تاثیر توافق ایران و عربستان بر قیمت نفت

عربستان سعودی و ایران به دنبال احیای روابط دیپلماتیک خود هستند، اتفاقی که رقابت ژئوپولیتیک در خلیج فارس را کاهش خواهد داد و تاثیر بسزایی بر بازار نفت خواهد گذاشت.

به گزارش صدای بورس,همان‌طور که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد، این توافق امنیت منطقه را توسعه می‌دهد و همکاری‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس را افزایش می‌دهد؛ توافقی که بازارهای جهانی به خصوص بازار نفت را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اوپک بار دیگر فرمان هدایت بازار نفت را در دست می‌گیرد

تولید شیل آمریکا در حال کاهش است، اتفاقی که می‌تواند بار دیگر فرمان هدایت بازار نفت را به دست اوپک بیاندازد و با توافق ایران و عربستان سعودی این کارتل بین‌المللی می‌تواند به تاثیرگذارترین نیرو در عرضه جهانی نفت بدل شود.

روزهای رشد تصاعدی عرضه نفت ایالات متحده از قبل از همه‌گیری در حال پایان است و در پس پرده توقف عرضه، بازگشت اقتصاد به سهامداران، تنگناهای زنجیره تامین، تورم افسارگسیخته و کاهش ظرفیت چاه‌ها قرار گرفته‌است. در طول سال‌های ۲۰۱۰، صنعت شیل آمریکا رونق بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد زیرا اغلب شرکت‌ها حتی بیشتر از توانشان ظرفیت‌های تولید خود را افزایش دادند و همسو با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی، عرضه خود را افزایش دادند. اما پاندمی کرونا روند تولید را متحول کرد و با وجود آنکه صنعت شیل آمریکا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ رو به بهبود گذاشت اما نتوانست به سطح قبل از همه‌گیری باز گردد.

نوسانات شدید طلای سیاه خبرساز شد/ تاثیر توافق ایران و عربستان بر قیمت نفت

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در آخرین چشم انداز انرژی کوتاه مدت خود تخمین می زند که تولید نفت خام آمریکا از ۱۱.۸۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۴۴ میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش خواهد یافت؛ رشد مورد انتظار ۵۶۰۰۰۰ بشکه در روز در سال نیمی از سرعت رشد قبل از همه گیری است. برای چندین سال، تولید نفت ایالات متحده تا سال ۲۰۱۹ هر سال بیش از ۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، رشد در سال ۲۰۲۴ کندتر خواهد شد و طبق برآورد آن، تولید سال آینده به طور متوسط ‌۱۲.۶۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این رشد کمتر از ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز از سطح متوسط ‌تخمین زده شده برای سال ۲۰۲۳ است.

با وجود انتقادات کاخ سفید، صنعت نفت ایالات متحده اکنون بازده سهامداران را در اولویت قرار داده است. نرخ تخلیه سریعتر در بسیاری از چاه‌ها با نیروی کار و موانع زنجیره تامین مواجه شده‌است تا رشد را متوقف کند.

زور توافق به بازار نفت می‌چربد؟

قیمت نفت خام این هفته با اعلام خبر توافق نزولی شد اما بلافاصله روند قیمت‌ها دوباره صعودی شد و در واقع، قیمت نفت دائما در نوسان است، تا حدی که پیش بینی دقیق روند قیمت نفت بسیار دشوار است، به خصوص در یک دوره زمانی کوتاه تر. با این حال باید به این نکته اشاره کرد که به نظر می‌رسد اکثر پیش‌بینی‌کنندگان انتظار قیمت‌های بالاتر نفت را در اواخر سال جاری دارند و به نظر می‌رسد اجماع گسترده‌ای در این مورد وجود دارد.

برخی، مانند بیل ساروبی از فوربس، به داده های فنی معاملات نفت اشاره می کنند که نشان می دهد قیمت‌ها در حال افزایش است. ساروبی در یک یادداشتی که اخیرا منتشر شده‌است گفت که داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که قیمت نفت در بیشتر مواقع بین ماه‌های مارس و مه افزایش می‌یابد، بنابراین منطقی است که انتظار داشته باشیم که قیمت نفت در سال جاری نیز افزایش یابد.

Refinitiv نیز محل بحث‌های داغ حول محور قیمت نفت بوده‌است، این شرکت‌ ارائه‌دهنده داده دو عامل را که به ترتیب باعث افزایش قیمت‌ها در طرف عرضه و تقاضا می‌شوند، مشخص کرده‌است؛ روسیه و چین. این شرکت تحلیل داده انتظار دارد که نفت برنت تا پایان سال به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه و میانگین ۹۰ دلار برای کل سال ۲۰۲۳ برسد.

به گزارش خبرآنلاین,این شرکت تحلیل داده در یکی از رویدادهای صنعتی اخیر گفت که تقاضای نفت در سال جاری به میزان ۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و چین نیمی از آن را به خود اختصاص خواهد داد. از سوی دیگر، عرضه روسیه در این ماه کاهش می‌یابد و ممکن است همچنان محدود بماند و فشار صعودی به قیمت‌ها بیافزاید.

کد خبر 468607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =