نظام ارزی دو قطبی جای دلار را خواهد گرفت

یک کارشناس برجسته اقتصادی گفت: جایگاه دلار به عنوان ارز اصلی بازار جهانی متزلزل شده و یک نظام ارزی دو قطبی جای آن را خواهد گرفت.

به گزارش صدای بورس، یک کارشناس اقتصادی به نام نوریل روبینی، گفت: جایگاه دلار به عنوان اصلی‌ترین ارز حساب ذخیره ارزی کشورها، به خطر افتاده است. صحبت‌های وی از این جهت مورد توجه قرار می‌گیرد که این کارشناس اقتصادی در سال ۲۰۰۸ بحران مالی جهان را پیش‌بینی کرده بود.



روبینی می‌گوید: اگرچه هنوز هیچ ارزی توانایی گرفتن جای دلار به صورت یک ارز جامع‌الاطراف را ندارد، اما دلار به سرعت در حال از دست دادن مزیت‌های رقابتی خود در برابر یوآن چین است.

این کارشناس اقتصادی که معروف به دکتر دوم یا دکتر قیامت است، می‌گوید: با در نظر گرفتن افزایش استفاده از دلار به عنوان سلاح توسط آمریکا در راستای منافع ملی این کشور و بالا گرفتن رقابت بین غرب و رقبای شرقی نظیر ایران، چین و روسیه، برخی بر این باورند که روند حذف دلار از مبادلات توسط این کشورها سرعت خواهد گرفت.

وی می‌گوید: در جهانی که روزبه‌روز بیش‌تر به سمت دوقطبی شدن ژئوپلتیک به ویژه بین آمریکا و چین پیش می‌رود، یک ساختار ارزی دوقطبی جای نظام ارزی تک‌قطبی را خواهد گرفت.

کارشناسان می‌گویند: تا زمانی که پکن قوانین کنترل سرمایه را کنار نگذاشته و نرخ برابری این ارز با دیگر ارزها انعطاف و شناوری بیشتری پیدا نکند، یوآن نخواهد توانست جای دلار را در حساب ذخیره ارزی کشورها بگیرد.

به گزارش ایبنا,البته برخی کارشناسان می‌گویند: در شرایط کنونی خیلی این مسائل مطرح نیست، چراکه واشنگتن به شکلی فعال در حال تضعیف جایگاه دلار از طریق اعمال تحریم است.

کد خبر 466851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =