ورود بلاکچین به حوزه حفاظت محیط زیست!

بلاکچین در هسته خود یک دفتر کل غیرمتمرکز است که می‌تواند به صورت ایمن و شفاف تراکنش‌ها را ثبت کرده و داده‌ها را ذخیره کند.

این فناوری قبلاً در کاربردهای مختلفی از رمزارز گرفته تا مدیریت زنجیره تامین استفاده شده است. در حال حاضر، کاربردهای بالقوه آن در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در حال بررسی است.
یکی از کاربردها، ایجاد و مدیریت اعتبارات کربن است؛ یک مجوز، قابل مبادله به نام «اعتبار کربن» به دارنده این امکان را می‌دهد که مقدار معینی گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن منتشر کند. برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کسب‌وکارها و سازمان‌ها می‌توانند اعتبار کربن خریداری کنند که می‌تواند در بازار معامله شود.مدیریت اعتبارات کربن ممکن است با استفاده از بلاکچین شفاف‌تر و موثرتر شود.
تمام تراکنش‌های اعتبار کربن را می‌توان در زمان واقعی ردیابی و با استفاده از یک دفتر کل غیرمتمرکز مستند کرد. با انجام این کار می‌توان از تقلب جلوگیری کرد و استفاده مورد نظر از اعتبارات کربن را تضمین کرد.
با ایجاد یک زیرساخت انرژی غیرمتمرکز، فناوری بلاکچین می‌تواند پذیرش منابع انرژی تجدیدپذیر را نیز تشویق کند. بدون کمک یک سازمان یا شرکت خدماتی متمرکز، مردم و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از یک شبکه انرژی غیرمتمرکز، انرژی‌های تجدیدپذیر را مستقیماً از یکدیگر خریداری و بفروشند. این می‌تواند از پذیرش منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد حمایت کند و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.مدیریت زنجیره تامین، از دیگر کاربردهاست. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از بلاکچین برای ردیابی ردپای کربن محصولات و مواد در سراسر زنجیره تامین، فرصت‌هایی برای کاهش ردپای کربن خود و اتخاذ تصمیم‌های پایدارتر پیدا کنند. با ترویج شیوه‌های تولید و مصرف پایدار، می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
استفاده از فناوری بلاکچین برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بدون دشواری و محدودیت نیست. الزام استانداردسازی و سازگاری یکی از موانع است. بلاکچین به مجموعه‌ای یکنواخت از قوانین و پروتکل‌هایی نیاز دارد که همه ذینفعان بتوانند بر روی آن توافق کرده تا اعتبارات کربن را مدیریت و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به طور موثر پیگیری کنند. مقیاس‌پذیری فناوری بلاکچین نیز مشکل دیگری را ایجاد می‌کند. بسیاری از شبکه‌های بلاکچین در حال حاضر ظرفیت کمی دارند و فقط می‌توانند تعداد کمی از تراکنش‌ها را پردازش کنند. اگر بلاکچین به طور گسترده برای مدیریت اعتبارات کربن یا ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده شود، ممکن است به یک گلوگاه تبدیل شود.
نکته قابل توجه این است که برخی از مزایای زیست محیطی پذیرش بلاکچین برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی ممکن است با مصرف انرژی لازم برای تراکنش‌های بلاکچین جبران شود.

  • شماره ۴۸۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =