۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
تقسیم سود ۱۵۰ تومانی "گوهران"

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید منتهی به سال مالی ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید منتهی به سال مالی ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ با حضور ۹۶/۹۳ سهامداران برگزار شد و در ابتدای مجمع محرم رزم‌ جوئی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با نگاهی به اقتصاد جهان گفت: در سال ۲۰۲۲ با کاهش رشد اقتصادی مواجه شدیم که منجر به کاهش قیمت کالاها و فلزات اساسی شد.

او با اشاره به اقتصاد ایران تصریح کرد: در سه سال گذشته به لطف رشدهای چشمگیر در بخش نفت، رشد اقتصادی کشور صعودی بوده است. همچنین نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ درحالی ۴,۴ درصد محقق شده که در سال مذکور بخش نفت ۱۰,۱ درصد رشد داشته است ضمن آنکه به‌نظر می‌رسد این شرایط تاحدودی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حاکم بوده است.

رزم‌ جوئی افزود: نقدینگی از آذر ماه ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ماه ۱۴۰۱ بیش از ۳۳ درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، از ابتدای سال جاری شکاف میان نرخ ارز نیما و آزاد افزایش داشته و در تاریخ تهیه گزارش که ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ است به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

او ادامه داد: میانگین نرخ بهره بدون ریسک در کشور از نیمه نخست سال جاری افزایشی بوده و پس از ثبت سقف حدود ۳۰ درصد به ۲۸ درصد رسیده است و باتوجه به لایحه بودجه دولت برای سال ۱۴۰۲ به‌نظر نمی‌رسد نرخ مذکور در سال آتی از سطوح فعلی کمتر باشد.

رزم‌ جوئی با اشاره به بازدهی و درصد تغییر دارایی‌های مالی از ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ تا ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ توضیح داد: در این بازه زمانی CPI مرکز آمار ۴۹ درصد، میانگین قیمت مسکونی شهر تهران ۴۷ درصد، تمام سکه بهار آزادی ۴۱ درصد، نرخ ارز بازار آزاد ۳۶ درصد و شاخص کل بورس ۱۳ درصد بازدهی داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید اعلام کرد: سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بوده که در چند مرحله به مبلغ ۶,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال رسیده است.

او درمورد ترکیب سهامداران توضیح داد: گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با در اختیار داشتن بیش از ۸۶ درصد سهام، سهامدار عمده شرکت بوده و تعداد بیش از ۱۴,۵ هزار نفر مجموع سهامداران حقیقی شرکت است.

به گفته رزم‌ جوئی از تاریخ ۰۱/۱۰/۱۴۰۰ تا ۳۰/۰۹/۱۴۰۱، ۳۸۳ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۱۴۹ سهم در این شرکت معامله شده است. ضمن آنکه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید به لحاظ ارزش بازار در رتبه ۱۴ قرار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید تصریح کرد: با احتساب سود تقسیمی و افزایش سرمایه، بازدهی سهام شرکت در سال مالی مورد گزارش ۵۰ درصد بوده است که بر این اساس بیشتر از بازدهی شاخص کل بورس، شاخص هم‌وزن و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده است.

او با اشاره به سهم ارزش روز هر صنعت از ارزش کل پرتفوی گفت: پتروشیمی و پالایشگاهی ۲۸ درصد، چند رشته‌ای صنعتی ۱۵ درصد، کانه‌های فلزی ۱۵ درصد، فلزات اساسی ۱۳ درصد، یوتیلیتی و نیروگاهی ۱۱ درصد، دارویی ۸ درصد و سایر ۱۰ درصد است.

رزم‌ جوئی ادامه داد: ارزش روز سهام شرکت‌های "وامید"، "فارس"، "کگل"، "مبین"، "تیپیکو"، "فولاد"، "پارسان"، "وغدیر"، "فملی"، "کگهر"، "وهور"، "جم"، "مارون"، "فباهنر"، "شپنا"، "شبریز"، "پارس"، "شپدیس" و "وبانک" درمجموع بیش از ۸۰ درصد از کل ارزش روز پرتفوی شرکت را تشکیل می‌هد. همچنین این شرکت مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی گوهر فام امید را در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید اعلام کرد: درآمد سود سهام و سود ناخالص در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ به ترتیب بیش از ۹۰ درصد و ۴۱ درصد رشد داشته‌اند.

به گفته وی، در درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مبین با ۱۷ درصد بیشترین سهم را دارد.

رزم‌ جوئی تصریح کرد: توسعه دارایی‌های شرکت به قسمی که بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها در سال مالی مورد گزارش ۳۰ درصد افزایش یافته است، حداکثرسازی ارزش خالص دارایی‌های شرکت به قسمی که در سال مالی مورد گزارش NAV شرکت در مقایسه با سال مالی قبل ۱۹ درصد رشد داشته است، افزایش سهم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با بازده نقدی بالاتر در پرتفوی به منظور پایدارسازی روند افزایش سود شرکت به قسمی نسبت D/P پرتفوی شرکت از ۶ درصد در سال مالی گذشته به ۱۱ درصد در سال مالی مورد گزارش افزایش یافته است، انجام اقدامات لازم به منظور پرداخت سود سهام سنواتی از طریق سجام، پیگیری و انجام فرآیندهای قانونی لازم به منظور افزایش سرمایه از مبلغ ۳,۸۸۸ میلیارد ریال به ۶,۵۰۰ میلیارد ریال و بهبود سیستم‌های تصمیم‌گیری از طریق پیاده‌سازی اصول حاکمیت شرکتی مخصوصا کمیته‌های تخصصی از اهم اقدامات انجام شده در سال مالی مورد گزارش است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید درمورد برنامه‌های آتی توضیح داد: رشد ارزش خالص دارایی‌های شرکت به همراه افزایش سودآوری در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۲، افزایش پایداری و کیفیت سود خالص شرکت، انجام پیگیری‌های لازم به منظور جذب نمادهای بیشتر در صندوق بازارگردانی گوهر فام امید، بررسی و استفاده آزمایشی از ابزارهای نوین مالی مخصوصا اوراق اختیار معامله و تکمیل فرآیند، افزایش سرمایه در جریان و برنامه‌ریزی جهت تأمین مالی مخارج انجام شده سرمایه‌گذاری از محل افزایش سرمایه آتی ازجمله این برنامه‌هاست.

در انتها، صورت‌های مالی شرکت با اکثریت آرا تصویب و به ازای هر سهم نیز ۱۵۰ تومان سود تقسیم شد، روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

کد خبر 467588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =