۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
رشد ۸۰ درصدی قیمت دلار در ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۱ سال آرامی برای بازار ارز نبود و اسکناس آمریکایی سال پرنوسانی را طی کرد. دلار که پایان سال ۱۴۰۰ را با امید حصول توافق به پایان رسانده بود سال جدید را با قیمت ۲۶ هزار و۵۵۰ تومان آغاز کرد.

به گزارش صدای بورس خبر توقف مذاکرات سوخت موتور صعودی بازار ارز را تامین کرد. روند صعودی بازار ارز در ماه ابتدایی تابستان، با خبر از سرگیری مذاکرات برجامی متوقف شد ولی به خاطر طولانی شدن مدت مذاکرات احیای برجام، این رویداد نتوانست کاهش محسوسی در قیمت ارز ایجاد کند و بازار ارز دچار اصلاح زمانی شد.

وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه غرب را به میز مذاکرات برگردانده بود چرا که با افزایش اختلافات میان روسیه و اتحادیه اروپا، روسیه می توانست از وابستگی اتحادیه اروپا سوءاستفاده کند، اتحادیه اروپا هم به دنبال محدود کردن منابع مالی روسیه در جنگ‌اوکراین بود به همین خاطر ایران به عنوان بهترین جانشین سوخت روسیه با بیش از صد میلیون ذخایر شناور روی آب برای اروپا انتخاب شد.

رشد ۸۰ درصدی قیمت دلار در ۱۴۰۱

امیدی که از بین رفت

بازار ارز که انتظار داشت تا پایان سپتامبر توافق انجام شود تا شهریور در برابر افزایش قیمت مقاومت کرد ولی با شروع پاییز امید حصول توافق کمرنگ شد و با به نتیجه نرسیدن مذاکرات، اروپا اعمال سقف قیمت بر روی نفت روسیه را جایگزین نفت ایران کرد و از میز مذاکرات فاصله گرفت. در ادامه ناآرامی های اجتماعی در ایران پس از مرگ مهسا امینی باعث افزایش قیمت ارز شد در هنگام ناآرامی های اجتماعی میزان سرمایه گذاری کاهش پیدا می کنند و سطح پول های پارک شده بالا می رود در چنین شرایطی با افزایش موضع ضد ایرانی کشورهای غربی و تحریم ها چراغ راهنمای بازار ارز روشن شد و در شرایطی که سایر بازارها در رکود بودند بازار ارز مقصد پول های پارک شده شد که با رشد نقدینگی که اتفاق افتاده بود سیل نقدینگی را در رکود سایر بازارها روانه بازار ارز کرد و قیمت دلار شیب تند صعودی گرفت.

بر اساس آنچه که نمودار نشان میدهد دلار تهران که ابتدای سال قبل در کانال ۲۰ هزار تومانی کار خود را آغاز کرده بود پاییز را از کانال سی هزار تومانی شروع کرد و در اسفندماه تا کانال شصت هزار تومانی بالا رفت. در نیمه اولین آخرین ماه، سال دلار تا سقف ۶۲ هزار تومانی بالا رفت ولی در ادامه خبر سفر رافائل گروسی رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی به ایران دلار را وارد روند نزولی کرد و خبر احتمال تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در کنار توافق میان ایران و عربستان دلار را بیش از سی درصد کاهش داد.

به گزارش اکو ایران تقاضای شب عید در هفته پایانی اسفند باعث افزایش قیمت دلار شد ولی در نهایت دلار آمریکا در پایان سال جاری نسبت به اولین روز سال، ۷۹ درصد افزایش پیدا کرد. هرچند افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال معامله گران را نسبت به اصلاح قیمت دلار دچار تردید کرد ولی خبر افزایش عرضه درهم توسط بازار ساز که در آخرین روز سال توسط بانک مرکزی اعلام شد به همراه کاهش تقاضای ارز در هفته دوم تعطیلات، امید به کاهش قیمت را همچنان زنده نگه داشته است. سهم قابل توجهی از رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۱ در حساب های وکالتی برای طرح یکپارچه عرضه خودرو مسدود شده و بازار سهام معاملات بهاری را زودتر از سال ۱۴۰۲ آغاز کرده که می تواند نای صعودی بازار ارز را بگیرد و کار را برای معامله گران صعودی سخت کند.

کد خبر 469144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =