شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل زمینگیری هواپیماهای برجامی

رییس سازمان هواپیمایی از شکایت رسمی ایران علیه امریکا به ایکائو خبر داد و گفت: زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای برجام (ATR) سند رسمی شکایت ما برای مغایرت رفتار آمریکا با روح قوانین ایکائو( سازمان جهانی هوانوردی) است.

به گزارش صدای بورس, «محمد محمدی بخش» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه مشترک با ایرلاین‌ها در جمع خبرنگاران در خصوص راهکار ایران برای پایان زمینگیری هواپیماهای برجامی، گفت: در ممیزی اخیر ایکائو از ایران این موضوع را (زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای ای. تی. آر) به عنوان سند رسمی شکایت از آمریکا اعلام کردیم.

وی افرود: وقتی دیده‌بان حقوق بشر به ایران مراجعه کردند نیز در جلسه مشترک، تحریم آمریکا را اعلام کردیم. اکنون علیه امریکا شکایت رسمی کردیم که ادامه این رفتارها با روح قوانین ایکایو مغایرت دارد و به طور مستقیم ایمنی هوانوردی را تهدید می‌کند.

معاون وزیر راه وشهرساری گفت: اگر اجازه پرواز به هواپیماهای برجامی را نمی‌دهیم و شاهد زمنیگیری ۱۰ فروند هواپیما هستیم بخاطر «ایمنی» است و امیدواریم بتوانیم با تامین قطعه، هواپیماها را سرخط برگردانیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا مبنی بر اینکه آیا تا نوروز ۱۴۰۲ هواپیماهای برجامی سرخط بازمی‌گردند، گفت: امکان بازگرداندن تعداد قابل توجهی از هواپیماها تا ماه آینده وجود ندارد اما نهضت تعمیر قطعات را ادامه می‌دهیم.

رییس سازمان هواپیمایی گفت: ۱۷۵ هواپیما را اکنون سرخط آورده‌ایم وتلاش داریم از طریق واردات ناوگان، تعداد هواپیماهای سرخط را افزایش دهیم.

محمدی بخش همچنین گفت: تا رسیدن به عدد ۵۵۰ فروند هواپیما، کسری ناوگان داریم و برای جبران آن از سه استراتژی استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی درباره اینکه هواپیماهای وارداتی، دست دوم است و عمر خود را کرده، گفت: اگر چک‌های دوره‌ای انجام شود امکان پرواز ایمن وجود دارد. کارخانه هواپیماسازی به ما هواپیما نمی‌فروشد و ما در این شرایط مجبور هستیم بر اساس دستورالعمل خود هواپیمای کارکرده وارد کنیم.

به گزارش ایرنا,وی گفت: ایرلاین اصلی ما (ایران ایر) طی سال‌های اخیر دچار چالش جدی بوده اما عملیات اربعین، حج، نوروز و جام جهانی را در هیمن شرایط سخت انجام شد. پروازهای اروپایی هما هم در حال انجام است. محدودیت‌ها برای ما دغدغه است و باید به سرعت دغدغه تامین قطعه حل شود و بر همین اساس به ایکایو ارجاع دادیم و شکایت کردیم.

کد خبر 466949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =