انتظار افزایش درآمد با وجود شکست سقف مقاومت

صنعت فلزات اساسی دومین صنعت بزرگ در بازار سرمایه ایران است که پس از گروه پتروشیمی، بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد و همواره به عنوان یکی از پرحجم‌ترین گروه‌های بازار سرمایه بوده است.

از رایج‌ترین صنایع فلزات اساسی می توان به سرب و روی، مس، آلومینیوم و محصولات فولادی شامل شمش، اسلب، انواع ورق، میلگرد و تیرآهن اشاره کرد.

این صنعت تا اواسط اسفندماه ۱۴۰۱ بازدهی ۲۳ درصدی داشته است که نسبت به بازدهی حدود ۳۲ درصدی شاخص کل پایین‌تر بوده است. در سال ۱۴۰۱ بازار فلزات اساسی افت قابل توجهی داشت و به دلیل روند ریزشی آن در کل جهان بود که این مارکت با ریزش همراه شده بود.
در هفته‌های اخیر تحرکات مثبتی در بازار فلزات اساسی ایجاد شده است. شرایط دلار و روند صعودی قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، فضای مطلوبی را برای تولیدکنندگان این صنعت فراهم کرده است و موجب شده است که محصولات این شرکت‌ها با رقابت بالا و رشد نرخ‌های فروش در بورس کالا همراه شوند که به تبع آن شاهد رشد قیمت در نمادهای این صنعت بودیم. بنابراین از نظر بنیادی با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام شده و با در نظر گرفتن نرخ‌های فروش فعلی می‌توان انتظار افزایش درآمد و سودآوری شرکت‌های این صنعت برای سال آینده را داشته باشیم. از منظر تکنیکال نیز اکثر نمادهای این گروه نظیر فولاد، فملی، ارفع و فاسمین موفق به شکست سقف مقاومت تاریخی خود در سال ۱۳۹۹ شده‌اند که می‌تواند سیگنال مثبتی برای آن‌ها محسوب شود.
بر اساس آمارهای منتشر شده در بورس کالا آخرین نرخ شمش فولاد خوزستان به ۲۱۸.۳ میلیون ریال رسیده است که نسبت به نرخ فروش در ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ در صد افزایش یافته است.
همچنین این آمارها نشان می‌دهد آخرین نرخ ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان ۲۹۵.۳ میلیون ریال در بورس کالا بوده است که در مقایسه با نرخ ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱ درصد رشد داشته است.
براساس همین آمارها، روند قیمتی کاتد مس در بورس کالا از اواخر آذر ماه ۱۴۰۱ همسو با قیمت جهانی روند صعودی به خود گرفته است و آخرین نرخ آن ۴,۳۷۱ میلیون ریال بوده است که نسبت به نرخ فروش ابتدای سال ۷۸ درصد افزایش یافته است. آخرین نرخ شمش روی نیز در بورس کالا ۱,۰۴۴ میلیون ریال بوده است.

  • سمیرا بیاتانی - کارشناس مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش
  • شماره ۴۸۷ هقته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =