انتشار اطلاعیه گشایش انبار میعانات گازی و نفت خام؛

اولین ابزار ارزی بازار سرمایه به زودی آغاز به کار می‌کند

به گزارش صدای بورس,محسن خجسته مهر بیان کرد: انتشار اوراق ارزی کار جدیدی است که تشریفات قانونی آن طی شده و برای آن مصوبه شورای اقتصاد اخذ و هماهنگی‌ها انجام شده است.خجسته‌مهر ادامه داد: در اولین زمان ممکن عرضه نفت در بورس انرژی راه اندازی می‌شود که در آن روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام را به فروش می‌رسانیم. دارنده هر یک از این اوراق مالک نفت است و ما نفت آنها را نگهداری کنیم تا زمانی که یک محموله شود. این نفت در بازار ثانویه قابلیت مبادله دارد.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه ریزی شده تا سال 1408 تولید گاز کشور 500 میلیون متر مکعب اضافه شود که 120 میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است.وی افزود: بلوغ صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران تقریباً از بعد از انقلاب اسلامی شروع شده است. 65 درصد تولید تجمعی مربوط به بعد از انقلاب است که هم اکتشاف جدید رقم خورده، هم توسعه و هم تولید و زنجیره تأمین ساخت کالا نیز اتفاق افتاده است.وی ادامه داد: اکنون 400 مخزن نفتی و گازی داریم. بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز در کشور داریم که حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران بعد از انقلاب است. در تاریخ صنعت نفت قبل از انقلاب، کارشناسی و مدیریت نقشی نداشت. امروز در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت استقلال یافته و توانمند داریم. در ساخت، نصب، راه اندازی، بهره برداری و تولید، توانمندی داخلی داریم و حتی پروژه‌های فراسرزمینی هم اجرا می‌کنیم.خجسته مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش از میادین بزرگ گازی کشور بعد از پارس جنوبی است، ادامه داد: این میدان با وسعت 775 کیلومتر مربع که در عمق 3 کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. قرارداد فاز اول توسعه این میدان را منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن 28 میلیون متر مکعب گاز و 11 هزار بشکه میعانات گازی تولید و به عسلویه منتقل می‌شود.

پس از اعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر این‌که معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی، به‌زودی در بورس انرژی راه‌اندازی می‌شود، اطلاعیه پذیرش و گشایش انبار پارس جنوبی جهت گواهی سپرده میعانات گازی و نیز انبار خارک جهت گواهی سپرده نفت خام سنگین منتشر شد.

گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی، یک دارایی جدید در نظام اقتصادی ایران برای فعالان بخش خصوصی است که در بورس انرژی عرضه و معامله می‌شود.

هر گواهی معادل یک بشکه نفت خام یا میعانات گازی است و دارنده‌ آن می تواند این گواهی را به شرکت ملی نفت ایران تحویل دهد و در ازای آن، نفت خام یا میعانات گازی دریافت کند یا آن که این گواهی را به دیگران بفروشد؛ همچنین در صورتی که دارنده این گواهی تمایل داشته باشد، می تواند نفت خام و میعانات گازی را به صورت فیزیکی در انبار شرکت ملی نفت دریافت کند.

کد خبر 468292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =