بزرگ‌ترین هلدینگ لوازم ‌خانگی کشور بورسی می‌شود

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» صبح روز جاری در فرابورس برگزار شد و موارد مهمی شامل صورت‌های مالی، فرایند ارزش‌گذاری سهم، معرفی شرکت و مزایای آن در مقایسه با سایر رقبا از سوی مدیران این مجموعه و نماینده شرکت ارزش‌گذار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس، در ابتدای این نشست محمدحسین فهیمی مدیرعامل گروه انتخاب الکترونیک آرمان ضمن تشریح تاریخچه تأسیس این مجموعه گفت: «انتخاب» بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در صنعت لوازم‌ خانگی دارد، اما حیات و فعالیت تولیدی این مجموعه از سال ۱۳۶۸ به‌طور رسمی آغاز شده و تا امروز فعالیت خود را گسترش داده است.

او با اشاره به اینکه عمده فعالیت این مجموعه در جهت تحقق ایجاد زنجیره تولید و تعمیق هرچه بیشتر تولید داخل در حوزه صنعت لوازم خانگی بوده است، افزود: زنجیره تولید و فروش در این مجموعه کامل است و از مواد اولیه تا تولید قطعه، ساخت محصول، لجستیک، فروش و خدمات پس از فروش در انتخاب وجود دارد.

بیشترین سهم بازار در اختیار «انتخاب»

فهیمی نگاه انتخاب برای ورود به بازار سرمایه را ورود یک‌باره کل هلدینگ به این بازار دانست و تأکید کرد: هرچند اجرای این فرایند سخت‌تر از ورود مرحله ‌به ‌مرحله شرکت‌های زیرمجموعه بود، اما با این تصمیم انتقال منافع و مشکل در ترکیب نوع سهامداری، ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل گروه انتخاب در ادامه با بیان اینکه این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌ خانگی، بیشترین سهم بازار را در تمام محصولات در اختیار دارد، گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود ۶ میلیون خانواده ایرانی محصولات این مجموعه را مصرف می‌کنند و در شبکه خدمات پس از فروش روزانه بین ۸۵۰۰ تا ۱۱ هزار خدمات‌رسانی به خانه‌های مشتریان انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه «انتخاب» بزرگ‌ترین مجموعه تحقیق و توسعه را نیز در اختیار دارد و مجموعه تخصصی را در این زمینه ایجاد و فعال کرده است، افزود: تمامی پلتفرم‌های محصولات شرکت، بومی‌شده و با توجه به نیاز مردم و انتظارات فرهنگی و اجتماعی ایران تطبیق داده‌ شده است.

رشد ۴۰ درصدی حجم فروش

محمدرضا عنوانی، عضو هیئت‌مدیره و معاون کسب‌وکار گروه صنعتی انتخاب نیز در ادامه این نشست در خصوص بازار لوازم‌خانگی جهان گفت: این بازار ارزش ۵۰۸ میلیارد دلاری دارد که سهم ایران ۶ میلیارد دلار است.
به گفته او حجم فروش گروه انتخاب در سال میلادی گذشته ۲ میلیون دستگاه بوده است که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد.
عنوانی سهم «انتخاب» از کل تولید ایران در حوزه برودتی را ۲۱ درصد، در حوزه تلویزیون ۴۳ درصد و در حوزه گازسوز ۱۴ درصد اعلام کرد و افزود: حجم فروش گروه صنعتی انتخاب تا سال میلادی قبل ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
او در ادامه تشریح کرد: روند تولید ۴ ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که حجم تولید رشد خوبی داشته که مرهون چند مزیت رقابتی است.

به گفته او در صورت‌های مالی این مجموعه سود عملیاتی ۱۶ درصد و بعد از تسعیر هزینه‌ها نسبت سود خالص ۱۱ درصد است که در مقایسه با رقبا نسبت قابل قبولی است.
قربانی در تشریح وضعیت گروه انتخاب نسبت به دیگر مجموعه‌های لوازم خانگی داخلی عنوان کرد: مجموع درآمد سال گذشته انتخاب ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که ۵۷ درصد کل شرکت‌های فعال این حوزه است. همچنین از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سودآوری لوازم خانگی، ۶۳ درصد معادل ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان سهم این گروه بوده است.

جزییات مهم از ارزش‌گذاری

میثم بلگوریان، مدیر خدمات مالی تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و به‌عنوان نماینده ارزش‌گذار سهام گروه «انتخاب» در بخش بعدی این نشست خبری به مبنای ارزش‌گذاری این سهم پرداخت و گفت: اگرچه سودآوری انتخاب در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است اما عملکرد سود و زیان شرکت اصلی نشان می‌دهد رشد قابل ملاحظه‌ای در سودآوری تجربه شده است.
بلگوریان با تاکید بر اینکه بازه زمانی ارزش‌گذاری ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ است، عنوان کرد: در این مدت نرخ رشد محصولات ۳۰ درصد و نرخ رشد مواد اولیه و نرخ رشد سرانه حقوق و دستمزد هرکدام ۳۲ درصد در نظر گرفته شده است.
او اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با وجود رشد فروش، حاشیه سود شرکت کاهش یابد که احتمال ورود رقبا یکی از عوامل آن است.
نماینده ارزش‌گذار انتخاب با تاکید بر اینکه ارقام مربوط به برآورد سودآوری درباره شرکت اصلی است و با پیش‌بینی درباره گروه متفاوت است، ابراز داشت: سودآوری از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۵ خواهد رسید.
بلگوریان ارقام به دست آمده برای ارزش شرکت در روش‌های DDM، جریانات نقد و ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری را به ترتیب ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۲۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: همچنین در روش نسبی با در نظر گرفتن P/E بازار فرابورس و سود خالص TTM یک ساله شرکت، ارزش شرکت ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
او در پایان در تشریح نتایج به دست آمده از جمع‌بندی روش‌ها با اوزان مختلف عنوان داشت: در جمع‌بندی، ارزش کل شرکت ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و هر سهم ۲ هزار و ۳۷۲ تومان برآورد شده است.

مزیت‌های رقابتی «انتخاب»

او به مزیت‌های رقابتی این گروه اشاره کرد و افزود: انتخاب زنجیره ارزش ملی ایجاد کرده و باعث کاهش ارزبری در حوزه این صنعت برای کشور شده است؛ در همین راستا بومی‌سازی تولید قطعه در کشور انجام‌شده که ریسک وابستگی به واردات را در مجموعه کاهش داده است.

عنوانی با اشاره به اینکه انتخاب صاحب بزرگ‌ترین، مجهزترین و به‌روزترین کارخانه‌های تولید قطعه و محصول نهایی است، ادامه داد: مزیت رقابتی دیگر این مجموعه سبد کامل برندی برای پاسخگویی به نیازها، سلایق و سطوح درآمدی مختلف است

خلاصه‌ای از اطلاعات مالی

در این میان در بخش دیگری از نشست تخصصی معرفی گروه انتخاب، اصغر قربانی معاون مالی و عضو هیئت‌مدیره این مجموعه خلاصه اطلاعات مالی این گروه را تشریح کرد و گفت: سال مالی هلدینگ انتخاب ۳۰ آذر ۱۴۰۱ است و در دومین ماه از سال مالی جدید هستیم.
او درباره سرمایه شرکت گفت: سرمایه شرکت از مبلغ یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۷۰ شروع شده و با ۹ مرحله افزایش سرمایه به یک هزار میلیارد تومان رسیده است.
قربانی با اشاره به اینکه در سال مالی ۱۴۰۰ سود خالص پس از کسر مالیات در این مجموعه ۲۱۸۰ میلیارد تومان بوده، گفت: این رقم در خرداد ۱۴۰۱ به عدد ۱۴۱۰ میلیارد تومان رسید و برای کل سال سود ۳۱۰۰ میلیارد تومانی محقق شد.
او از انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماهه این مجموعه تا پایان بهمن‌ماه خبر داد و افزود: برای سال مالی جدید که منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ است، ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است.
معاون مالی مجموعه انتخاب یکی از مهم‌ترین عوامل در صورت‌های مالی را فاکتور دوره وصول مطالبات دانست و گفت: این فاکتور برای مجموعه انتخاب عدد حدود ۳۸ روز است.

کد خبر 466273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =