۱۲ مدیر سرشناس که از کریپتو جدا شدند

 سال ۲۰۲۲ و بازار نزولی و پرتلاطم آن، سال خروج چهره‌ها و مدیران مشهور از صحنه کریپتوکارنسی بود.

در این سال، تعدادی از مدیران به‌دلایلی مثل ورشکستگی شرکت‌ها و نوسان بازار ارزهای دیجیتال یا ورود شرکت به مرحله کاری جدید از صحنه کنار رفتند. در این گزارش تعدادی از مدیران مشهوری را که در سال ۲۰۲۲ از عرصه ارزهای دیجیتال خارج شدند معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که برای هرکدام چه اتفاقی افتاد.

ویتنی گیبز، مدیرعامل شرکت استخراج کامپس
کامپس ماینینگ (Compass Mining)، شرکت سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین، ماه ژوئن صحنه اولین کناره‌گیری بزرگ عرصه ارزهای دیجیتال شد. ویتنی گیبز (Whitney Gibbs) و جودی فیشر (Jodie Fisher)، مدیرعامل و مدیر مالی این شرکت، در پی افول بازار ارز دیجیتال در ماه ژوئن از شرکت کناره‌گیری کردند.

استیون کوکینوس، مدیرعامل الگورند
استیون کوکینوس (Steven Kokinos)، مدیرعامل الگورند (Algorand)، در ماه ژوئن این شرکت را ترک کرد و گفت که دوست دارد علایق دیگرش را کشف کند. ناگفته نماند الگورند فیفا و شرکت نپستر را برای کار روی پلتفرم خود جذب کرده بود. این شرکت شان فورد، مدیر عملیاتی‌اش را به‌عنوان مدیرعامل موقت انتخاب کرد. کوکینوس تا نیمه سال ۲۰۲۳ به‌عنوان مشاور ارشد در الگورند کار خواهد کرد. او گفته است که تمایل دارد به پروژه‌هایی نزدیک‌تر شود که روی پلتفرم الگورند ساخته می‌شوند.

مایکل مورو، مدیرعامل جنسیس تریدینگ
جنسیس تریدینگ (Genesis Trading)، یکی از بروکرهای بزرگ ارز دیجیتال، در سال ۲۰۲۲ دو ضربه سخت خورد: ۱. بزرگترین سرمایه‌گذار شرکت ورشکسته تری اَروز کپیتال (با حدود ۲.۳۶میلیارد دلار) بود؛ ۲. از فروپاشی صرافی FTX آسیب سختی دید. در ماه آگوست و پس از ورشکستگی شرکت تری اَروز کپیتال، مایکل مور، مدیرعامل آن، کناره‌گیری کرد.

سَم ترابوکو، مدیرعامل شرکت آلامدا ریسرچ
سَم ترابوکو (Sam Trabucco)، یکی از دو مدیرعامل شرکت آلامدا ریسرچ، در ماه آگوست اعلام کرد که از کار مداوم در این شرکت خسته شده است و به استراحت نیاز دارد. پس از استعفای ترابوکو، کارولین الیسون (Caroline Ellison)، دیگر مدیرعامل آلامدا ریسرچ، نقش خود را به‌عنوان مدیرعامل تا زمان اعلام ورشکستگی در ماه نوامبر ادامه داد.

مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی
مایکل سیلور (Michael Saylor) نیز از سِمَت مدیرعاملی شرکت نرم‌افزار ابری مایکرواستراتژی (MicroStrategy) کناره‌گیری کرد. سیلور یکی از بیت کوینرهای معروف جهان است (کسانی که بیت‌کوین‌های زیادی در اختیار دارند). او که در سال ۱۹۸۹ شرکت مایکرواستراتژی را به‌همراه فرد دیگری بنیان‌گذاری کرده بود، به‌عنوان رئیس اجرایی شرکت به کارش ادامه می‌دهد. اگرچه تمرکز اصلی شرکت مایکرواستراتژی خدمات مربوط به ارز دیجیتال نیست، به‌دلیل بهره‌مندی از حجم زیاد بیت‌کوین، بسیار مشهور شده است. میکرواستراتژی ۲۸‌دسامبر آخرین موجودی بیت‌کوین خود را حدود ۱۳۲,۵۰۰ بیت‌کوین اعلام کرد. در زمان نگارش این مطلب، ارزش موجودی بیت‌کوین مایکرواستراتژی به حدود ۳‌میلیارد دلار می‌رسد.

برت هریسون، رئیس صرافی FTX آمریکا
برت هریسون (Brett Harrison)، رئیس صرافی FTX آمریکا، ناگهان از سِمَت ریاست خود کناره‌گیری کرد و مشاور این شرکت شد. هریسون استعفای خود را در توییتر اعلام کرد و گفت قصد ندارد صنعت ارز دیجیتال را ترک کند. او نوشت: در این صنعت باقی می‌مانم و هدفم ازمیان‌برداشتن موانع فناورانه برای مشارکت کامل و بلوغ بازارهای متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال جهان است. تا آن زمان، به سم بنکمن‌فراید و تیم شرکت کمک می‌کنم تا مطمئن شوم که FTX به‌خوبی این مرحله گذار را پشت‌سر می‌گذارد و سال را با تغییری شاخص به‌پایان می‌رساند. او این حرف‌ها را با لحنی خوش‌بینانه گفت؛ اما خوش‌بینی‌اش نتوانست صرافی FTX را از ورشکستگی نجات دهد؛ صرافی‌ای که ادعا می‌کرد از FTX آمریکا جداست.

جسی پاول، مدیرعامل کراکن
جسی پاول (Jesse Powell)، مدیرعامل صرافی کراکن، در ماه سپتامبر از سِمَت خود استعفا کرد. پاول گفت که با بزرگ‌ تر ‌شدن کراکن، اداره آن کار سختی شده بود. با این‌ حال، او اعلام کرد که ارتباط خود را با این شرکت قطع نخواهد کرد. کراکن زمانی‌ درگیر جنجال‌هایی شد که موضع محکمی دربرابر «احساسات ضدبیداری» اتخاذ کرد و از کارکنانش خواست به‌جای مسائل فرهنگی و قومیتی، بر ارزهای دیجیتال تمرکز کنند. جسی پاول در رشته‌توییتی گفت هر کارمندی که تحت‌تأثیر این مسائل قرار بگیرد، باید از شرکت خارج شود. در ماه نوامبر، کراکن اعلام کرد که حدود ۱,۱۰۰ نفر از کارمندان خود را تعدیل می‌کند. این شرکت دلیل چنین اقدامی را نگرانی‌های اقتصادی و تأثیرات بازار نزولی ارزهای دیجیتال عنوان کرده بود.

الکس ماشینسکی، مدیرعامل سلسیوس
الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky)، مدیرعامل شرکت سلسیوس، از مدیرعاملی شبکه ورشکسته سلسیوس استعفا داد. ماشینسکی در اطلاعیه‌ای نوشت: امروز از مدیرعاملی شبکه سلسیوس کناره‌گیری می‌کنم. با این‌ حال، تمرکزم را بر کمک به این شرکت برای متحدشدن ذیل برنامه‌ای می‌گذارم که بهترین نتایج را برای همه در پی دارد. از ابتدای اعلام ورشکستگی شرکت نیز همین کار را کرده‌ام. ماشینسکی در اطلاعیه استعفایش گفت بابت «شرایط سخت مالی» پیش‌آمده برای جامعه سلسیوس متأسف است. استعفای او دو ماه پس از آن اعلام شد که سلسیوس ذیل فصل ۱۱ اعلام ورشکستگی کرد.

گوین وود، مدیرعامل شرکت فناوری پریتی
گوین وود (Gavin Wood)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پولکادات، سازنده پریتی در ماه اکتبر از سِمَت خود استعفا داد. اگرچه وود از سِمَت مدیرعاملی کناره گرفت، هنوز سهامدار عمده و معمار اصلی این شرکت باقی مانده است. براساس گزارش بلومبرگ، وود از مدیریت اجرایی کنار رفت؛ چون دست‌وبال او را برای جستجوی «خوشبختی ابدی» بسته بود.

سم بنکمن‌فراید، مدیرعامل صرافی FTX
سم بنمکن‌فراید (Sam Bankman-Fried) در ۱۱نوامبر که شرکت FTX ذیل فصل ۱۱ اعلام ورشکستگی کرد، از سِمَت مدیرعاملی FTX استعفا داد. استعفای بنکمن‌فراید حدود یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، در توییتی نوشت که بایننس می‌خواهد کل پوزیشن‌های توکن FTT خود را نقد کند.

کارولین الیسون، مدیرعامل آلامدا ریسرچ
کارولین الیسون (Caroline Ellison)، مدیرعامل آلامدا ریسرچ که پس از استعفای سَم ترابوکو در ماه آگوست جای او را گرفته بود، در پی اعلام ورشکستگی شرکت‌های تابعه FTX از جمله آلامدا، از سِمَت مدیرعاملی کنار گذاشته شد. الیسون نه‌تنها به‌دلیل اقدامات سؤال‌برانگیزش در آلامدا ریسرچ و FTX، بلکه به‌دلیل نوشتن مقاله‌ای در وب‌سایت تامبلر درباره روابط عشقی چندنفره و نژادپرستی علمی با نقد شدید رسانه‌ها مواجه شد. از رابطه او با بنکمن‌فراید هم نه‌تنها به‌عنوان نمونه‌ای از خویشاوندسالاری، بلکه به‌دلیل احتمال دخالت الیسون در جرایم مالی FTX بسیار انتقاد شد.

نیکول مونیز، مدیرعامل یوگا لبز
نفر آخر فهرست دراماتیک ما نیکول مونیز (Nicole Muniz)، اولین مدیرعامل بورد ایپ یات کلاب و سازنده یوگا لبز است. مونیز اعلام کرده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ از سِمَت خود کناره‌گیری می‌کند تا دنیل آلگری (Daniel Alegre) جای او را بگیرد. آلگری پیشتر رئیس و مدیر عملیاتی شرکت بازی‌سازی اکتیویژن بود؛ شرکتی که سابقه ساخت بازی‌های جذابی مثل Call of Duty و Candy Crush Saga را در کارنامه دارد. هرچه بیشتر به ابعاد گوناگون ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ می‌نگریم، متعجب‌تر می‌شویم. انگار شرایط بازار در سال ۲۰۲۲ بر وضعیت مدیران و چهره‌های شاخص هم تأثیر گذاشته است. بازار نزولی و فشار مضاعف دولت‌ها بر ارزهای دیجیتال و استعفا و دستگیری تعدادی از مدیران برجسته این صنعت تأمل‌برانگیز است.

  • شماره ۴۸۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 467775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =