افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۲۰ فروردین ممنوع شد

در حالی که ایرلاین ها بابت ثبات قیمت بلیت هواپیما گلایه داشته و ناراضی بودند در جلسه با بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پذیرفتند که تا ۲۰ فروردین ماه قیمت ها بدون افزایش باقی بماند.

به گزارش صدای بورس, سرانجام بعد از کش و قوس فراوان ایرلاین ها در جلسه ای که به درخواست وزارت راه و شهرسازی و شخص «بذرپاش» برگزار شد تن داده و موافقت کردند که قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی افزایش نیابد. این عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما اگر چه در این روزهای پر تردد به ضرر ایرلاین ها خواهد بود اما آنچه که از محتوای این جلسه به بیرون درز کرده است نشان می دهد که قرار است بعد از ۲۰ فروردین ماه سال آینده ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوب و ابلاغ کند.

در این جلسه که تمامی ایرلاین ها(دولتی و خصوصی) حضور داشتند مقرر شد تا شرکتهای هواپیمایی نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی انجام دهد و تا ۲۰ فروردین ماه قیمت ها طبق نرخ های مصوب باشد.

جزئیات جلسه «بذرپاش» با ایرلاین ها| افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۲۰ فروردین ممنوع شد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در پاسخ به این پرسش که انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما چند ماه پیش باید اعمال می شد و این افزایش نیافتن قیمت بلیت آنها را بیش از پیش متضرر خواهد کرد؟ گفته بود که با مدیران ایرلاین ها جلسه مهمی برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه شود.

اما گزارش ها نشان می دهد که آژانس های هواپیمایی از قیمت های مصوب تبعیت نمی کنند و بلیت را با قیمت های آزاد و شناور به فروش می رسانند. اینکه آژانس ها با هماهنگی ایرلاین ها این اقدام را انجام می دهند یا خیر مشخص نیست. اما سازمان هواپیمایی تاکید دارد که قیمت بلیت هواپیما باید در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته می شود.

بنابراین گزارش، این تصمیم و محول کردن تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار( پیشتر توسط شورای عالی هواپیمایی تعیین می شد) به گفته شرکتهای هواپیمایی غیر قانونی است چرا که طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد.
بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

ایرلاین ها معتقد هستند که امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت و پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه داده اند، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ ۳۰ درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که با وجود قانونی بودن افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت پروازها چرا سازمان حمایت و نهادهای نظارتی و همچنین دادستانی مخالف افزایش قیمت هستند، می گوید: موارد قانونی به اطلاع آنها رسیده است. قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابجاشده کشور را جابجا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند. در سال ۹۹ شرکت هما به عنوان یک ایرلاین دولتی به ۳۴۰۰ میلیارد تومان بابت همین نرخ‌های تکلیفی زیان داشته است و این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

اما آنطور که گزارش ها نشان می هد در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ چرا که شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

جزئیات جلسه «بذرپاش» با ایرلاین ها| افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۲۰ فروردین ممنوع شد

در جلسه ای که با حضور مدیران دولتی و خصوصی ایرلاین ها برگزار شده است تمامی مدیران شرکتهای هواپیمایی این موضوع را متذکر شده اند که درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت باشد، ریالی است در حالیکه باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی دلاری پرداخت شود.

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز همانطور که چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفته بود برای برخی خدمات با ایرلاین ها همکاری خواهیم کرد اعلام کرده است که نهایت تلاش را خواهد کرد تا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی دولتی و خصوصی کمترین آسیب را از بابت عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما ببینند.

البته اگر چه بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر می کند اما سوال این است که چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از آذر ماه ۹۴ تاکنون از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار,بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر باید حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات بیشتر کنند.

کد خبر 468577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =