رقم حقوق‌ها در سال آینده چه تغییری می‌کند؟

تکلیف حقوق کارمندان در کمیسیون تلفیق مجلس روشن شد و بنا به گفته سخنگوی این کمیسیون، با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت شد.

به گزارش صدای بورس,۲۱ دی‌ماه امسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که براساس آن دولت پیشنهاد داده بود متوسط افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده ۲۰ درصد باشد.

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است که ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان متوسط ۲۰ درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد از ۷۰ میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد.

البته برای حق عائله‌مندی و اولاد نیز در بند سوم همین تبصره به ترتیب ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش از سوی دولت در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که در یک ماهه گذشته پیشنهادات و راهکارهای مختلفی برای افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود و با توجه به این‌که در لایحه بودجه امسال دولت متوسط افزایش کارکنان را ۱۰ درصد تعیین کرده بود، اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، آن را به صورت پلکانی بین پنج تا ۲۹ درصد تغییر دادند.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در روزهای گذشته درباره میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ گفته بود: حقوق کارمندان دولت به طور میانگین با ۲۵ درصد افزایش حقوق همراه خواهد بود.

با این وجود، کارشناسان اقتصادی تاکید دارند؛ به طور قطع و یقین میزان افزایش ۲۰ درصدی حقوق در نظر گرفته شده برای کارمندان دولت در بودجه سال آینده با توجه به وجود تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور، این رقم منجر به تقویت سبد معیشت و بنیه مالی آنها نمی‌شود و چه بسا این قشر را با مشکل تامین هزینه‌ها روبه‌رو می‌کند.

رای کمیسیون تلفیق به افزایش ۲۰درصدی حقوق

حال آن‌طور که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده، بر اساس تصمیم دیروز این کمیسیون، حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

این میزان افزایش حقوق در سال آینده در شرایطی اجرا می‌شود که نمایندگان در جلسه علنی مجلس آن را تصویب کرده و شورای نگهبان نیز تایید کند.

به گفته رحیم زارع، براساس این مصوبه حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

وی متذکر شده؛ همچنین حقوق بازنشستگان وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه اجرایی نیز مشابه کارمندان میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

جزییات افزایش حقوق کارمندان در بودجه

در همین رابطه، یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز به ارائه توضیحاتی درباره افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده پرداخته است.

محمدرضا میرتاج الدینی در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام کرده که سال آینده حقوق شاغلان دولت و بازنشستگان لشکری و کشور به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا می کند.

بر همین اساس، کمیسیون تلفیق در بند الف تبصره ۱۲ این‌گونه است:

الف- در سال ۱۴۰۲ حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر در دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حقوق و دستمزد مشمول قانون کار شاغل در این دستگاه ها به شرح زیر افزایش می‌یابد:

۱- ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیران به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد. حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

حکم این جز شامل کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص)و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

۲- حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی به میزان ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش بند ۲ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

٣- در اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد، موضوع بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان،. به ترتیب ٢٢٨٠ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌شود.

۴- حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق‌بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

۵- مستمری ها و سایر حمایت‌های از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به میزان ۴۰درصد افزایش می‌یابد.

۶-‌ مستمری والدین شهدا، معادل حداقل حکم حقوقی بازنشستگان خواهد بود.

منبع:خبرآنلاین

کد خبر 467386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =