افتتاح خط تولید پاراآمینوفنول برای اولین بار در کشور 

خط تولید پاراآمینوفنول شرکت کیمیاگران امروز روز پنجشنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ افتتاح شد.

این اتفاق که برای اولین بار در صنعت دارویی کشور رخ داد، باعث تکمیل زنجیره تولید ماده موثره استامینوفن است که پیشتر در داخل کشورمان تولید نمی‌شد. به این بهانه گفت‌وگویی با سید محمدرضا موسوی، مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز داشتیم و به بررسی وضعیت این شرکت پرداختیم.

* شکام موفق شد در سال ۱۴۰۱ واحد تولید پاراآمینوفنول را به بهره‌برداری برساند.
دقیقا؛ ما از معدود شرکت‌های تولیدکننده این ماده هستیم و هدفمان ایجاد زنجیره ارزش و خودکفایی در محصول استامینوفن است. این پروژه بیش از ۳۰ ماه طول کشید و دانش فنی و تجهیزات آن کاملا بومی و داخلی است. دو سال گذشته که تولید ماده مؤثره استامینوفن به بهره‌برداری رسید، در دوران کرونا قرار داشتیم و در آن زمان بسیاری از کشورها دچار بحران شدند اما کشور ما از این نظر هیچ کمبودی نداشت.

* میزان سرمایه‌گذاری انجام شده پروژه چقدر بود؟
بیش از ده میلیون دلار سرمایه‌گذاری بدون دریافت تسهیلات خاصی برای این پروژه انجام شده است و پنجشنبه ۱۸ اسفند این واحد به بهره‌برداری رسید.

* استفاده این ماده موثره در چه فعالیت‌هایی است؟
بیش از ۹۰ درصد این ماده برای استامینوفن استفاده می‌شود و ۱۰ درصد دیگر برای صنایع مختلف به‌طوری که ۹ درصد آن قابل استفاده در صنعتی مانند رنگ مو است. اولین نمونه آزمایشی را که تولید کردیم، یک شرکت رنگ مو خریداری کرد. درنتیجه مصارف دیگری هم برای این واحد خواهیم داشت.

* بر این اساس قصد دارید به دیگر شرکت‌ها هم برسانید.
بله؛ قصد داریم پس از تولید استامینوفن و تکمیل زنجیره هدف، واحد ۱۵۰۰ تنی را به ۴۰۰۰ تن برسانیم. همچنین امید است سال‌های آینده ظرفیت را طوری گسترش دهیم که به سایر شرکت‌ها ارسال کنیم. همچنین توان، انگیزه و زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به خودکفایی در کشور وجود دارد.

* سایر برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای به چه صورت است؟
در حال حاضر ماده آسپرین را تولید می‌کنیم که مواد اولیه وارداتی دارد و امید است آن واحدها را هم احداث کنیم ضمن آنکه تکمیل زنجیره داروی متفورمین را هم در دست تولید داریم. هدف بعدی ما پس از تولید پاراآمینوفنول، تولید PMP است.

* ظرفیت شکام دو برابر تولید داخل است.
درست است؛ ظرفیت ما دو برابر نیاز داخل است به‌طوری که نیاز داخل ۱۷۰۰ تن و ظرفیت این واحد ۴۰۰۰ تن است و عملا در کمیته خرید واردات PAP را قطع کرده‌ایم. همچنین نیاز جهان حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تن است و در این میان هند و چین عمده تولیدکننده آن هستند که قابلیت رقابت‌پذیری هم ندارد. مزیت ما نسبت به آنها این است که بنزن مورد نیاز را از داخل کشور تأمین می‌کنیم. در حال حاضر ۸۰ درصد استامینوفن عراق را تأمین می‌کنیم و از این طریق به اردن و سوریه هم صادرات داشتیم. داروسازی‌های ترکیه به دلیل قیمت‌های بالای شرکت‌های تولیدکننده ماده مؤثره هم تمایل دارند از ما خرید کنند، بر این اساس در آینده نزدیک ورود به بازار ترکیه هم از برنامه‌هایمان است. همچنین آماده صادرات به کشور پاکستان هستیم و به نتیجه هم رسیده‌ایم.

* تحریم‌ها مانع تولید ماده مؤثره داروها نبود؟
در واقع تحریم‌ها ما را مصمم‌تر کرده است. هر جا که تحریم شده و شرکت‌های خارجی خساست یا خباثت به خرج دادند و به داخل ایران مواد حتی دارویی را ارسال نکردند، ما به سمت آن رفتیم و موفق شدیم که همه آنها را تولید کنیم از لحاظ دانش به هیچ عنوان مشکلی در تولید هیچگونه از ماده مؤثره‌های دارویی را نداریم.

* ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی چه جایگاهی در شرکت‌تان دارد؟
برای تولید مواد مؤثره دارویی در حال حاضر ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را دولت در حال اختصاص دادن است و بر اساس آن هم روی محصولاتی که ما تولید می‌کنیم نرخ مصوب فروش را داریم پس کالاهایی که با ارز ۲۸,۵۰۰ تومان وارد می‌کنیم طبیعتا با نرخ مصوب فروش آنها را انجام می‌دهیم و مواد اولیه دیگری را که با ارزهای مختلف دیگر وارد می‌کنیم، با شرایط بازار به فروش می‌رسانیم.

* در رابطه با شرکت پرند دارو چه اقداماتی در سال ۱۴۰۱ انجام شده است؟
در سال ۱۴۰۱ با توجه به استراتژی که داشتیم در حوزه ارتقاء کیفیت، یکی از کارهای مهم ما ارتقاء gnp بوده است. همچنین گواهی دو ساله برای خطوط تولید ap یکی از کارهای مهم ما محسوب می‌شود که می‌تواند بسترسازی برای محصولات جدید ما باشد. نکته دیگر راه‌اندازی خط شربت بود که اولین محصولی که ما در حوزه محصولات دارویی وارد بازار کردیم، شربت اپیوم بوده که از مهر ماه وارد این بازار شدیم و تولیدات و فروش را در بازار آغاز کردیم. همچنین تولید ماده مؤثره متادون یکی از دستاوردهای خوبی بوده که به صورت صنعتی آن را انجام دادیم و به فروش رساندیم و در سال ۱۴۰۱ ما سومین شرکت تولیدکننده صنعتی پودر متادون بودیم.

  • همراز فیروزی- خبـرنــگار
  • شماره ۴۸۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =