زنگ خطر خرد شدن اراضی به صدا درآمد

رئیس سازمان امور اراضی نسبت به خرد شدن اراضی کشاورزی هشدار داد و گفت درصورت عدم یکپارچگی اراضی کشاورزی امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد. در حدود 4 دهه‌ اخیر در برخی استان‌ها اراضی کشور 30 برابر خردتر شدن.

به گزارش صدای بورس، داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، درایران متوسط اندازه هر مزرعه 4.9 هکتار است. این درحالی که این رقم در آلمان 63.2 هکتار، هلند 41.4 هکتار ، فرانسه 69 هکتار و آمریکا 180 هکتار است.

براساس اظهارات یکی از مقامات سازمان امور اراضی کشور در 35 سال گذشته وضعیت خرد شدن در برخی از استان ها بسیار ن نگران کننده است؛ به طوری که در برخی استانها این رقم بالای 30 برابر خرد تر شده است. البته امروز رئیس سازمان امور اراضی در نشست خبری گفت: درحال حاضر هیچ آمار دقیقی در خصوص متوسط قطعات اراضی کشاورزی وجود ندارد و تا زمانی که کلیه اراضی سند دار نشود، نمی‌توان در مورد متوسط قطعات اراضی کشور سخنی گفت.

او در خصوص درصد تحقق بودجه سال جاری و درصد افزایش بودجه سال آتی سازمان نیز توضیح داد : براساس قانون بودجه سال جاری، باید 80 درصد ماده 5 قانون بودجه که مرتبط با عوارض تغییر کاربری است و 100 درصد ماده 13 که مرتبط با اجاره و فروش اراضی کشاورزی است به سازمان تخصیص داده می‌شد . اما تاکنون شاهد عدم تخصیص این منابع به سازمان بودیم. سال آینده هم بودجه سازمان امور اراضی از محل همین دو ماده 5 و 13 دیده شده است.

او در این نشست با اشاره به آمارهای منتشر شده گفت: در بخش سنددار شدن زمین‌های کشاورزی تا کنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هکتار زمین دارای سند شده‌اند.

به گزارش اکو ایران,افلاطونی افزود: از زمان تاسیس سامانه 131 در سال 1394 تاکنون ۴۹ هزار گزارش از تغییر کاربری‌های شناسایی شده و ثبت شده است.

کد خبر 466286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =