آیا دیابت می تواند باعث نابینایی شود؟

بله، شما می توانید تغییرات بینایی و نابینایی را به دلیل هر نوع دیابت تجربه کنید. قند خون بالا می تواند یک عامل کلیدی در منجر به رتینوپاتی دیابتی، ادم ماکولا، آب مروارید و گلوکوم باشد.

صدای بورس - مهراز حبیبی، دیابت یک بیماری مزمن است که می تواند عوارض زیادی در بدن ایجاد کند، به خصوص اگر مدت طولانی با این بیماری زندگی کرده باشید.

در حالی که مشکلات بینایی در افراد مبتلا به دیابت رایج است، بسیاری از آنها تعجب می کنند که آیا دیابت واقعا باعث نابینایی می شود.

این مقاله بررسی می‌کند که آیا داشتن دیابت می‌تواند شما را نابینا کند، و همچنین چگونگی کاهش خطر ابتلا به عوارض چشمی دیابت و درمان‌های موجود برای این عوارض مرتبط با دیابت را بررسی می‌کند.

اگر دیابت داشته باشید کور می شوید؟

داشتن دیابت مطلقاً به این معنی نیست که به طور خودکار بینایی خود را از دست خواهید داد. بسیاری از مردم اکثریت عمر خود را با دیابت زندگی می کنند و بینایی آنها خوب است.

ابتلا به دیابت - و در نتیجه قند خون بالا (هیپرگلیسمی) - در یک دوره طولانی می تواند باعث آسیب به رگ های خونی کوچک در چشم شما (شبکیه) شود. این امر می تواند باعث کاهش دید، تاری و لکه های تیره شود، عارضه ای به نام رتینوپاتی دیابتی.

در صورت عدم درمان، رتینوپاتی می تواند منجر به نابینایی شود. رتینوپاتی یکی از علل اصلی نابینایی بزرگسالان در جهان است.

اما نابینایی اجتناب ناپذیر نیست. حفظ سطح متوسط قند خون و نگه داشتن سطح هموگلوبین A1C زیر 7٪ ، می تواند خطر بیشتر عوارض دیابت از جمله رتینوپاتی را کاهش دهد.

چه چیزی می تواند باعث نابینایی مرتبط با دیابت شود؟

این خود دیابت نیست که ممکن است باعث نابینایی شود، اما ابتلا به دیابت شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی آسیب به رگ های خونی چشم است که باعث نشت خون و سایر مایعات به داخل چشم می شود (میکروآنوریسم). که می تواند بینایی شما را تهدید کند.

مراحل اولیه رتینوپاتی معمولاً علائمی ندارند. مرحله پیشرفته تر رتینوپاتی دیابتی در صورت عدم درمان می تواند باعث نابینایی شود و نیاز به مراقبت و درمان فوری پزشکی دارد.

ادم ماکولا

ادم ماکولا دیابتی در اثر آسیب به عروق خونی شبکیه چشم ایجاد می شود. این اتفاق به دلیل دوره‌های طولانی قند خون بالا رخ می‌دهد و باعث می‌شود شبکیه‌ها مایع و خون به ماکولا نشت کنند که باعث تورم آن می‌شود. این تورم می تواند به گیرنده های نوری آسیب برساند و در نتیجه نابینا شود.

ادم ماکولا نسبت به دژنراسیون ماکولا مرطوب و سایر بیماری های چشمی شروع و پیشرفت بسیار کندتری دارد.

آب مروارید

آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است. با توجه به مطالعه متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، این عامل اصلی نابینایی در ایالات متحده و در سراسر جهان است.

زمانی که دیابت و قند خون بالا برای مدت طولانی دارید، تغییرات ساختاری در عدسی چشم شما رخ می دهد که منجر به تسریع پیشرفت آب مروارید می شود. افراد مسن نیز بیشتر مستعد ابتلا به آب مروارید هستند.

گلوکوم

گلوکوم یک اصطلاح کلی برای بیماری های چشمی است که باعث از دست دادن بینایی و کوری و آسیب به عصب پشت چشم شما به نام عصب بینایی می شود.

دیابت احتمال ابتلای شما به گلوکوم را دو برابر می کند، زیرا رتینوپاتی دیابتی می تواند باعث تکثیر عروق خونی غیرطبیعی می شود و مانع از تخلیه مناسب مایع از چشم شود.

آیا می توانید از نابینایی ناشی از دیابت پیشگیری کنید؟

در حالی که پزشکان به شما نمی گویند که می توانید با اطمینان 100٪ از عارضه دیابت جلوگیری کنید، نگه داشتن سطح قند خون و فشار خون در محدوده سالم، کمک زیادی به پیشگیری از نابینایی مرتبط با دیابت می کند.

چگونه از دست دادن بینایی ناشی از دیابت را درمان می کنید؟

درمان از دست دادن بینایی ناشی از دیابت به شرایط و شدت آن بستگی دارد. هنگامی که از دست دادن بینایی و بیماری به مرحله خاصی رسید، بخشی از از دست دادن دائمی است.

با این حال، گزینه های زیادی برای کمک به حفظ بینایی وجود دارد، حتی زمانی که برخی از آنها را به دلیل بیماری چشم دیابتی از دست داده باشید.

داروها

داروهای ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (ضد VEGF)، مانند بواسیزوماب، رانیبیزوماب یا افلیبرسپت، مانع از رشد عروق خونی غیرطبیعی در چشم می شوند. این می تواند برای جلوگیری از نشت در رگ های خونی استفاده شود و برای درمان رتینوپاتی و ادم ماکولا دیابتی استفاده می شود.

این درمان ها می توانند از دست دادن بیشتر بینایی را متوقف کنند و ممکن است بینایی باقی مانده را نیز بهبود بخشند.

ویترکتومی

در ویترکتومی، ژل زجاجیه با عمل جراحی از چشم خارج می‌شود تا به بهبود بینایی قبل از ایجاد آسیب شدید کمک کند. این عمل معمولاً زمانی انجام می‌شود که خونریزی در چشم جداشدگی شبکیه وجود داشته باشد. همچنین می تواند برای برداشتن بافت اسکار انجام شود و برای درمان رتینوپاتی دیابتی استفاده می شود.

عمل جراحی

جراحی آب مروارید یک روش ساده و متداول است که در آن پزشک می تواند به راحتی این مشکل را برطرف کند.

کد خبر 468798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =