هیومنود، اولین بلاکچین مبتنی ‌بر انسان

هیومنود سیستم مالی قدرتمند و پیشرفته‌ای است که برای تأیید و احراز هویت کاربران از روش زیست‌سنج (بیومتریک) ایمن و غیرمتمرکزی استفاده می‌کند.

در تعریف ساده‌تر، در شبکه هیومنود کلید ورود هر کاربر خصوصیات فیزیکی او همچون تصویر چهره‌اش است. بدین‌ترتیب، هیومنود شبکه‌ای کاملاً غیرمتمرکز است که برای هرشخص یک حق رأی در نظر می‌گیرد. چنین سازوکاری می‌تواند با توزیع نابرابر قدرت در شبکه آن ‌هم صرفاً بر اساس سرمایه مبارزه کند.
هیومنود با به‌کارگیری کیت توسعه سابستریت (Substrate) بنا نهاده شده است. سابستریت چارچوب کلیدی ساخت بلاکچین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز وب ۳.۰ با قابلیت‌های متنوع در شبکه پولکادات به‌شمار می‌رود. هیومنود محصول فکری داتو کاوازی (Dato Kavazi) و ویکتور اسمیرنوف (Victor Smirnov)، دو هم‌بنیان‌گذار موسسه تحقیقاتی پارادایم (Paradigm) است. اولین جرقه‌های این پروژه در سال ۲۰۱۷ زده شد. داتو و ویکتور هر دو از کهنه‌کارهای فضای بلاکچین به‌شمار می‌روند و به ظرفیت‌های وب ۳.۰ خوش‌بین هستند. اولین شبکه آزمایشی پروژه هیومنود از سپتامبر۲۰۲۰ تاکنون در دست توسعه قرار دارد. این شبکه در ژانویه۲۰۲۱ (دی‌۱۳۹۹) با موفقیت راه‌اندازی و اولین به‌روزرسانی آن در سپتامبر همان سال (شهریور۱۴۰۰) انجام شد. از آن زمان تاکنون، این شبکه بیش از ۱۰هزار نفر کاربر را در قالب نودهای انسانی به خود جذب کرده و جامعه فعالی را تشکیل داده است.

ویژگی‌های هیومنود
هیومنود راه‌حلی برای ارائه پلتفرمی ایمن و دسترس‌پذیر و عادل برای دارایی‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. این بلاکچین ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که به آن کمک می‌کند تا از سایر رقبا متمایز شود. درادامه، به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم: مقاومت دربرابر حمله‌های سیبل / حاکمیت شخصی / حفظ حریم خصوصی / ناشناس‌بودن / تغییرناپذیری / ادغام آسان / دسترس‌پذیری واقعی / کارمزدهای متناسب با هزینه / محیط دموکراتیک

هیومنود قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟
هدف اصلی هیومنود حل مشکل رایجی است که پیش پای اکثر شبکه‌های غیرمتمرکز قرار گرفته است و افراد بسیاری از آن انتقاد می‌کنند. هیومنود تلاش می‌کنند نقطه پایانی بر «پلوتکراسی» (Plutocracy) یا «حکومت ثروتمندان و توانگران» باشد.
هیومنود نیز همچون بسیاری دیگر از بلاکچین‌های لایه‌اول، توکن بومی خود را عرضه می‌کند. این توکن HMND نام دارد و واسطه‌ای برای پرداخت کارمزد و احراز هویت بیومتریک و اجرای قراردادهای هوشمند در بلاکچین هیومنود محسوب می‌شود. در ‌حال ‌حاضر (پاییز۱۴۰۱)، این توکن هنوز در صرافی‌ها فهرست نشده است؛ اما درصورتی‌که گروه تلگرام و دیسکورد هیومنود را دنبال کنید، به‌زودی می‌توانید از اعلام رسمی پیوستن این توکن به فهرست صرافی‌ها نیز مطلع شوید.
روند توسعه زنجیره هیومنود هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و از طریق آزمون‌وخطا با فناوری زیربنایی خود، برای بهبود ثبات و توانایی عملکرد پیوسته در تلاش است. هیومنود به قصد ایجاد تحول در فضای وب ۳.۰ زاده شده و با ادغام بلاکچین و علم بیومتریک، ظرفیت شگفت‌آوری برای جهان قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به ‌ارمغان آورده است.

  • شماره ۴۸۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 467460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =