۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
بازار سرگردان در میان حواشی

بازار هفته بدی را پشت سر گذاشت. شاخص از آستانه یک میلیون و ۷۰۰ واحد به یک میلیون و ۶۰۰ واحد کاهش یافته است.

خودرویی‌ها باز هم شاهد نامه‌هایی مبنی بر عدم عرضه در بورس کالا بودند. موضوعی که سبب ریزش شدید گروه خودرویی از جمله خساپا و خودرو شده است. فشار فروش بر گروه خودرویی‌ها به سایر گروه‌ها نیز کشیده و آنها را به سمت اصلاح حرکت داد. در گروه خودرو، شاهد ورود مجدد شورای‌عالی بورس به موضوع و لزوم ادامه عرضه خودرو در بورس کالا بودیم. وزارت صمت و اقتصاد حامی عرضه در بورس کالا هستند.
در حالی که دلار آزاد سقف تاریخی خود که منجر به برکناری علی صالح آبادی شد را شکست در میانه‌های هفته رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر در کمتر از یک ماه به صدا و سیما آمد و از راه‌اندازی سامانه «ناخدا» خبر داد و وعده کاهش قیمت دلار را به بازار مخابره کرد. موضوعی که دلار آزاد را تا دو هزار تومان کاهش داد، اما بخشی از آن تا زمان تهیه گزارش برگشت. در اتفاقی که در دوره‌های اخیر رؤسای بانک مرکزی سابقه نداشته است، صرافی بانک ملی قیمت‌های خود را اصلاح و به شدت به قیمت آزاد نزدیک کرده است. سکه امامی تا بالای ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت و پربازده‌ترین دارایی امسال یا از زاویه دیگر ابرحباب بازارها، یعنی ربع سکه آنچنان رشد کرد که به بالای ۱۰ میلیون تومان رسید، البته در اواخر هفته به زیر ۸.۸ کاهش یافت.
سکه‌های خزانه‌ها در بورس از دامنه ۰.۲ درصد در آخرین روز هفته به ۵ درصد افزایش یافت، فاصله سکه در بورس کالا به حدود ۲۰ درصد قیمت سکه آزاد رسیده بود و صندوق‌های طلا با پریمیوم ۱۰ تا ۱۵ درصدی معامله می‌شدند. در بازار جهانی، نفت به بیش از ۸۶ دلار بر بشکه افزایش یافته است. اونس طلا در محدوده ۱۹۲۶ دلار تثبیت شده و رشد خوبی را تجربه کرده است. روی به بیش از ۲۴۰۰ دلار افزایش یافته و سرب با اندکی کاهش به محدوده ۲۱۰۰ دلار رسیده است و آلومینیوم بیش از ۲۶۰۰ دلار معامله شد. مس به محدود ۹۳۰۰ دلار رسیده است. در مجموع اوضاع قیمت‌های جهانی خوب است.
وساخت در این هفته از نمادهای شاخص بازار بود. پس از بلوک مدیریتی که ومهان آن را خریداری کرد، صف خرید سنگین را در این نماد شاهد بودیم. حالا سه بلوک مجموعا ۸ درصدی روی تابلو عرضه شده‌اند. وبصادر هم طبق روال سهام خود را به صورت بلوکی و با قیمت‌های چند برابر تابلو آگهی می‌کند اما در یک عرضه جالب، شاهد عرضه ۳ درصد شتران از سوی صندوق پالایش یکم بوده است. در صورتی که این بلوک خریداری شود، این صندوق ۴ هزار میلیارد تومان منابع برای ابطال خواهد داشت و می‌تواند از ۸۰ درصد NAV به بیش از ۹۰ درصد NAV حرکت کند. اما دارایکم یتیم مانده و بازارگردان آن تعیین نشده است و در نتیجه حدود ۶۵ درصد NAV معامله می‌شود. در یک شفاف‌سازی خاص، کاما خبر از فروش دلار به قیمت ۴۰ هزار تومان داده و گویا معدن مس که این شرکت مالک ۳۰ درصد آن است، ارزشگذاری ۱.۲ تا ۱.۸ میلیارد دلاری داشته است که ارزش این معدن بیش از ارزش کل شرکت باما در بورس است. گزارش‌های فصل پاییز تا پایان دی ماه منتشر شد و شاهد رشد
۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بود عددی که شاید نشان‌دهنده رشد بالا باشد، اما با لحاظ تورم، سود شرکت‌های بورسی به میزان واقعی ۲۰ درصد کم شده است. گزارش‌های دی ماه قابل قبول بودند. کاتد فملی رشد ۱۳ درصدی قیمت نسبت به ماه قبل داشت. محصولات فولاژ ۱۱ تا ۱۵ درصد نسبت به آذر رشد داشته‌اند. سیمانی‌ها با وجود نبود تقاضا به دلیل سرما، شاهد ثبات نسبی قیمت هستند. نرخ متانول نیز صعودی بوده است. اما قیمت دوده نزولی بود و قیمت فروش شصدف ۵ تا ۷ درصد کاهش یافت.

بهمن منفی شروع شد
بازار اولین روز بهمن ماه را منفی شروع کرد، فشار عرضه‌ها در بازار سبب شد که شاخص کل با کاهشی حدود ۱.۸۷ درصدی در رقم یک میلیون و ۶۵۷ هزار واحد بسته شود. از دلایل منفی بودن این روز می‌توان به عملکرد ضعیف شرکت‌ها در گزارشات پاییز و همچنین تشدید ریسک‌های سیاسی دانست. ارزش معاملات خرد در حدود ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و در میان گروه‌ها صنعت دارویی تنها گروهی بود که با ورود نقدینگی حقیقی همراه شد. با توجه به اتفاقات سیاسی خارجی دلار در بازار آزاد با هیجان مثبت باز شد و سقف قبلی خود را شکست. در گزارش ۹ ماهه شرکت ایران خودرو به ازای هر سهم ۴ ریال سود محقق کرده که در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۲۹۵ ریال زیان شناسایی کرده بود که در صورت تداوم عرضه در بورس کالا تأثیر بسزایی در گزارشات می‌گذارد. گروه خودرو با تشدید عرضه‌ها در منفی‌ها معامله ‌شدند. شایعاتی از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و قیمت فروش خودرو در بورس کالا این بار باعث فشار فروش شد. در گزارش‌های پاییز صنایع لبنی، غذایی، زارعی، دارویی، سیمانی و کاشی و سرامیک عملکرد خوبی داشتند. در صنعت پالایشی به‌جز شتران سود فصل پاییزشان به دلیل کاهش کرک اسپردها نزولی بود.

صندوق‌های حمایتی روی کار آمدند
در دومین روز هفته بازار پرنوسانی را شاهد بودیم. بازار با کمک صندوق‌های حمایتی از منفی به صفر تابلو بازگشت و تقریبا کوتاه‌مدتی‌ها از بازار بیرون رفتند. ارزش معاملات خرد در حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت که به نسبت روزهای قبل کاهش داشت. شاخص کل با افت حدود ۰.۲۸ درصدی به رقم یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحد رسید که با توجه به روند بازار شاهد خروج ۴۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. از اخبار مهم این روز می‌توان به سقف فروش ارز به مردم در صرافی‌ها به پنج هزار یورو اشاره کرد.

شروعی مثبت
در سومین روز هفته بازار پرنوسانی را تجربه کردیم. با صحبت‌های فرزین و سیگنال ارزی فروش ارزهای صادراتی به نرخی بالاتر از نیما برای صادرات غیرنفتی و بخشی از شرکت‌های پتروشیمی، بازار با مثبت شروع شد و اکثر گروه‌ها و نمادها با تقاضای خوبی همراه بودند ولی به‌تدریج روند تشدید عرضه‌ها در بازار مشهود شد. با خبر ورود شورای رقابت به مسأله قیمت‌گذاری خودروهای پرطرفدار فشار عرضه‌ها درگروه خودرویی شدت گرفت و به کلیت بازار سرایت کرد و خودرویی‌ها به صف فروش رفتند. در نهایت در ساعات پایانی بازار با مصاحبه خاندوزی در ارتباط با جلسه‌ای با شورای بورس درمورد عرضه خودرو در بورس کالا صف‌های فروش کاهش یافت. از اخبار مهم این روز می‌توان به فروش ربع سکه بورسی به شیوه حراج چند قیمتی اشاره کرد. در نهایت شاخص کل با افزایشی حدود ۰.۰۶ درصدی به رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحدی به پایان رسید که فملی و فولاد بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص داشتند. با توجه به فشار عرضه‌ها در بازار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی را در بازار شاهد بودیم.

عرضه در بزرگترها
در روز سه‌شنبه بازار در ابتدای وقت با تقاضا همراه بود اما عرضه‌ها در بزرگترها بر بازار غالب شد. ارزش معاملات خرد در محدوده ۶۹۰۰ میلیارد تومان بود که به نسبت روزهای اخیر افت قابل توجهی داشت. شاخص کل با کاهش و شاخص هم وزن عملکرد بهتری داشت و با رشد همراه شد. با توجه به بهبود کرک اسپرد پالایشی‌ها اما عرضه در گروه پالایش شدت گرفته در منفی‌ها معامله شدند.
گروه ساختمانی، زارعت، بیمه و کانی‌های غیرفلزی با ورود پول حقیقی‌ها همراه بودند. از لحاظ تکنیکالی شاخص کل با واگرایی منفی روبه‌رو شده و احتمال اصلاح تا محدوده ۱۶۰۰ و یا ۱۵۸۰ را در خود دارد که باعث افزایش عرضه‌ها در بازار شده است. در نهایت شاخص کل با کاهش ۰.۴۸ درصدی به رقم یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی رسید و دو نماد خودرو و پالایش بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند.

فروش پیشی گرفت
در آخرین روز هفته شاهد فروش در اکثریت نمادها و گروه‌ها بودیم. خروج سنگین پول در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان را شاهد بودیم. به‌جز صندوق‌های با درآمد ثابت مابقی صنایع و گروه‌ها عمدتاً با خروج پول همراه بودند. ترس شکست حمایت ۱۶۰۰ و همینطور ریسک‌هایی از جمله قیمت‌گذاری خودرو و ریسک‌های سیاسی باعث ترس و فرار سرمایه‌گذاران از بازار شده است. بسیاری از نمادها از جمله خودرویی‌ها، بانکی‌ها و فلزی با اصلاح قیمتی به حمایت‌های خود رسیدند. از اخبار مهم این روز می‌توان به موضوع مطرح شدن عرضه دائم و کامل خودرو در بورس کالا در شورای سران قوا اشاره کرد. در نهایت شاخص کل با ریزش ۳۴ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد قرار گرفت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۸۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 466304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =