اقتدار بین المللی با تولید فولادهای خاص

روز پنج شنبه ۱۳ بهمن ماه همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار اصفهان، جمعی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و منطقه از ورق فولادی زنگ نزن که به دست توانمند کارکنان فولاد سبای فولاد مبارکه برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید شده است، رونمایی شد و شرکت فولاد مبارکه رسما به جمع معدود تولید کنندگان این محصول با ارزش فولادی در دنیا پیوست.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به اصفهان، ضمن حضور در فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید این شرکت و رونمایی از ورق فولادی زنگ نزن گفت: از ابتدای سال، تولید فولادهای خاص با ارزش افزوده بالا در دستور کار تمامی فولادسازان کشور قرار گرفته است و خوشبختانه در همین راستا کارکنان فولاد مبارکه توانسته‌اند با دستیابی به فناوری تولید فولادهای زنگ نزن، این محصول با ارزش را برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید و عرضه نمایند. از این رو این دستاورد ارزشمند را به تمامی ملت شریف ایران صمیمانه تبریک می‌گویم.


وی در ادامه تصریح کرد: به واقع طی چهل سال اخیر، ایران راه جدیدی را آغاز کرد و خوشبختانه در تمامی حوزه ها به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافته است.
وزیر صمت گفت: بدون استثنا بسیاری از رهبران و کارگزاران کشورهای مختلف در جریان سفر خود به ایران مادامی که دستاوردهای ایران را مشاهده می کنند، به شدت ابراز شگفتی می نمایند که ایران در شرایط تحریم توانسته است به چنین دستاوردهایی دست یابد.


مردم باید از چنین دستاوردهایی که در فولاد مبارکه رقم خورده است به طور کامل آگاهی یابند
وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی دستاوردهای سنوات اخیر تاکید کرد: مردم باید از چنین دستاوردهایی که در فولاد مبارکه رقم خورده است به طور کامل آگاهی یابند.
فاطمی امین در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنعت فولاد ایران توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشته است به نحوی که در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود و هم اکنون با چنین ظرفیتی در بین ده کشور اول دنیا قرار داریم. این در حالی است که علی رغم کاهش تولید فولاد در جهان طی ماه های اخیر، توانستیم در نوامبر سال ۲۰۲۲ رتبه هفتم را کسب نمائیم و در طول سال ۲۰۲۲ با ۸ درصد رشد، بیشترین میزان رشد تولید فولاد را در بین فولادسازان صاحب نام دنیا داشته باشیم.
وی با اشاره به راهبردهای کشور در حوزه تولید و صنعت تصریح کرد: کاری که از این پس باید در صنعت فولاد کشور انجام دهیم این است که بر روی تکمیل زنجیره فولاد که با مشکلات اکتشافی، حمل و نقل و برخی زیر ساخت های دیگر مواجه است، تمرکز کنیم و در بخش دوم این راهبرد، باید توجه ویژه‌ای به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر داشته باشیم و از تولید انبوه محصولاتی که همه کشورهای دنیا می توانند آن ها را تولید کنند خارج شویم.


بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم و اقتدار بین المللی دو هدف وزارت صمت
به گفتۀ وزیر صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه دو هدف مهم را برای توسعه اقتصادی کشور در نظر گرفته است. اولین هدف که از اهمیت زیادی برخوردار است بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم است و دیگری اقتدار بین المللی است که برای رسیدن به این هدف باید همچنان که اشاره شد، محصولاتی تولید کنیم که کشورهای کمتری می توانند آن را تولید کنند و این راهبرد به کشور اقتدار می دهد. به خاطر داشته باشیم بنابر «شاخص پیچیدگی» در کشور هایی که تنوع محصول بالاتری دارند .


تولید محصولات خاص به صنعت کشور اقتدار می دهد و این اتفاق میمون، امروز در فولاد مبارکه رخ داده است
توانایی تولید محصولات متنوع کمتر است و بلعکس محصولی که کشورهای کمتری توان تولید آن را دارند، آن کشورها به لحاظ رتبه پیچیدگی جایگاه بالاتری دارند. از این رو باید محصولاتی تولید کنیم که کشورهای زیادی توان تولید آن را نداشته باشند. در این حالت برای واردات محصولات عمومی دچار مشکل نخواهیم شد و در عوض می توانیم محصولات خاص تولیدی خود را با ارزش افزوده بالاتر صادر کنیم. این دقیقا همان چیزی است که به صنعت کشور قدرت می دهد و این اتفاق میمون، امروز در فولاد مبارکه رخ داده است.
وی در همین زمینه ادامه داد: کسب این موفقیت را جشن گرفته و به هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان این شرکت و به تمامی ملت ایران و همه کسانی که در این راستا زحمت کشیدند، تبریک می گویم. بدون شک تولید این محصول ارزش سه تا چهار برابری نسبت به سایر ورق های معمولی دارد و سود، درآمد و ارزش افزوده بالاتری برای فولاد مبارکه و کشور به ارمغان می آورد.
فاطمی امین اظهار امیدواری کرد: مسیر پر شتابی که در تولید، توسعه و اشتغال و به طور کلی در توسعه کشور از اواخر سال گذشته و در طول سال جاری آغاز گردیده است در ادامه نیز با شتاب فزاینده ای ادامه یابد.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مسلما این دستاوردها به دست توانمند تک تک کارکنان کارخانجات بدست می آید و ما تلاش خواهیم کرد در این مسیر پر افتخار از آن ها حمایت کنیم.

باید قدردان مجموعه فولاد مبارکه باشیم
در ادامه این آئین سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز از کارکنان و مدیران فولاد مبارکه به عنوان افسران تولید و اقتصاد کشور نام برد و ضمن قدردانی از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فولاد مبارکه گفت: امروز حرکت در عرصه صنعت و تلاش برای تولید کردن محصولات با فناوری های جدید و تکنولوژی های برتر، برای کشور ما یک ضرورت است و به دلیل پیشرفت های متعددی که در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی رخ داده است ما نیز باید تلاش کنیم تا جامعیت خود را در بخش های مختلف برای ترسیم آن چیزی که در کشور به آن نیازمندیم و کشورهایی که در منطقه به حضور ما نیاز دارند، ایجاد نماییم.
استاندار اصفهان افزود: امروز در کشور شاهد به بار نشستن زحمات گوناگونی هستیم. روزی نیست که یکی از حوزه های فناوری در تسخیر دانشمندان و فناوران کشور قرار نگیرد. به طور مشخص اصفهان نیز با توجه به ظرفیت های علمی و فناوری خود و پیشینه ای که در حوزه صنعت داشته است از دیرباز از دوران صفویه به بعد مهد صنعت، هنر و فرهنگ بوده است و این تجربه ها به طور مستمر به آن افزوده شده است.
وی با اشاره به ظرفیت های علمی و فنی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروز به جایی رسیده ایم که وقتی صنعتی به استان اصفهان وارد می شود، در اندک زمانی شرایط بومی و جایگاه حرفه ای خود را تا جایی که بتواند این صنعت را از صفر تا صد در دست بگیرد، پیدا می کند و به طور مشخص یکی از این حوزه ها صنعت فولاد است.
مرتضوی افزود: فولاد مبارکه تولید خود را با ۲.۴ و پس از آن ۳.۵ میلیون تن آغاز کرد. اما امروز شاهد این هستیم که در گروه فولاد مبارکه تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن فولاد تولید مطرح است و این همان اتفاق مبارکی است که به خاطر آن باید به همدیگر تبریک بگوییم. درنظر داشته باشیم با تبیین چنین دستاوردهایی برای مردم می¬توان دشمن را از رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. دشمنی که با بمباران تبلیغات منفی تلاش می کند جنبه‌های مختلف موفقیت را از ذهن و دل مردم ما دور کند.
وقتی به ساحت های مختلف فناوری و تکنولوژی نهادینه‌شده در کشور نظر می‌اندازیم، می بینیم که کشور ما بعد از انقلاب انصافاً خوش درخشیده است.
وی افزود: روزی پزشکانی از کشورهای خارج برای معالجه هموطنان ما به ایران سفر می کردند، امروز می بینیم که بسیاری از مردم از سراسر دنیا برای درمان بیماری‌های خود، ایران را انتخاب می کنند.
استاندار اصفهان کسب موفقیت تولید ورق های زنگ نزن را به همه دست اندر کاران این حوزه تبریک گفت و تصرح کرد: باید قدردان مجموعه عوامل حاضر در فولاد مبارکه از مدیریت‌ گرفته تا تک‌تک کارکنان این مجموعه باشیم.


اگر هر یک از کارکنان فولاد مبارکه کمترین کوتاهی در کار خود می‌کردند مسلّماً چنین موفقیت‌هایی حاصل نمی شد
وی تاکید کرد: اگر هر یک از این کارکنان فولاد مبارکه کمترین کوتاهی در کار خود می‌کردند، مسلّماً چنین موفقیت‌هایی حاصل نمی شد. لذا باید قدردان این زحمات باشیم و این امید را در دل تلاشگران عرصه صنعت زنده نگه داریم و آنها را برای کسب قله های بالاتر حمایت و تشویق نماییم.
مرتضوی اظهار امیدواری کرد، در آینده ای نه چندان دور که به همراه وزیر محترم صنعت به اصفهان و مشخصاً فولاد مبارکه سفر می نمایند دانش فنی، ظرفیت و توانمندی تولید بسیاری از دیگر گرید های محصولات فولادی در این شرکت ایجاد شده باشد و فولاد مبارکه به تکنولوژی آن ها دست یافته باشد.

فولاد مبارکه مصمم است اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل نماید
محمد یاسر طیب نیا مدیر عامل فولاد مبارکه نیز در این آئین، ضمن قدردانی از حضور وزیر صمت و سایر مسئولان حاضر در جلسه طی سخنانی گفت: در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به نام «تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین نام نهادند، شعف بسیاری برای اینجانب و سایر کارکنان فولاد مبارکه ایجاد شد چرا که هدف گذاری تولید ورق های خاص و محصولات مطابق با فناوری های روز دنیا در شرکت فولاد مبارکه هدف گذاری شده بود و با این رویکرد مصمم تر شدیم تا در عرصه تولید فولاد های خاص و با ارزش افزوده گام برداریم.
وی با اشاره به بازدید اخیر رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی های تولید داخل خاطر نشان کرد: راهبردهایی که معظم له در جریان این بازدید و تاکید ایشان بر افزایش توان اقتصادی و صنعتی کشور این نوید را به مجموعه هایی مانند فولاد مبارکه داد که به درستی در راستای اهداف نظام و راهبردهای رهبری در حال حرکت هستند.
مدیر عامل فولاد مبارکه افرود: این شرکت به عنوان یک مجموعه پیشران به درجه ای از بلوغ رسیده است که باید در توسعه اقتصادی به ویژه در بخش صنعت فولاد کشور الگو باشد و در تمامی حوزه های اقتصادی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند، از جمله افزایش سرمایه گذاری ها، ارتقاء بهره وری، وجود چشم انداز راهبردی، بهبود فضای محیط کسب و کار و رقابت پذیر کردن کالاهای تولیدی و خدماتی و قیمت ها به دستاوردهای خوبی دست یافته است.
طیب نیا در ادامه سخنان خود با ارائه گزارشی از دستاوردهای اخیر فولاد مبارکه گفت: این شرکت با سهم ۲۰ درصدی، بزرگترین تولید کننده ورق های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و در تولید ناخالص داخلی(GDP) نیز ۱.۵ درصد و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور نیز ۸ درصد سهم دارد.
وی با اشاره به این که فولاد مبارکه دارای یک شبکه گسترده بالغ بر ۳۵۰۰ کارخانه، کارگاه و تامین کننده در بالادست و پایین‌دست خود است، افزود: این شرکت علی رغم محدودیت های انرژی به ویژه در فصل زمستان به دلیل محدودیت گاز، با عملکرد خوب خود در شش ماه اول سال جاری توانست بخش عمده ای از اهداف تولید سالانه را محقق نماید.


از ابتدای بهره‌برداری تاکنون ۱۴۲ میلیون تن انواع محصول به بازار عرضه شده است
مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن ابراز خرسندی از عملکرد شرکت طی ۱۰ ماه اخیر گفت: انتظار می رود که در پایان سال، تولید در گروه فولاد مبارکه از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فراتر رود.
به گفته طیب نیا فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون ۱۴۲ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید شده خود را به بازار عرضه نموده است و در عملکرد ده ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل به رشد ۱۲.۸ درصدی رسیده است.
وی گفت: اگر ایران توانسته است در رده‌بندی‌های جهانی رتبه دهم را از آن خود کند و در ماه نوامبر سال گذشته میلادی نیز به رده هفتم صعود نماید، به دلیل وجود مجموعه هایی مانند فولاد مبارکه بوده که توانستند رشد ۲۰ درصدی را رقم زده و نقش خود را به خوبی در توسعه اقتصادی کشور به ویژه در بخش صنعت فولاد ایفا نمایند.


فولاد مبارکه با عملکرد خوب خود از وارد آمدن هرگونه التهاب به بازار جلوگیری کرد
طیب نیا با اشاره به اهمیت عملکرد شرکت فولاد مبارکه گفت: نکته قابل توجه این است که این شرکت با عملکرد خوب کارکنان خود توانست از وارد آمدن هرگونه التهاب به بازار جلوگیری نماید و بازار داخلی را به طور کامل تامین کند.
وی تصریح کرد: فولاد مبارکه تا اوایل بهمن ماه توانسته است ۱۸ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، عرضه محصول به بازار داشته باشد اگرچه در بخش صادرات، فولاد مبارکه به دلیل اولویت بازار داخل و برخی عوامل دیگر از جمله محدودیت های انرژی، برنامه خود را محقق ننموده است؛ اما اراده شرکت براین است که تا پایان سال در بخش صادرات نیز به اهداف خود دست یابد.


فولاد مبارکه مصمم است، همچنان الگوی ملی بنگاه داری در صنعت کشور باشد
طیب‌نیا تصریح کرد: فولاد مبارکه مصمم است که همچنان الگوی ملی بنگاه داری در صنعت کشور باشد و این را به عنوان یک رسالت بر ضمه خود می داند. نکته دیگر اینکه فولادمبارکه در گام دوم بنا دارد در گذر از ۳۰ سالگی خود گام‌های بلندتری بردارد. این شرکت در گام اول، خودکفایی صنعتی را هدف گذاری کرده بود و در گام دوم رشد فزاینده اقتصادی کشور را ترسیم کرده است و بنا دارد به عنوان یک شرکت بزرگ در نقش پیشران اقتصاد غیرنفتی در کشور ایفای نقش نماید.


تولید ۱۸ میلیون تن فولاد در گروه فولاد مبارکه تا افق ۱۴۰۴
وی با تاکید بر این که با همت همکاران خود در افق سال ۱۴۱۰ درآمد ۱۵ میلیارد دلاری را برای فولاد مبارکه هدف گذاری کرده ایم، ادامه داد: با انجام توسعه های زیرسقف از جمله افزایش بهره وری، مشارکت و برخی اقدامات دیگر، تولید ۱۸ میلیون تن در گروه فولاد مبارکه در افق مذکور هدف گذاری شده است.


بنا داریم در حوزه بهره وری نیروی انسانی به ازای هر تن تولید به نتایج بهتری دست یابیم
مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود از تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر به عنوان هدف ارزشمند تر فولاد مبارکه نام برد و گفت: تا امروز فولاد مبارکه توسعه کمی را مدنظر قرار داده بوده است و از این به بعد بنا دارد که بر تولید فولاد های کیفی خاص و با ارزش افزوده بیشتر تمرکز کند. روند هدف گذاری فولاد مبارکه به طور کلی ایجاد ارزش افزوده در کشور با تولید فولاد های خاص است و تلاش خواهیم کرد در حوزه بهره وری نیروی انسانی به ازای هر تن تولید به نتایج بهتری دست یابیم.


امروز فولاد مبارکه از نظر الگوی مصرف انرژی به ویژه آب در دنیا جزو بهترین ها است
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از دیگر افتخارات شرکت فولاد مبارکه این است که در مصارف آب و انرژی نیز به دستاوردهای بسیار ارزشمندی دست یافته است. امروز فولاد مبارکه از نظر الگوی مصرف انرژی به ویژه آب در دنیا جزو بهترین ها است. فولاد مبارکه علی‌رغم این که ظرفیت تولید خود را افزایش داده است، مصرف آب در بخش های خود را با سرمایه گذاری های کلان و استفاده بهینه از منابع آبی کاهش داده است و بنا دارد تا سه سال آینده برداشت آب خام خود را به صفر برساند. این شرکت در راستای صرفه جویی انرژی و پروژه های مرتبط با محیط زیست ۲.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اقدام دارد.
به گفتۀ طیب نیا پروژه های نیروگاهی، آب و مدیریت پسماند و سایر اقدامات این شرکت برای بهبود فرایندهای زیست محیطی از دیگر اقدامات ارزشمند فولاد مبارکه است. تا جاییکه اخیراً از سوی مسئولان محترم محیط زیست کشور، این شرکت به عنوان الگوی مناسب زیست محیطی برای سایر بنگاه های اقتصادی و تولیدی معرفی شده است.
طیب نیا با تاکید بر این که فولاد مبارکه در حال حاضر با ۹۵ درصد ظرفیت خود در حال کار است، تصریح کرد: متاسفانه برخی صنایع کشور به دلایلی نمی توانند از تمامی ظرفیت های خود استفاده کنند و چالش اصلی این است که در سال های آینده ظرفیت آن ها ممکن است به ۶۰ درصد و حتی در سال‌های بعد به ۵۰ درصد کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: هدف گروه فولاد مبارکه این است که محصولات با ارزش افزوده بالاتر و خاص تولید کند و مسیر تولید فولاد های رایج را برای سایر فولادسازانی که تازه به این عرصه پا گذاشته اند، باز نماید. در همین راستا فولاد مبارکه در سال جاری توانسته است حدود ۲۰ نوع محصول جدید از انواع ورق های الکتریکی، کورتِن، تختال و ورق زنگ نزن و برخی گریدهای خاص را تولید و به بازار عرضه نماید و در ادامه کار نیز بنا دارد انواع و اقسام گریدهای دیگر را تولید نماید.


تولید تختال و ورق زنگ نزن بدون حضور کارشناسان خارجی
طیب نیا تصریح کرد: امروز توانایی تولید تختال و ورق فولادی زنگ نزن با عرض ۱۰۰۰ میلی متر و ضخامت شش، سه، و دو نیم میلیمتر به همت همکاران فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا نهادینه شده و ارزش این کار به این است که این اتفاق را در سال دانش بنیان بدون حضور هیچ کارشناس خارجی رقم زده ایم.
وی خاطرنشان کرد: تعداد تولید کنندگان ورق های زنگ نزن در دنیا انگشت‌شمار است و همکاران ما در فولاد مبارکه پس از حدود یک سال تحقیق، مطالعه و بررسی توانستند به این توفیق دست یابند.

طیب نیا مصرف ورق های زنگ نزن(stainless steel) در کشور را ۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته به ازای هر نفر ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم از انواع فولادهای زنگ نزن را مصرف می نمایند و در کشورهای درحال توسعه این میزان یک کیلوگرم به ازای هر نفر در سال و میانگین جهانی ۶ کیلوگرم به ازای هر نفر می باشدکه امیدواریم فولاد مبارکه در سال‌های آینده و در صورتی که شرکت‌های دیگر کشور بتوانند ورق های رایج را تولید نمایند و فشار درخواست ورق های معمولی از فولاد مبارکه کاهش یابد، بتواند این محصول را تا۲۰۰ هزار تن در سال تولید و عرضه نماید.


۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه طی سالیان گذشته بومی سازی شده است
وی تصریح کرد: موارد ذکر شده تنها بخشی از دستاوردهای فولاد مبارکه است و این شرکت توانسته است در حوزه بومی سازی به دستاوردهای ارزشمندی دست یابد تا جایی که بیش از ۱۰۰ هزار قطعه تجهیز و ماده اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه با حمایت این شرکت از سازندگان و شرکت های دانش بنیان داخلی تاکنون بومی سازی شده است. به جرئت می‌توان گفت که ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز فولاد مبارکه طی سالیان گذشته بومی سازی شده است.


فولاد مبارکه مصمم است اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل نماید
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه افزود: اقدامات این شرکت در حوزه کسب و کارهای جدید از دیگر دستاودهای ارزشمند این شرکت است که با همکاری شرکت های دانش بنیان و با تعریف زیست بوم فناوری و نوآوری هدف گذاری شده و در این راستا فولاد مبارکه مصمم است اصفهان را به قطب نوآوری و فناوری کشور تبدیل نماید. البته در این راستا به دستاوردهای خوبی نیز دست یافته و این شرکت ایجاد دو هزار فرصت شغلی جدید در این حوزه را تا سال آینده برنامه ریزی کرده است.
وی خاطر نشان کرد: فولاد مبارکه در حوزه اشتغالزایی نیز خوش درخشیده و اخیرا با برگزاری آزمون استخدامی شرایط جذب بیش از ۱۱۰۰ را فراهم کرده است. مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود به اقدامات این شرکت در حوزه تولید انرژی های پاک در کشور اشاره و گفت: اقدامات و سرمایه گذاری های فولاد مبارکه در تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر باعث حذف سالانه ۲.۵ میلیون تن گاز CO۲ می شود و با تولید انرژی های پاک شرایط بهتری برای جامعه فراهم خواهد شد.

کد خبر 466765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =