امید بازار به چکش‌کاری مجلس

در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده است، برخی مسائل و بندهایی وجود دارد که مورد اهمیت کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه و بازارهای مالی است از جمله فروش نفت که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت روزانه با نرخ ۷۰ دلار پیش بینی شده است و این عدد در سال گذشته ۶۰ دلار بوده است که به نوعی محقق نشده و باعث کسری بودجه شده است.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یکی از موارد بسیار مهم در صنایع بورسی و همچنین صنایع فولادی، معدنی و پتروپالایشی است که وزن زیادی کارشناسان و تحلیلگران به این نرخ می‌دهند که با رشد چشمگیر ۴۰ درصدی مواجه شده و قیمت از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
همچنین مورد بعدی نرخ بهره مالکانه است که برای معدنی‌ها خیلی مهم بوده و می‌توان گفت که با این مدل بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده، سیاستی که در پیش گرفته شده سیاستی مالی_انبساطی است که قاعدتا می‌تواند در سال آینده باعث دامن زدن بیشتر به تورم در جامعه شود. اما در بودجه نکاتی برای حمایت از جامعه سهامداری مطرح شده که اصولا در حد حرف و سخن باقی مانده و به مرحله عمل نمی‌رسد.
۱۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دادند و مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد که در جهت تقویت بنیه شرکت‌هاست، سودی که به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا می‌کند با نرخ مالیاتی صفر محاسبه می‌شود.
همانطور که مشاهده می‌کنیم با تورم، شرایط سیاسی و تحریم‌هایی که در کشور حاکم است به نظر می‌رسد در سال آینده باز هم با کسری بودجه فزاینده‌ای مواجه باشیم که عملا بودجه‌ای که پیش بینی شده در سال آینده با مشکل روبه‌رو خواهد شد و بازار سرمایه هم به جهت تورمی که برای سال آینده پیش بینی می‌شود یک رشد تورمی داشته باشد. البته باید منتظر باشیم و ببینیم که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در مجلس پس از چکش کاری نمایندگان چه نرخی تصویب می‌شود که امید می‌رود کاسته شود و از این رشد ۴۰ درصدی و همچنین از این بستر تورمی که برای سال آینده ایجاد می‌شود کاسته شود و شرکت‌ها بتوانند سودآوری خوبی داشته باشند. در حال حاضر برای بازار سرمایه این تاثیرگذاری تورمی را دارد و بازار سرمایه به جهت تورمی که در سال آینده خواهیم داشت می‌تواند رشد تورمی را در پیش داشته باشد.

  • مسعود مهدیان - تحلیلگر بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 466332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =