رکوردهای گرانی دی‌ماه در سه گروه کالایی

 رشد نرخ دلار سرانجام به تورم رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای بادوام که بیش از همه تحت تاثیر نرخ دلار بوده به رکورد دو ساله خود رسیده و حدودا برابر با ۱۵ درصد رقم خورده است.

به گزارش صدای بورس,دمای تورم در نخستین فصل زمستانی کشور بالا رفته است. افزایش دمای قیمت‌ها در هر مقطع همان رشد عمومی شاخص قیمت مصرف‌کننده بوده که در ارزیابی ماهانه مرکز آمار ایران برابر با ۴.۳ درصد به ثبت رسیده است.

خیز جدی تورم در کشور در این ماه در هر دو سمت خوراکی و غیرخوراکی مشهود بوده است. رشد قیمتی که در خوراکی‌ها رخ داده عموما در شاخه سبزیجات بوده است.

رکوردزنی تورم ماهانه سبزیجات در کشور

تورم خوراکی‌های آذر برابر با صفر درصد بوده و در ماه بعد یعنی دی‌ماه ۴.۱ واحد درصد بیشتر شد. این شاخص در داده‌های مرکز آمار دلالت بر تغییرات قیمت خوراکی‌ها در کشور داشته که پس از افت در آخرین ماه پاییزی امسال دوباره خیز مهمی را برداشته است.

در بررسی کالاهای خوراکی در کشور مشاهده می‌شود تورم سبزیجات برابر با ۱۱.۷ درصد بوده که در دامنه دو ساله بیشترین سطح تورم ماهانه به شمار می‌آید. به عبارت دیگر افزایش ماهانه قیمت سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) در دی‌ماه، طی دو سال اخیر سابقه نداشته است.

در کنار رشد قیمت خوراکی‌ها در نتیجه افزایش قیمت در گروه میوه‌ها و سبزیجات، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی نیز روند افزایشی داشته است.

رکوردزنی در تورم ماهانه حمل‌ونقل

تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها دی‌ماه امسال برابر با ۴.۵ درصد بوده و رکورد دو ساله را ثبت کرده است. بررسی گروه‌های کالایی در این ماه نشان می‌دهد تورم حمل و نقل در دی امسال برابر با ۱۱.۹ درصد در کل کشور به ثبت رسیده که عمده آن می‌تواند در نتیجه رشد قیمت خودرو در همین ماه باشد.

بررسی تورم‌های ماهانه در مقاطع دو سال اخیر نشان می‌دهد رشد تقریبا ۱۲ درصدی حمل و نقل در این ماه از دی‌ماه ۱۳۹۹ تاکنون سابقه نداشته است.

به عبارت دیگر رشد قیمت حمل و نقل بخشی از کالاهای بادوام بوده که خیز جدی‌ای را در ابتدای زمستان امسال برداشته است.

خیز بلند تورم در کالاهای بادوام

به طور کلی کالاها را از حیث مصرف می‌توان به سه دسته بادوام، بی‌دوام و کم‌دوام تقسیم‌بندی کرد. عموما کالاهای خوراکی در طبقه بی‌دوام‌ها قرار می‌گیرند که دامنه مصرف کوتاهی دارند. در مقابل، کالاهایی که دامنه مصرف طولانی‌تری دارند و عموما بخش مهمی از کالاهای غیرخوراکی را شامل می‌شوند در دسته بادوام‌ها جای می‌گیرند. این دسته از کالاها نظیر خودرو، لوازم خانگی و ... تحت تاثیر نرخ دلار قرار گرفته و زودتر از مابقی کالاها به این شاخص واکنش نشان می‌دهند.

درهمین رابطه تورم ماهانه در کالاهای بادوام برابر با ۱۴.۹ درصد بوده که بالاترین سطح طی دو سال اخیر اخیر را داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز,برخی معتقدند رشد نرخ ارز می‌تواند مهمترین عامل تاثیرگذار در رشد تورم ماهانه این دسته از کالاها در این ماه محسوب شود و در نهایت از مسیر غیرخوراکی‌ها تورم کل را ارتقا دهد.

کد خبر 466153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =