۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
پرسه زدن نفتی‌ها در بازار فلزات

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: گروهی از سرمایه‌داران حوزه انرژی و از تجار حوزه نفت پس از سال‌ها به بازار محصولات کشاورزی و فلزات اساسی روی آورده‌اند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌هایی مانند Gunvor و Hartree Partners از این گروه شرکت‌ها هستند. بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهند، معامله‌گران انرژی از نوسانات بازارهای نفت، LNG و زغال سنگ در سال گذشته سودهای زیادی به دست آورده‌اند و از سوی دیگر اختلالات زنجیره تامین محصولات کشاورزی پس از تهاجم روسیه به اوکراین و تقویت وضعیت اقتصادی چین در کوتاه‌مدت و نیاز این کشور به فلزات اساسی همگی باعث شده‌اند تا تجار و سرمایه‌داران روی این کالاها سرمایه‌گذاری کنند.

سال گذشته منابع آگاه به رویترز گفتند که شرکت ویتول، بزرگترین تاجر نفت در جهان، در نیمه اول سال ۲۰۲۲ سودی معادل کل درآمد سال ۲۰۲۱ خود کسب کرده است (۴.۲ میلیارد دلار سود)! ترافیگورا دیگر تاجر نفتی ۷ میلیارد دلار سود را در سال مالی منتهی به سپتامبر پس از حمله روسیه به اوکراین کسب کرد که بیش از دو برابر سود سال مالی ۲۰۲۲ و بیش از کل سود سه سال قبل است. گروه Gunvor در نیمه اول سال ۲۰۲۲ معادل ۸۴۱ میلیون دلار سود خالص ثبت کرد که بیشتر از سود کل سال مالی ۲۰۲۱ و بیش از سه برابر سود نیمه اول ۲۰۲۱ بود. در این بین مکنزی ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که تجارت کالا در پنج سال گذشته رونق گرفته است و ارزش معاملات این گروه‌ها در مقایسه با ۲۰۱۸ دو برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.
بر اساس این گزارش، تغییرات در بازارهای جهانی کالا، نوسانات ساختاری را افزایش می‌دهد و جریان‌های تجاری را برای آربیتراژهای جدید در حوزه کالا مختل می‌کند و اساساً روابط تجاری را تغییر می‌دهد و همه اینها می‌تواند فرصتی برای بزرگترین معامله‌گران کالا باشد. تحلیلگران و بازیگران صنعت انتظار دارند تقاضا برای فلزات اساسی در سال‌های آینده افزایش یابد به طوری که وود مکنزی در اوایل فوریه گفته بود: امسال سرمایه‌گذاری در معادن فلزات قرار است سالانه ۳ درصد افزایش یابد و به ۱۴۹ میلیارد دلار برسد که در این بازار رشد مس پیشرو است.
این موضوع از سودآوری بالای صنعت فلزات اساسی در سال‌های پیش‌رو حکایت دارد که با رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد چین تقویت خواهد شد و تاییدکننده گزارش‌های فوق‌الذکر است؛ این در حالی است که در حال حاضر بازار این گروه از کالاها نزولی است.
بر اساس گزارش «اطلاعات بورس» در یک سال گذشته قیمت مس، آلومینیوم و روی به ترتیب با افت‌های ۱۰، ۳۰ و ۱۹ درصدی روبه‌رو بوده است و این کاهش قیمت برای فلزات نیکل و سرب به ترتیب ۲ و ۱۳ درصد بوده است. با این حال بیشترین کاهش قیمت برای قلع ثبت شده که با ۵۳ درصد افت قیمت در یک سال روبه‌رو شده است.
این کاهش قیمت‌ها نشان می‌دهند، در حال حاضر قیمت‌ها برای خرید بسیار مناسب است بنابراین ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه کاملا منطقی است.

  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =