بورس جان تازه می‌خواهد

نخستین هفته بهمن ماه سال جاری بر وفق مراد بازار سرمایه نبود به‌طوری که در روز اول این ماه، فشار عرضه‌ها در بازار سبب شد شاخص کل که در آستانه یک میلیون و ۷۰۰ واحدی بود با کاهشی حدود ۱.۸۷ درصدی در رقم یک میلیون و ۶۵۷ هزار واحد بسته شود.

این حال ناخوش و نوسانی بورس در سایر روزها و هفته‌های بهمن ماه هم ادامه داشت و در روزهایی که طلا، ارز و سکه پرشتاب در حال حرکت هستند و هر روز سقف‌های تاریخی خود را یکی بعد از دیگری می‌شکنند، بورس همچنان جا مانده و نایی برای دویدن ندارد.

عملکرد ضعیف شرکت‌ها در گزارش‌های پاییز و همچنین تشدید ریسک‌های سیاسی ازجمله دلایلی است که می‌توان برای منفی بودن بازار در روزهای ابتدایی دومین ماه زمستان برشمرد.

گام معلق خودرویی‌ها
عرضه خودرو در بورس کالا از همان ابتدا با سروصدا و کش و قوس‌های فراوانی همراه بود و در بهمن ماه هم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و بحثش داغ‌تر شد. در سومین روز بهمن ماه با خبر ورود شورای رقابت به مسأله قیمت‌گذاری خودروهای پرطرفدار فشار عرضه‌ها در گروه خودرویی شدت گرفت و به کلیت بازار سرایت کرد که بر این اساس خودرویی‌ها به صف فروش نشستند، البته در نهایت در ساعات پایانی بازار با مصاحبه وزیر اقتصاد مبنی بر تشکیل جلسه‌ای با شورای بورس درمورد عرضه خودرو در بورس کالا، صف‌های فروش کاهش یافت.
دو روز بعد یعنی پنجم بهمن ماه، موضوع عرضه دائم و کامل خودرو در بورس کالا در شورای سران قوا مطرح شد تا اینکه درنهایت روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه سال جاری دستورالعمل شورای رقابت منتشر و در یکی از بندهای آن به توقف عرضه خودرو در بورس کالا اشاره شد. بر همین مبنی فشار فروش در خودروسازان و قطعه‌سازان بورسی تشدید شد و به دلیل ریسک سیستماتیک ایجاد شده، سایر گروه‌های بازار نیز به صف فروش نشستند و بازار یکدست قرمزپوش شد.

بازار منتظر چیست؟
صاحبنظران دلایل متعددی برای عقب ماندن بورس از سایر بازارهای موازی عنوان می‌کنند که عبارتند از ملزم کردن شرکت‌های پتروشیمی و حالا معدنی و فلزی‌های زیرمجموعه ایمیدرو به فروش ارز به کمتر از ۷۰ درصد قیمت آن در سامانه توافقی ارز، افزایش قیمت گاز و برق صنایع و قطعی‌های مداوم صنایع و عدم‌النفع آن برای شرکت‌ها، فشار برای ادامه لاتاری خودرو و ابطال برخی از معاملات محصولات در بورس کالا. در این میان در هفته سوم بهمن ماه ماده هشت طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس به تصویب رسید و اکثر کارشناسان معتقدند درصورتی که این طرح به خوبی اجرا شود، می‌تواند برای بازار سرمایه مفید واقع شود البته به‌نظر می‌رسد بازار منتظر تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۲ و ثبات نرخ ارز است تا نقدینگی‌ها را به سمت خود جذب کند.

حال ناخوش
براساس آمار شاخص کل در اولین روز بهمن ماه یک میلیون و ۶۵۷ هزار واحد بود و در آخر این ماه با منفی ۷,۴ درصد به یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحد رسید. ارزش و حجم معاملات هم مانند شاخص کل روزهای خوشی را سپری نکردند و در بهمن ماه به ترتیب با منفی ۵۹,۳۵ درصد و منفی ۵۸,۰۱ درصد مواجه شدند.

دوران طلایی سکه
در بازارهای موازی سکه همچنان جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کرده و در بهمن ماه نسبت به طلا، دلار و یورو بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده است به‌طوری که در محدوده قیمتی ۲۳ میلیون تومان بهمن را آغاز کرد و با رشد ۱۵,۹۳ درصدی در پایان ماه به محدوده ۲۶ میلیون تومان رسید در سایر بازارها هم طلا، دلار و یورو روندی صعودی داشتند. بر این اساس یک گرم طلای ۱۸ عیار با رشد ۱۰,۵۹ درصدی از دو میلیون و ۶۱ هزار و ۹۰۰ تومان به دو میلیون و ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و دلار و یورو هم به ترتیب با رشد ۵,۱۲ درصدی و ۶,۸۶ درصدی در محدوده ۴۵ هزار تومان و ۵۲ هزار تومان قرار گرفتند.

بورس جان تازه می‌خواهد

در ماهی که گذشت نمادهای معاملاتی «اردستان»، «سصفها»، «دسینا»، «تکنو» و «وساخت» بیشترین بازدهی را در تابلوی معاملاتی بورس تهران برای سهامداران خود به ارمغان آوردند که در این میان اردستان که از عرضه‌های اخیر بورس تهران بود با ۷۵.۵۰ درصد رشد بیشترین بازدهی را در گروه سیمان، آهک و گچ داشته است. در مقابل هم نمادهای «وآذر» با منفی ۳۶.۳۰ درصد، «بالبر» با منفی ۳۲.۶۹ درصد، «ولغدر» با منفی ۲۹.۰۷ درصد، «انرژی ۱» با منفی ۲۸.۶۲ درصد و «انرژی ۲» با منفی ۲۸.۶۲ درصد کمترین بازدهی را در تابلوی معاملاتی بورس به خود اختصاص داده‌اند.

بورس جان تازه می‌خواهد

در فرابورس بعد از گذشت ۱۹ روز از معاملات این بازار نمادهای «غگز» با ۹۷.۳۴ درصد، «کیا» با ۶۳.۱۳ درصد، «غدانه» با ۴۷.۲۲ درصد، «غنیلی» با ۳۹.۷۸ درصد و «سرچشمه» با ۳۶.۹۶ درصد بیشترین بازدهی را داشتند. از سوی دیگر کمترین بازدهی در فرابورس به نمادهای «میهن» در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی، «حریل» در گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، «اوان» در گروه اطلاعات و ارتباطات، «سدبیر» در گروه سرمایه‌گذاری‌ها و «زدشت» در گروه زراعت و خدمات وابسته در تابلوی معاملاتی این بازار تعلق می‌گیرد.

بورس جان تازه می‌خواهد

در بازار پایه نیز پنج نماد «چنوپا»، «غناب»، «حشکوه»، «سنوین» و «ثنظام» بیشترین بازدهی را در ماه اخیر داشتند و «چنوپا» در گروه محصولات چوبی با رشد ۹۹.۵۰ درصدی در صدر جدول قرار گرفت. در مقابل نماد «وسالت» با منفی ۳۴.۲۳ درصد پرچمدار کمترین میزان بازدهی در بازار پایه است و بعد از آن چهار نماد «آواپارس»، «خکرمان»، «ودانا» و «شرنگی» به ترتیب از گروه‌های بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات شیمیایی کمترین بازدهی را از آن خود کرده‌اند.

بورس جان تازه می‌خواهد

بیشترین و کمترین بازدهی برای کدام صندوق است؟
آمارها نشان می‌دهد در ۱۹ روزی که از فعالیت صندوق‌ها در بهمن ماه گذشت، صندوق‌های کهربا، زرفام، ونچر، زر و مثقال بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند یعنی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلا کهربا با ۴۰.۰۹ درصد رشد در رتبه اول، صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا زرفام آشنا با ۴۰.۰۵ درصد رشد در رتبه دوم، صندوق جسورانه فیروزه (۴۰ درصد تادیه) با ۳۷.۷۲ درصد رشد در رتبه سوم، صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه سکه طلای زر با ۳۷.۰۹ درصد رشد در رتبه چهارم و صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای زرین آگاه با ۳۳.۲۹ درصد رشد در رتبه پنجم قرار گرفتند. اما در این مدت زمانی برخی از صندوق‌ها چندان بازدهی خوبی نداشتند؛ بر این اساس پنج صندوق «استارز» با منفی ۱۰.۶۷ درصد، «ضمان» با منفی ۱۰.۱۵ درصد، «درسا» با منفی ۱۰.۱۴ درصد، «مروارید» با منفی ۸.۶۲ درصد و «ثهام» با منفی ۸.۰۴ درصد کمترین میزان بازدهی را داشتند.

بورس جان تازه می‌خواهد

  • ملیکا حمزه‌ئی - خبرنگار
  • شماره ۴۸۴ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 467764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =