۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
هفته‌ پرنوسان بازار

بازار سرمایه هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت. دلار آزاد محرک رشد آن بود.

پس از آن در میانه هفته با خبر رفتن عراقچی به سوییس برای مذاکرات و حتی شایعه استعفای رئیس کل بانک مرکزی، دلار بر مدار نزول قرار گرفت و تا ۱۵ درصد از اوج خود را از دست داد. به تبع آن بازار پس از چند روز توفانی و معاملات میلیاردی بر روی نمادها، به تعادل رسید و آخر هفته پس از کاهش شدید دلار و وضع تعرفه بر صادرات محصولات پتروشیمی فلزی و معدنی و لغو معافیت آنها در بسیاری از نمادها به صف فروش رفت که می‌توان آن را گذار از شاخص کل به شاخص هموزن دانست.
سکه بورس کالا نیز پرنوسان بود. سکه رفاه از صف خرید اول هفته به زیر ۳۰ میلیون تومان و صف فروش کاهش یافت. سکه امروزی هم ۲۶.۵ میلیون تومان و صف فروش آخر هفته را به پایان رساند. دلار پتروشیمی‌ها به حدود ۳۷ هزار تومان رسید که می‌تواند سبب شناسایی سود تسعیر خوبی در این نمادها شود. بورس کالا با رقابت محصولات پتروشیمی همراه است و تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم. دلار معاملاتی آنها بالای ۴۰ است. در فملی، معامله کاتد از سوی بورس کالا تأیید نشد. نرخ بالای دلار کشف شده در نرخ کاتد آن شرکت عامل اصلی بوده است. رقابت در سیمان بورس کالا با نزدیکی به فصل آغاز شده و قیمت‌های زیر یک میلیون تومان بسیار محدود شده است. اونس جهانی اندکی افزایش یافت و به بالای ۱۸۲۰ رفت. مس بالای ۹ هزار دلار برگشت و روی به حدود ۳۱۰۰ رسید. نفت بالای ۸۰ دلار بر بشکه ماند.
زیرمجموعه‌های شستا و خود شستا رشد خوبی کردند. تاپیکو و تاصیکو با صف خرید سنگین روبه‌رو شدند که رویدادی نادر به حساب می‌آید. کچاد با وجود تصویب حقوق مالکانه ۵ درصد قیمت شمش فخوز، صف خریدهای میلیاردی به خود دید. در پتروشیمی‌ها، صندوق پتروآگاه ۱۰ درصد بالای NAV معامله می‌شود، اما هیجان در سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فروکش کرده است. در گروه پتروشیمی، متانولی‌ها پس از چند فصل عملکرد ضعیف، لیدر شدند. سود تسعیر نوری و بوعلی و سود موجودی آنها نیز بسیار بالاست و مورد توجه فعالان بازار است.

نگاهی به روزهای هفته
در اولین روز هفته بازار پرتقاضا و با صف‌های خرید در اکثر گروه‌ها خصوصا دلاری‌ها شروع کرد. شاخص کل با رشد بی سابقه ۴.۴۶ درصدی به کانال یک میلیون و ۷۳۸ هزار واحد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد نیز به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. عرضه حقوقی‌ها در اکثر نمادهای شاخص ساز و بزرگ نتوانست بر تقاضای بازار غلبه کند. بیشترین گروه‌های بازار با ورود نقدینگی حقیقی همراه بودند و رکورد ۲۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. بازار به‌صورت دسته جمعی سبزپوش شد و تمامی صنایع با تقاضا و صف خرید همراه شدند. از اخبار مهم این روز می‌توان به آغاز فروش مجدد ارز در صرافی‌ها اشاره کرد. ارز صادراتی پالایشگاه‌ها و هلدینگ‌ها در مرکز مبادله و با سازوکار جدید و با نرخ این مرکز افزایش یافت که تأثیر به‌سزایی بر سود حاصل از تسعیر ارز این گروه‌ها دارد. از اخبار مهم دیگر این روز می‌توان به ابطال تسعیر ارز ۴۵ هزار تومانی ملی مس اشاره کرد.

دلاری‌های پرتقاضا
روز یکشنبه بازار با حجم تقاضای زیاد در گروه‌های دلاری مواجه شد و شاخص کل با رشد ۳.۷۷ درصدی مقاومت ۱۸۰۰ را شکست. بازار پرمعامله بود و ارزش معاملات در محدوده ۱۶ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. تقاضا برای خرید در سهام دلار محور مانند فلزی‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و هلدینگ‌هایی مانند شستا در بازار زیاد بود. حجم معاملات شستا به بیش از ۷ میلیارد سهم رسید که بعد از مدت‌ها بازار این حجم‌ها را به خود دید. گروه خودرویی با عرضه‌هایی همراه شدند. با جو فروش در بازار طلا و سکه و اخبار از مذاکرات برجامی و تزریق ارز از طریق صرافی‌ها شاهد نوسانات کاهشی در نرخ ارز بودیم. باتوجه به معاملات خروج پول حقیقی‌ها حدود ۱۷۰ میلیارد تومان ثبت شد که بیشترین خروج پول را گروه‌های حمل و نقلی‌ها، فرآورده‌های نفتی و خودروسازان داشتند.

شروعی متعادل
روز دوشنبه، بازار سومین روز کاری خود را برخلاف دو روز گذشته پرعرضه و متعادل آغاز کرد که افت جزیی قیمت دلار در روز قبل را می‌توان دلیل واکنش منفی بازار دانست. اما به‌تدریج تقاضا در بازار افزایش یافت ولی این حجم از تقاضا نتوانست بر فشار عرضه‌ها غلبه کند و شاهد خروج ۵۰۰ میلیارد تومانی از بازار بودیم. با خبر حذف بند ۸۵ درصد واریزی به شهرداری‌ها در مصوبات کمیسیون تلفیق گروه خودرویی با تقاضا همراه شدند. نماد خودرو با حجم معامله ۲.۴ میلیارد از اتفاقات مهم دیگر این روز بود که در نهایت گروه خودرویی با ورود پول همراه شدند. ارزش معاملات فارس از قله تاریخی خود گذشت. فارس و تاپیکو بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص داشتند و در نهایت شاخص کل با رشد حدود ۰.۲۷ درصدی به رقم یک میلیون و ۸۰۹ هزار واحد رسید.
در روز سه‌شنبه بازار متعادل و از منفی به مثبت را تجربه کرد. نمادهای کوچک بازار عملکرد بهتری داشتند. افزایش نوسان در بازار و شناسایی سود در کوتاه مدتی‌ها باعث دست به دست شدن و پرمعامله شدن بازار شده است. ارزش معاملات در محدوده ۹۹۰۰ میلیارد تومان قرار گرفته که رقم خوبی است. بازگشایی کگل سبب شد تأثیر مثبت بر شاخص کل بگذارد و شاخص با رشد ۱.۶۱ درصدی به رقم یک میلیون و ۸۳۸ هزار واحد قرار بگیرد.
انتشار مصوبه فولادی‌ها مبنی بر عرضه ۱۰۰ درصدی محصولات فولاد با نرخ پایه مبتنی بر ارز مبادله‌ای در بورس کالا و صادر کردن مازاد آن باعث شد که تأثیر منفی برتقاضای بازار بگذارد که براساس این مصوبه کالاهایی که مازاد عرضه ندارند رقابت خواهند شد و کالاهایی که مازاد بودند و صادر می‌شدند تقاضای کمتری خواهند داشت و قیمت پایین‌تری نسبت به قبل مچ می‌شوند و در نتیجه آن مصرف‌کنندگان کالاهای مازاد عرضه منتفع می‌شوند. از اخبار مهم این روز می‌توان به نرخ خوراک برقی‌ها در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که نرخ خوراک (گاز طبیعی و سوخت مایع) نیروگاه‌های برق با نرخ ۹۵ درصد میانگین وزنی صادرات و واردات محاسبه شود که تأثیر خاصی بر نیروگاه‌ها ندارد.
در آخرین روز هفته بازار پرعرضه بود و با مصوبه جدید مجلس در خصوص مشمول مالیات شدن صادرات محصولات نفتی و گازی بازار واکنش منفی نشان داد، کاهش نرخ ارز آزاد و اخبار منفی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا سبب شد که فشار عرضه تا پایان وقت باقی بماند. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه شاهد خروج پول حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از بازار بودیم که دو نماد فولاد و شستا بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل داشتند. در نهایت شاخص کل با کاهش ۱۶ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۸۲۱ هزار واحد به کار خود پایان داد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۵ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 468133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =