۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
سقوط بورس با خودرویی‌ها

بازار هفته گذشته با سقوط آزاد شاخص همراه بود. عواملی که در هفته‌های اخیر محرک رشد بازار بوده‌اند، حالا پاشنه آشیل رشد بورس شده‌اند.

کش و قوس قیمت‌گذاری خودرو فعلا به نفع دلالان تمام شده و خودرو از بورس کالا رخت بسته است و خبری از هیجان‌های ناشی از فروش خودرو در بورس کالا نیست.

بقیه بازار هم با گروه خودرویی ریخت و شاخص راحت‌تر از آنچه بالا رفت، سقوط کرد. در حالی که دلارهای صنایع یکی یکی به بازار توافقی راه پیدا کرده و قیمت‌های جهانی حال خوبی دارد و رقابت در بورس کالا به دلارهای بالای ۴۰ تومان کالایی منجر شده است، بسیاری از گروه‌های بازار به شدت ریزش کردند، گویا همگی خودروساز هستند!
در نماد وساخت شاهد رقابت سختی بین مجموعه صندوق نفت و زیرمجموعه‌های وپترو برای خرید و تصاحب این شرکت بوده‌ایم، اما پس از کنفرانس، نماد به صف فروش کشیده شد. همین ماجرا در اتکام محرک رشد قیمتی بوده است. در شرایطی که بازار روند صعودی قوی ندارد، موضوعات تصاحب کرسی یا کنترل شرکت‌ها به عاملی مهم در حرکت‌های توده‌وار در بازار تبدیل می‌شود. وسینا که با آگهی سهام ده‌درصدی خود در توسعه اعتماد مبین، روبه‌رو است، در اواخر هفته پس از یک روند نزولی فرسایشی، ناگهان صف خرید شد و در اواخر بازار شاهد افشای الف در تابلوی بورس بود. به نظر می‌رسد که ممکن است کسانی که به صف خرید رفتند از موضوع شفاف‌سازی مطلع بوده‌اند. البته که شفاف‌سازی تهاتر مطالبات تسهیلات با ملک بوده است. شستا به زیر ۱۰۰ تومان رفته و هیأت مدیره یک شرکت به دلیل عدم رعایت حقوق سهامداران و دستورالعمل‌های افشاء، محرومیت سنگینی گرفته است. موضوعی که حاکی از پایان دوران مصلحت اندیشی در حقوق سهامداران است. پالایش یکم به سرعت سهام می‌فروشد و با پولش در حال خرید واحدهای خود و افزایش قیمت به NAV است. انتظار رسیدن به بالای ۹۰ درصد NAV با این حجم از منابع به‌کارگیری شده، دور از انتظار نیست. در ETF دیگر دولت، آبی گرم نشده و مدیر دولتی آن بی‌تصمیم است و تغییرات اساسنامه نیز دردی از نسبت قیمت به NAV زیر ۷۰ درصدی سهامداران دوا نکرده است.
عرضه‌های اولیه هنوز داغ هستند، ثجنوب به بازار آمد و اردستان و غدانه هنوز صف خرید هستند. انتخاب پس از کش و قوس‌های فراوان در خصوص ارزشگذاری بالأخره در آستانه عرضه اولیه است.
در بازار سکه و ارز، شاهد رشد نسبی قیمت‌ها هستیم. بخش زیادی از رشد، ناشی از رسیدن قیمت‌های صرافی‌ها از جمله صرافی بانک ملی به قیمت‌های نزدیک به آزاد است. سکه ۲۴ میلیون تومان را رد کرد که البته ساعاتی هم بیش از ۲۵ میلیون تومان معامله شد. سکه مرکزی پس از رفع محدودیت‌ها، حالا بیش از سکه نقدی است و تعادل آن برقرار شد و سکه مرکزی حدود ۹ تا ۱۰ درصد پایین‌تر از سکه نقدی داد و ستد می‌شود. تتر هم به ۴۵ هزار تومان برگشت و ارز توافقی ۴۳ هزار تومان بود. بیت‌کوین ۲۳ هزار دلاری شد و رشد خوبی در هفته‌های اخیر داشته است. اونس طلا به ۱۹۳۰ دلار رسید و با خریدهای سنگین بانک‌های مرکزی در سال گذشته که یکی از سنگین‌ترین خریدها در یک دهه اخیر است، انتظار شکستن سقف تاریخی در میان مدت محتمل است.
در بورس کالا، روغن پایه، کریستال ملامین، قیر و وکیوم باتوم در کنار پلی پروپیلن با رقابت‌های بالای ۵۰ درصدی معامله می‌شوند. شمش آلومینیوم به آستانه ۱۳۰ میلیون تومان رسیده که خبر خوبی برای فایراست. فولاد مبارکه هم ورق گرم خود را ۲۷ میلیون تومان فروخت. مس کاتد ۳۷۲ و مس مفتول ۴۱۵ میلیون تومان معامله شدند اما بازار واکنشی به فملی نشان نداد. شرکت‌های سیمانی در جنوب کشور هم شاهد رقابت خوبی هستند. سکرما، سهرمز و سدشت بیشترین رقابت‌ها را داشته‌اند. فصل ساخت و ساز مناطق گرمسیر در زمستان است. با این حال در برخی از شرکت‌های شرق و غرب کشور، هیچ رقابتی را شاهد نیستیم. در خارج از بورس، کسرام افزایش ۲۷ درصدی قیمت را در کدال اعلام کرد. فلامی هم افزایش نرخ ۲۳ درصدی را افشاء کرده است. به نظر می‌رسد که قیمت‌هایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند، در حال افزایش متناسب نرخ‌های خود با دلار هستند. شرکت‌های دارویی خبر از افزایش نرخ داده و والبر در حال واگذاری برخی شرکت‌های غیربورسی و جذب سرمایه‌گذار است. وسین زیان‌ده هم برخی از املاک خود را برای فروش گذاشته و آوا پارس قرارداد اتکایی ۷۰۰ میلیارد تومانی با بیمه پارسیان منعقد کرده است.

ارز به سقف قبلی بازگشت
در اولین روز هفته بازار به‌رغم برگشت دلار در آخر هفته به سقف قبلی خود، با فشار عرضه همراه بود. برای چندمین روز پیاپی شاهد خروج سنگین حقیقی‌ها حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بورس بودیم، ارزش معاملات نیز کاهشی بود و حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. شاخص هم‌وزن برخلاف شاخص کل کاهشی بود که نشان از منفی بودن اکثریت سهام داشت. خودروسازان، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها، شیمیایی‌ها و انبوه‌سازی بیشترین خروج حقیقی را نشان می‌دادند. شاخص کل در محدوده حمایتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد حفظ شد. گروه خودرویی پر عرضه بود و در منفی‌ها معامله شدند. حاشیه‌های ایجاد شده برای این گروه و مبهم بودن روند عرضه خودرو در بورس کالا سبب شده که با فشار عرضه همراه شود. خبر وزیر اقتصاد در خصوص نبود مصوبه توقف فروش خودرو از سوی شورای رقابت نیز باعث نشد تقاضا به این گروه بازگردد. رئیس سازمان بورس از اضافه شدن سه شاخص جدید به فرابورس خبر داد.

روز سیاه بورس
در دومین روز هفته یکی از شدیدترین روزهای ریزش بازار رقم خورد. شاخص کل با کاهش ۳.۶۲ درصدی به رقم یک میلیون و ۵۴۲ هزار واحدی رسید. نامه وزارت صمت برای متوقف شدن عرضه خودرو جدید در بورس کالا و تکذیب آن باعث سردرگمی سهامداران شد. از سوی دیگر حمله پهپادی اسرائیل به برخی تأسیسات هسته‌ای باعث شد که جو منفی بر بازار حاکم شود و ریسک سیاسی افزایش یابد. از اخبار مهم این روز می‌توان به تصویب ماده هشت طرح مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس اشاره کرد. سنگین‌ترین خروج حقیقی‌ها حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. حمایت مهم ۱۶۰۰ شاخص شکسته شد که می‌توان یکی دیگر از دلایل فشار عرضه‌های این روز، شکست این حمایت دانست. ارزش معاملات خرد با توجه به جمع‌آوری صفوف فروش به ۸۰۰۰ میلیارد تومان رسید. از لحاظ نموداری شاخص کل حمایت‌های ۱۵۰۰ و ۱۴۴۰ را در کانال خود دارد.

بازار احیا شد
روز دوشنبه بعد از اصلاح شدید شاهد برگشت بازار بودیم. بازار نوسانات زیادی داشت، ابتدای وقت با مثبت ضعیف شروع و با فشار عرضه روبه‌رو شد. این وضعیت تا نیمه‌های بازار ادامه داشت که خبرهای مثبت خودرویی باعث برگشت تقاضا به بازار شد. در نهایت آخر بازار صف فروش خاصی نداشتیم و ترس سهامداران از ریسک‌های موجود و مداخله دولت کاهش یافت و اگر شوک جدیدی وارد بازار نشود می‌توان انتظار ورود اعتماد به بازار داشت. در نمادهای بزرگ و شاخص ساز حقیقی‌ها در مثبت‌ها کمتر وارد شدند و بیشتر تک سهم‌ها و نمادهای کوچکتر را خریدار بودند. از دلایل بازگشت تقاضا به بازار را می‌توان رشد نرخ ارز آزاد و معاملات بورس کالا در خصوص قیمت ورق گرم فولاد که به ۲۷ میلیون تومان برای هر تن اشاره کرد. این تقاضا در ورق گرم نشان از انتظار رشد قیمت در ماه‌های آینده می‌دهد. خروج پول حقیقی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که شیب خروج به نسبت روزهای گذشته کاهش یافت. در نهایت شاخص کل با کاهشی حدود ۰.۱۶ درصدی در رقم یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد ایستاد.

تخلیه فشار فروش
روز سه‌شنبه کاهش ترس و تخلیه شدن فشار فروش در بازار سبب شد که خریدارها قوی ظاهر شوند و شرایط بهتری را نسبت به روز قبل داشته باشد. سهام کوچک معاملات بهتری داشتند. در میانه‌های بازار عرضه‌های هیجانی را شاهد بودیم. خبر نرخ‌های جدید سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها و نرخ تسهیلات اعلام شد که سبب شد بانکی‌ها با اقبال بالایی همراه شوند. افزایش نرخ سود تسهیلات در بانک‌هایی که مصوبات بانک مرکزی را رعایت می‌کنند، تأثیر زیادی می‌گذارد البته این افزایش نرخ قبلا توسط بازار پیشخور شده بود، که کمتر از انتظار بازار بود. از اخبار مهم این روز می‌توان به واگذاری تنظیم بازار قند و شکر به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر اشاره کرد. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱.۱ درصدی به رقم یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحدی رسید که دو نماد فولاد و وبملت بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.

بازاری بی‌تحرک
در آخرین روز هفته بازار تحرک خاصی نداشت و تقاضا در گروه خاصی شکل نگرفت. برخی تک سهم‌ها مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. سه روز تعطیل پیش‌رو باعث شد، حجم و ارزش معاملات کاهش محسوسی داشته باشد و ارزش معاملات به محدوده ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسد. قائم مقام انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی از جمع‌بندی نشدن پرونده تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد. از اخبار مهم این روز می‌توان به اصلاح دامنه نوسان ربع سکه بورسی به مثبت و منفی ۳۰ درصد اشاره کرد. در نهایت شاخص کل با مثبت اندک در کانال یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحد به کار خود پایان داد.

  • ندا کریمی- کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 466684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =