رشد ۳۲ درصدی تولید و تکمیل انواع خودرو در کشور تا پایان دی‌ماه

 خودروسازان کشور موفق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۹۹۴ هزار و ۱۵۶ دستگاه انواع خودرو تولید کنند.

به گزارش صدای بورس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمارنامه تفصیلی صنعت خودروی کشور ویژه دی ۱۴۰۱ را منتشر کرد. در این آمارنامه، آمار مقایسه‌ای ماهانه تولید انواع خودرو در کشور به تفکیک شرکت، نوع خودرو (سواری، وانت، ون، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده)، وضعیت تحقق برنامه‌های دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا، مقایسه تولید شرکت‌های بخش خصوصی، روند تولید خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، خلاصه وضعیت تولید پنج خودروساز بزرگ، برنامه تولید هفتگی دو خودروساز بزرگ، میزان رشد تولید انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل (۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰)، روند تجمعی تولید خودروی کامل و ناقص، روند تعهدات کل و معوق، روند خروج خودروهای کف پارکینگ، روند تجمعی تحویل در دو خودروساز بزرگ، و همچنین تولید انواع موتورسیکلت و رشد تولید آن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سنوات قبل ارائه شده است.



بر پایه نتایج این آمارنامه، در ۱۰ ماهه سال جاری ۹۹۴ هزار و ۱۵۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین علاوه بر این تعداد تولید خودرو، تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی سال ۱۴۰۰ را نیز تکمیل کنند و در مجموع، تحویل خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۷۵۲ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. در طی این مدت حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وانت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۵۱ درصد رشد برخوردار بوده است.

همچنین در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت حدود ۲۰۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیان گر ۴۵ درصد رشد است.

در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۲۶ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵۱درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در طی این مدت حدود ۳۷۳ هزار دستگاه انواع موتورسیکلت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۸۹ درصد رشد برخوردار بوده است.


رشد ۱۱۳ درصدی تولید در بخش خصوصی

در ۱۰ ماهه امسال همچنین حدود ۱۵۱ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۱۵ درصد است که این میزان در سال ۱۳۹۸، پنج بوده که رشد سه‌برابری را شاهد هستیم.

در ۱۰ ماهه سال جاری به‌طور متوسط ۹۵ درصد خودروهای تولیدی در دو خودروساز بزرگ به‌صورت کامل تولید شده که این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد بوده است. این درحالی است که در پایان دی ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود بود که این میزان در انتهای دی امسال به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسیده است.

همچنین در پایان دی ۱۴۰۰ تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی امسال به ۳۹۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش ۱۱ درصدی تعهدات کل هستیم. در پایان دی ۱۴۰۰ تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور نیز بیش از ۲۱ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی سال جاری به ۱۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش ۵۳ درصدی تعهدات معوق هستیم.

در انتهای دی ۱۴۰۰ تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور ۷۰۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری به ۹۱۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد افزایش ۳۰ درصدی تعداد تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

همچنین پس از چهار سال از آغاز تحریم‌های سال ۱۳۹۷، بیشترین آمار تولید ماهانه در آذر امسال با بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه اتفاق افتاده که با روند فعلی، پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که در مقایسه با تولید سال ۱۴۰۰، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار می‌باشد.

در ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شده بود که با برنامه ریزی‌های انجام شده، خودروهای ناقص در نیمه نخست امسال تکمیل و در انتهای دی‌ماه، تعداد خودروی موجود در پارکینگ به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسیده است.

به گزارش ایبنا,همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری، ۷۷۰ هزار دستگاه خودرو به‌صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شد که شاهد افزایش ۴۴۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم. در این مدت ۵۳ هزار دستگاه خودرو نیز به‌صورت ناقص در دو خودروساز بزرگ تولید شده که شاهد کاهش ۹۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم.

کد خبر 466709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =