۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
جهش‌ها غیرمنطقی نیست 

در حال حاضر جهش‌های نرخ ارز، جهش‌هایی غیرمنطقی نیست چرا که این روند کاملا به لحاظ علمی قابل پیش‌بینی بود و در واقع پدیده عجیبی رخ نداده است و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، عجیب بود.

در هر صورت زمانی که در اقتصاد تورم شدیدی وجود دارد بر اساس فرمول‌ها نرخ ارز هم تاثیرگذار است به دلیل اینکه نرخ ارز تابعی از نرخ تورم در داخل است و افزایش نرخ تورم در طول سال اخیر به ویژه اوایل سال که افزایش شدیدی تجربه شد با جراحی اقتصادی انتظار می‌رفت که بر روی نرخ ارز هم تاثیر داشته باشد که این تاثیر در نهایت اتفاق افتاد.
حتی پیش‌بینی می‌شود که نرخ ارز، تورم شدیدی را در بهار و تابستان ایجاد کند و اگر آن زمان هم افزایش تورم صورت بگیرد، امری غیرطبیعی نیست چرا که نرخ ارز هم بر روی تورم اثرگذار است و این به صورت رفت و برگشتی اثر خود را بر جای می‌گذارد. بنابراین نرخ ارز بر روی افزایش تورم و افزایش تورم بر روی نرخ ارز اثرگذار است و این پدیده به صورت ضربدری ادامه دارد و نتیجه آن افزایش سطح نرخ ارز و تورم است.
کنترل نرخ ارز به دلیل اینکه یک پدیده پولی خارجی است، نیازمند آن است که در سیاست خارجی به صورت محتاطانه و با حساب و کتاب حرکت کند و هرگونه ماجراجویی در حوزه بین‌الملل طبیعتا اثر خود را بر روی نرخ ارز و آن هم تاثیر خود را بر روی سطح قیمت‌ها می‌گذارد. به طور کل معتقد هستند که بانک مرکزی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد و باید یک هماهنگی و همسویی و همدلی بین سیاست خارجی و بانک مرکزی وجود داشته باشد.

  • رحمان سعادت - کارشناس بازار ارز
  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =