تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سبدگردان کاریزما

گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما به ‌عنوان یک شرکت هلدینگ مالی در تابستان ۱۳۹۷ تأسیس شده و مجوز فعالیت خود را دریافت کرده است.

این هلدینگ دارای ۹ شرکت زیرمجموعه با نام‌های شرکت سبدگردان کاریزما، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما و شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما، صرافی کاریزما، کارگزاری کاریزما، لیزینگ کاریزما، بیمه زندگی کاریزما، پردازش اطلاعات مالی کاریزما و بازارگانی کاریزما است.

شرکت سبدگردان کاریزما نخستین شرکت سبدگردان کشور می‌باشد که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده و به‌عنوان یکی از مجموعه‌های خوش‌نام بازار سرمایه کشور مشغول به کار است. این شرکت در حال حاضر مدیریت ۱۲ صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق‌های سهامی کاریزما
خالص ارزش دارایی‌های صندوقِ مشترک کاریزما با رشد ۲۳ درصدی در یک‌سال گذشته اندکی بالاتر از مرز ۲،۶۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. این صندوق ۸۶ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی»، «بانک ها و مؤسسات اعتباری» و «فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» اختصاص داده است. صندوق قابل ‌معامله سپند کاریزما نیز رشد ۹۶ درصدی خالص ارزش دارایی‌ها را در یک‌سال اخیر تجربه کرده و سهم ۸۰ درصدی را به بازار سهام و به‌خصوص گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» اختصاص داده است. بازدهی سالانه این دو صندوق به ترتیب معادل ۴۸ و ۵۳ درصد و بالاتر از بازده سالانه ۴۲ درصدی بازار بوده است، همچنین در افق زمانی بلندمدت، بازدهی مرکب جذابی محقق ساخته‌ اند که در جدول انتهایی این گزارش قابل مشاهده است.

پنج صندوق با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بازار
۵ صندوق از ۱۲ صندوق این شرکت در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت (اعم از نیکوکاری و قابل ‌معامله و ... ) مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. صندوق با درآمد ثابت کمند در یک‌سال اخیر پرداخت سود ماهانه ۲۳ درصدی داشته که سرمایه گذاران در صورت سرمایه گذاری مجدد سودهای پرداختی در این صندوق، بیشتر از ۲۵ بازدهی کسب کرده‌اند. صندوق قابل ‌معامله با درآمد ثابت کمند با خالص ارزش دارایی بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال، چهارمین صندوق بزرگ‌ قابل معامله بازار سرمایه است. صندوق صدور و ابطالی با درآمد ثابت کاریزما نیز طی یکسال گذشته به صورت ماهانه ۲۳ درصد سود نقدی و بیش از ۱.۳ درصد سود از محل ذخیره ارزش سهام در پایان سال مالی صندوق پرداخت کرده که بازدهی مؤثر آن بیشتر از ۲۵.۵ درصد شده است. صندوق نیکوکاری دانشگاه تهران از نوع صندوق‌های نیکوکاری‌ است؛ سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها تمام یا بخشی از سود خود را جهت امور خیریه اهدا می‌کنند.
صندوق نوع دوم کارا، علی‌رغم ریسک بسیار کمتر نسبت به سایر صندوق‌های با درآمدثابت با توجه به عدم الزام به خرید سهام، طی سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته و بیش از ۲۴.۵ درصد بازدهی مؤثر را محقق ساخته‌ است. دیگر صندوقِ جدید درآمد ثابت این مجموعه که به سرمایه‌گذاری در اوراق دولتی اختصاص دارد نیز در حدود ۹ ماه گذشته که از آغاز فعالیتش می گذرد با نرخ سود روزشمار ۲۲ درصد معادل ۲۴.۵ درصد بازدهی مؤثر، بیشترین بازدهی را در میان صندوق های هم نوع خود ایجاد کرده است.

صندوق مختلطِ کاریزما
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط کاریزما در تیرماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و محصولی برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک متوسط محسوب می‌شود. مدیران صندوق با اختصاص ۲۰ درصد از دارایی صندوق به بازار بدهی و ۶۰ درصد بازار سهام، موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد بازدهی در سال گذشته شده‌ اند که این عدد ۸ درصد بیش از بازدهی یکساله بازار بوده و نشان دهنده عملکرد بسیار مطلوب مدیر صندوق در تخصیص دارایی بوده است.

صندوق‌های جدید
سبدگردان کاریزما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چند صندوق جدید را برای نخستین‌بار در بازار سرمایه‌ ایران راه‌اندازی کرده است؛ صندوق کهربا که به سرمایه‌گذاری در سکه طلا اختصاص دارد، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کمان کاریزما، صندوق سرمایه‌گذاری صندوق در صندوق صنم که پرتفویی متشکل از سایر صندوق‌های بازار دارد، صندوق اهرمی و همچنین صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما که در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما را مشاهده می‌کنید.

استراتژی
فعالیت شرکت سبدگردان کاریزما عمدتا بر سه موضوع "بازارگردانی سهام و صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله"، "مدیریت انواع صندوق های سرمایه گذاری" و "سبدگردانی اختصاصی" متمرکز یوده است که در مجموع این فعالیت ها، همواره تلاش مجموعه برآوردن نیاز طیف وسیعی از سرمایه گذاران با سطوح ریسک پذیری متفاوت بوده که این مهم از طریق متنوع سازی ابزارها از کم ریسک ترین (صندوق مختص اوراق دولتی) تا پر ریسک ترین (صندوق اهرمی) نوع صندوق ها فراهم شده است. استراتژی مدیریت دارایی این ابزارها نیز در خصوص سهام به به دو بخش عمده سرمایه گذاری در سهام شرکت های بزرگ به واسطه نقدشوندگی و EPS محور بودن آن ها و سهام شرکت های کوچک به استناد فاکتورهایی از جمله ارزش ویژه شرکت، سهم از بازار در صنعت مربوطه و طرح های توسعه ای و در بخش درآمد ثابت به سپرده بانکی با نرخ سود ترجیحی و اوراق بهادار با درآمد ثابتی تخصیص می یابد که با توجه به تغییرات نرخ بهره و سیاست‌های کلان دولت، بالاترین نرخ بازدهی را برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سبدگردان کاریزما

  • شماره ۴۸۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =