایش حقوق کارگران با این میزان افزایش ۲۷ درصدی، تنها می‌تواند هزینه خوراک را بدهد و سایر هزینه‌ها را نمی‌توان با آن در جامعه کارگری و بازنشستگی پوشش داد.

به گزارش ایلنا,دبیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به ضرورت اعتراض جامعه کارگری و بازنشستگی به این تصمیم مزدی گفت: ما علاوه بر اعتراضی که به دولت با حضور آحاد جامعه کارگری و بازنشستگی خواهیم داشت، نسبت به این تصمیم شورایعالی کار و دولت شکایت‌نامه‌ای را تنظیم کردیم که شاید بتوانیم روی تصمیم مزدی تاثیر بگذاریم.

کد خبر 469393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =